Punjač za e-automobile na Bubanj potoku je jedan od pet punjača koji će biti instalirani na svim ulaznim bitnim pravcima u Srbiju, pored punjača instaliranog u renoviranoj garaži na Obilićevom vencu u Beogradu.
U sklopu putne modernizacije, Ministarstvo građevinarstva uvelo je i besplatan "vaj-faj" internet na pet odmorišta.
Prema rečima pomoćnika ministra građevinarstva Saše Stojanovića, trenutno se još jedan punjač instalira na naplatnoj stanici "Šid", a biće postavljeni punjači za e-vozila na naplatnoj stanici "Subotica jug" iz pravca Mađarske, kao i na naplatnoj stanici Dimitrovgrad iz pravca Bugarske, dok se jedan već nalazi na Preševu.
"Radi se o najsavremenijem punjaču najviše kategorije koji omogućava brzo punjenje baterije vozila u roku od 25 minuta. Korisnici će moći punjače da koriste besplatno do kraja ovog meseca, ali u toku je pripremanje odluke i pravnih formalnosti nakon kojih će se definisati cena korišćenja ove usluge", rekao je Stojanović za Tanjug.
Objašnjava da su punjači najmodernije rešenje na kojima je moguće puniti vozila svih svetskih proizvođača, jer poseduju tri priključka, od čega su dva za brzo DC punjenje i jedan za brzo AC punjenje, a svi su postavljeni na svetskim sajtovima i aplikacijama gde korisnici u realnom vremenu mogu da imaju uvid u vrstu elektro punjača, tipu priključka, kao i informaciju o zauzetosti.
Pogledajte fotografije:
Takođe, Stojanović kaže da besplatni internet, koji je isto tako instaliran na pet odmorišta do sada, na magistralnim pravcima autoputa takođe predstavlja dopunsku ponudu na Koridoru 10 i podvlači da će se isti nivo opreme ugrađivati i na Koridoru 11.
"Ideja nam je da promenimo sliku autoputeva, da napravimo dodatnu ponudu autoputa i svih novih deonica, kao i da unapredimo postojeće i podignemo ih na evropski standard. U tom smislu, od same ideje da se instaliraju punjači za vozila na električni pogon i besplatni bežični internet do realizacije prošla su nepuna dva meseca", kaže Stojanović.
U toku je, dodaje, priprema Nacrta zakona o putevima kojim će se Srbija u potpunosti uskladiti sa evropskim direktivama i gde se unose značajne izmene, te će se, posle dugo godina predložiti rešenje pitanja imovine na kojima su putevi izgrađeni.
Velika novina u tom zakonu, ističe Stojanovć, jeste izgradnja Regionalnog upravljačkog centra za tunele, budući da na Koridorima 10 i 11 postoji - u izgradnji ili je već završeno - devet tunela, koji, konstatuje, po direktivama zahtevaju poseban režim upravljanja saobraćaja, te da će u tom smislu, svaki tunel imati svoj upravljački centar, koji će biti koordinisan regionalnim uprvljačkim centrom.
Elektični punjači, kao i dodatne ponude, "vaj-faj", kvalitetna odmorišta, te završetak Koridora 10, smatra Stojanović, predstavljaju osnovni cilj vlade, a očekuje da će ceo projekat biti završen početkom iduće godine.
"Konačnom izgradnjom Koridora 10 imamo značajno uvećan tranzit, budući da Ministarstvo građevinarstva put ne smatra samo objektom kojim će ljudi fizički da se prevedu od jedne tačke do druge, već proizvodom koji treba da zarađuje novac, pravi profit, kako bi povratio uložena sredstva u izgradnju", smatra Stojanović.
Darko Savić iz Puteva Srbije naglasio je da je instalirani punjač "ne jedan od najbržih, već najbrža vrsta punjača na svetu", kojih u Evropi ima jako malo na glavnim magistralnim pravcima.
"Obično ih instaliraju velike robne kuće, veliki tržni centri, ali na putnim pravcima ih nema, a mi smo prva žemlja koja je to uradila na glavnom putnom pravcu Koridora 10, iskoristili smo bivši prostor naplatne stanice Bubanj potok da instaliramo takav jedan punjač", kaže Savić.
U promotivnom periodu, kako kaže, korišćenje punjača neće se naplaćivati, dok je u pripremi je odluka za naplatu korišćenja autopunjača i kako je dodao, najverovatnije će se od septembra startovati sa naplatom.
"Iskustva u Evropi govore da to jedno punjenje košta između pet i deset evra, zavisno od kapaciteta baterije vozila i samog e-automobila", kaže Savić.
"Putevi Srbije", ističe Savić, planiraju modernizaciju najbitinijih odmorišta na celom Koridoru, a da je, u sklopu tih modernizacija, otvoreno i prvo prodajno mesto za tag uređaje elektronske naplate putarine na autoputu.
"Slobodno mogu da kažem da imamo više od 180.000 korisnika tagova, idemo ka preporukama EK koja protežira naplatu putarine bez zaustavljanja. Više od 60 odsto teških kamiona na autoputevima u Srbiji prođe bez zaustavljanja i time smanjujemo potrebu za angažovanjem inkasanata, nemamo zadržavanja na naplatnim stanicama, smanjujemo izduvne gasove. Puno toga je prednost korišćenja tag uređaja", ističe Savić.
Ministarstvo građevinarstva i "Putevi Srbije" planiraju uređenje svih ključnih odmorišta na autoputevima, što će podrazumevati uvođenje električne energije, osvetljenje, izgradnju toaleta, uvođenje bežičnog interneta, postavljanje mobilijara za odmor, kao i instalaciju uređaja za punjenje automobila.
Podaci MUP-a pokazuju da je u našoj zemlji trenutno registrovano ukupno 128 elektricnih vozila, a da je od tog broja, 90 registrovano u Beogradu.