Nakon prošlogodišnjeg povećanja od oko 23 odsto u odnosu na 2015. godinu, prodaja novih vozila u Srbiji i dalje je u porastu.
Do avgusta u našoj zemlji nove tablice je dobilo tačno 20.615 novih motornih vozila svih tipova. Od tog broja, prodato je 18.606 putničkih i lakih komercijalnih vozila, što čini povećanje od skoro 20 procenata u odnosu na prvih osam meseci prošle godine.
Prema podacima MUP-a Srbije o broju novih registrovanih vozila, koje je za Srpsku asocijaciju uvoznika automobila obradila analitičarska kuća "Cube Team", najviše prodatih putničkih i LKV ima "Fiat" sa 2.537 komada. Slede "Škoda" sa 2.139 i "Folksvagen" sa 1.854 novoregistrovana automobila.
Među proizvođačima, koji su prodali preko hiljadu vozila, su i "Reno", "Opel" i "Dačija".
Inače, ovde su uračunati samo novi automobili sa tzv. "civilnim tablicama", bez novih vozila policije, vojske, diplomatskih predstavništava…
Iako ovi podaci svakako raduju, treba pogledati i na drugu stranu medalje, odnosno među polovna vozila koja su ove godine prvi put registrovana u Srbiji. A njih je do 1. septembra bilo preko 90 hiljada – skoro pet puta više od novih.
"Zabrinjava što je od tog broja preko je 55 hiljada njih uvezeno sa generacijom EURO 3 motora, a uvoznici novih vozila prodaju automobile sa EURO 6b, a od sledeće godine i sa EURO 7 agregatima", rekao je ekskluzivno za MONDO Boban Nikolić, generalni sekretar Asocijacije uvoznika automobila i delova Srbije, "Do kraja godine, sudeći po ovom trendu, 'polovnjaci' će stići do cifre od oko 135 hiljada, a pitanje da li će broj novih dostići cifru od 28, maksimalno 29 hiljada."
Osim što je većina "polovnjaka" sa zastarelim EURO 3 motorima veliki zagađivač životne sredine, njihovim uvozom od strane fizičkih lica gubi i država jer građani koji uvoze na svoje ime ne plaćaju eko taksu. Samo ove godine na osnovu toga država nije prihodovala oko 7 miliona evra, koliko bi naplatila na osnovu ove takse za uvoz više od 70 hiljada "polovnjaka". Dok je od prodaje 23 hiljade novih dobila oko 3,8 miliona evra.
Postoji nekoliko predloga da se reši ovaj problem, koji odavno primenjeni u zemljama zapadne Evrope, ali i u okruženju.
Jedan od predloga je da bi trebalo ograničiti broj polovnih vozila koja može da uveze fizičko lice na tri komada godišnje. U EU za više od tri "polovnjaka" mora da se registruje firma koja plaća porez, takse, ali i garantuje kvalitet vozila. Kod nas pojedinci uvezu na svoje ime i preko 500 vozila bez plaćanja taksi.
Takođe, ekološka taksa bi trebala da se plaća po količini izduvnih gasova, a ne po masi vozila, kakva je trenutna situacija. Na taj način bi se favorizovala nova vozila, čija bi cena ovom promenom bila niža.