Neverovatan kineski ekonomski rast prati i njihovo automobilsko tržište.
Od osamdesetih godina prošlog veka počinje ubrzani rast njihove auto industrije. Tada država počinje sa otvaranjem fabrika, koje proizvode licencirane modele svetski poznatih brendova poput "Folksvagena" i "Sitroena", ali isključivo za kinesko tržište. Među njima je svakako najpoznatiji model bio "folksvagen santana", baziran na legendarnom "pasatu B2", koji se proizvodio u Kini punih 30 godina - od 1983. do 2012. godine. Da li se sećate ovog modela i sa naših drumova:
Iako kvalitet ovih vozila nije bio na nivou originala, ona su bila veoma cenjena na lokalnom tržištu, posebno u poređenju sa tadašnjim "100 odsto" kineskim automobilima. Nezaustavljivi rast tržišta je nastavljen i deceniju kasnije.
Novi vek je doveo do pravog "buma". Od 2002. do 2007. tržište je raslo po stopi od 21 odsto, odnosno svake godine je bilo milion više proizvedenih vozila. Predviđanja analitičara da će se kinesko auto tržište povećati desetostruko od 2005. do 2030. godine se svakako ostvaruju, posebno nakon 2009. kada Kina postaje najveći svetski proizvođač automobila. Godinu dana kasnije postaje i šampion u prodaji sa više od 18 miliona proizvedenih i prodatih vozila, od čega više od 13 miliona putničkih automobila.
Prošle godine više od četvrtine svih proizvedenih vozila na svetu je sišlo sa kineskih proizvodnih traka.
Ove cifre ne dolaze samo od "stranaca". Naprotiv. Uz porast globalnih brendova, koji se prave u Kini, sve je više lokalnih modela čiji kvalitet raste. Prošle godine više od 40 odsto prodatih vozila su činila vozila kineskih brendova. Njihov udeo u prodaji raste svake godine za razliku od "stranaca", koji stagniraju ili polako padaju.
Neverovatan je podatak da je prošle godine u Kini lansirano gotovo 100 novih modela, od čega je 65 došlo od kineskih brendova. Krosoveri i u Kini beleže neverovatan rast popularnosti pa je više polovine novih modela došlo iz tog segmenta.
Osim rasta u lokalu, kineski brendovi su u poslednjih pet godina počeli da izlaze i van granica matične zemlje. Do sada su "napolje" plasirali više od milion vozila sa fokusom na većinom manje razvijena tržišta, kojima očigledno pripadamo i mi, jer se ovde prodaju modeli dva kineska proizvođača "Grejt Vol" (Great Wall) i "Čeri" (Chery).
Pokušaj da se osvoje i oni najrazvijeniji propala je nakon veoma loših rezultata na testovima bezbednosti. Međutim, Kinezi se ne predaju i kreću u novu ofanzivu.
Na prošlomesečnom sajmu automobila u Frankfurtu viđen je zaista veliki broj premijera. Među njima je bilo i nekoliko kineskih proizvođača, koji su se predstavili na najbolji mogući način. Pod ovim ne podrazumevamo samo kvalitet izloženog, već i tip vozila.
Pogađate - u Nemačkoj je bilo nekoliko kineskih krosovera, tj. SUV modela kao globalno najpopularnije kategorije vozila trenutno.
"Vei" (Wey), luksuzna marka najvećeg kineskog proizvođača SUV vozila "Grejt Vola" (Great Wall), na sajmu se predstavio modelom VV5s, koji se svojim dimenzijama nameće kao konkurent BMW-u X3, "audiju Q5" ili "nisan kaškaiju". Ovaj SUV srednje veličine ima moderne linije, da ne kažemo da liči na konkurenciju.
U ponudi su benzinska i, trendovska, hibridna verzija. Kožna unutrašnjost mu lepo stoji, iako i dalje nije tako elegantna kao kod ostalih. Ovaj problem će, čini nam se, iskompenzovati najavljena cena hibridnog modela u "ful paketu" od, uslovno rečeno, prihvatljivih, 45.000 evra.
U istoj hali svoj novi SUV izlagao je i "Čeri". Evropska premijera modela "eksid TX" (Exeed TX) nije prošla nezapaženo. Moderne linije, nalik onima viđenim na aktuelnim SUV-ovima "jaguara" i "lend rovera", daju mu skladnu siluetu. U ponudi su dva benzinska motora, kao i hibridna i potpuno električna verzija. Početna cena ovog modela je oko 20.000 evra, što će reći da je veoma konkurentna. Potvrđen je njegov dolazak na evropsko tržište.
Osim osvajanja tržišta svojim modelima, "Kinezi" imaju još jedan plan kako da osvoje globalno tržište. A to je kupovina svetskih brendova.
Ovde je najdalje otišla kineska kompanija "Džili" (Geely) koja je već kupila nekoliko poznatih svetskih auto brendova, od kojih je svakako najpoznatiji "Volvo". Pored "Šveđana", ova kineska kompanija je kupila "London Taxi Company", proizvođača čuvenog londonskog taksija, kao i najpoznatijeg malezijskog proizvođača automobila, Proton. Njihova najnovija akvizicija je Lotus, tačnije postali su vlasnici 51 odsto akcija ovog legendarnog proizvođača sportskih automobila.
Zanimljiva je priča i oko brenda "borgvard" (Borgward). Reč je o nemačkom proizvođaču, koji je još šezdesetih godina prošlog veka prestao sa proizvodnjom. Njega je 2008. oživeo unuk osnivača. Uz pomoć kineske grupacije BAIC prošle godine je lansiran i prvi model - "borgvard BX7".
Kineski proizvođači su u priči i oko FCA-a. "Grejt Vol" je izgleda najozbiljniji igrač u ovoj priči. Posebno zbog njihove namere da se u narednom periodu fokusiraju na luksuznije modele (pomenuti brend "Vei") zbog koje su iz "Audija" doveli Jensa Štajngrebera na mesto glavnog čoveka brenda "Vei". Iz FCA familije, njima je posebno zanimljiv "Džip" (Jeep), ali ne znamo kako bi Ameri preživeli da njihov reprezent "pobede i slobode" pređe u kineske ruke.
Izgleda da trenutno sa ovakvim kineskim automobilskim razmišljanjem svi dobijaju.
Svetski, a posebno proizvođači luksuznih brendova, zadovoljno trljaju ruke jer je ovo i dalje najpotentnije tržište. Godišnje se u Kini proda više od dva miliona luksuznih modela. Ova cifra će u narednih deset godina porasti za 50 odsto, sudeći po prognozi kompanije "Audi", koja proda godišnje preko 500.000 vozila u najmnogoljudnijoj zemlji na svetu.
Sa druge strane, Kinezi ulažu u svoje nove akvizicije, kao i u dalji razvoj "zelenih tehnologija". Nakon decenija zanemarivanja ekoloških propisa, oni su postali jedan od najvećih zagovornika električnih automobila.
Iz svega pomenutog jasno je da nas čeka zanimljiv period u automobilskoj industriji. Agresivna kupovina poznatih svetskih brendova od strane kineskih kompanija, uz dalji razvoj sopstvenih, a posebno elektro vozila će dovesti do potresa, od kojih će izgleda profitirati kupci.
Neočekivano, zar ne?
Da li i vi delite naše mišljenje? Da li biste vozili kineski automobil? Pišete nam u komentarima…