Nastao je iz tri glavna razloga. Jedan je bio da se tržištu ponudi "Mercedes" koji mnogi mogu da kupe, a drugi je štednja uzrokovana ekonomskom krizom sedamdesetih godina sa naglaskom na manjak nafte u svetu, a treći je bio odgovor na BMW-ov "kockasti" model E30.
Sve što je "uradio" ostavilo je neizbrisiv trag u auto-industriji, a posebno u srcima mnogim ljubitelja automobila, posebno onih sa trokrakom zvezdom.
Osmog decembra 1982. godine "Mercedes" je predstavio W201, najpristupačniji do tad model kompanije iz Štutgarta. "Bejbi Benc", kako su ga mnogi zvali, bio je najpoznatiji po svojom oznaci "190".
Kada je predstavljen smešten je kompaktnu klasu i odlično se uklopio uz ostatak game – luksuznu S klasu, modele 300 iz tada još nedefinisane E klase, kao i SL sportiste.
Glavni dizajner, Bruno Sako, imao je zadatak da napravi, ne samo kompaktni, već i "Mercedes" novih modernih linija. Napravljen je model koji sa koeficijentom otpora vazduha od samo 0,34 bio najaerodinamičniji sedan do tad.
Posebna pažnja bila je posvećena pasivnoj bezbednosti. "Mercedesovi" visoki kriterijumi su zadržani i na ovom malom modelu.
Manja masa je uticala na poboljšanje voznih karakteristika. "190" je i prvi Mercedes sa uzdužnim nosačima u krovu, kao i dodatnim zonama deformacije. Obe ove karakteristike su postale standard u narednim generacijama.
Motorizacija
Sve je krenulo od dva dvolitarska benzinca. Prvi sa 90 "konja" i karburatorom imao je oznaku "190", dok je "190E" imao pod haubom moderniji agregat sa direktnim ubrizgavanjem koji je razvijao 122 konjske snage.
Prvi dizel motor imao je 72 KS, a takav "190D" je nazvan "tihi dizel" jer je bio jedan od prvih serijskih automobila sa zvučno izolovanim agregatom.
Nakon od modela slede: 2,5-litarski dizelaš sa 122 KS i moćni 2,6-litarski benzinac sa 166 KS.
Jedan od najznačajnijih motora stigao je pod oznakom 2.3-16. Iz zapremine od 2,3 litara, 16 ventila je izvlačilo 185 "konja".
U jesen 1983. tri prototipa sa ovim agregatom su postavila, na italijanskoj stazi Nardo, rekorde u najbrže pređenih 25.000 i 50.000 kilometara, kao i 25.000 milja. Njihova prosečna brzina je bila preko 250 km/h!
Model "190E 2.3-16" je demonstrirao sportske aspiracije i na novootvorenoj stazi "Nirburgring". Na ovoj revijalnoj trci učestvovalo je 20 vozača, a pobedio je, tada nepoznati, Ajrton Sena.
Najjači agregat 2.5-16 sa 235 KS bio je montiran u model koji se uspešno takmičio u DTM šampionatima. U modelu sa oznakom "AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II", nemački vozač Klaus Ludvig je osvojio DTM šampionat 1992. godine
"W201" se proizvodio do avgusta 1993. godine, kada ga je "smenio" W202, odnosno ništa manje čuvena C-klasa.
Proizvedeno je tačno 1.879.629 komada 190-ke koja je i danas privlači mnoge svojom klasičnom linijom i predstavlja popularni "mladi" oldtajmer.
Koji je vaš omiljeni "mercedes"? Pišite nam u komentarima…
Pogledajte i jedan originalni promo film o našem junaku: