Da li ste nekad osetili da počinje da vas hvata san za volanom iako znate da ste dobro spavali prethodne noći, odnosno da niste umorni?
Jedno istraživanje tvrdi da su za ovo odgovorne vibracije određene frekvencije za koje je odgovoran put.
Profesor australijskog univerziteta RMIT Stifen Robertson tvrdi da "uzak opseg vibracija koji dolaze do vozača preko sedišta mogu izazvati pospanost u samo 15 do 30 minuta, što je neverovatno brzo."
U oko 20 odsto svih saobraćajnih nesreća vozači su prijavili da su zaspali za volanom, što ovu pojavu čini jednim od najvećih problema na australijskim, a verovatno i na svetskim drumovima.
"Vibracije su uvek postojale u automobilima, ali su bile pominjane u kontekstu komfora, jer ljudi jednostavno ne vole 'truckava' kola," pojasnio je Robertson dodavši da je ova studija jedna "veoma velika vest".
"Niko do sada nije bio svesan da vibracije koje dolaze od strane puta i, verovatno, od motora, mogu da dovedu do pospanosti," rekao je profesor.
Kako se vozi po vrućini
Istraživanje je još uvek sveže i nema podataka koliko je smrtnih slučajeva uzrokovano umorom vozača koji su posledica vibracija. Čak i u slučaju da je broj žrtava relativno mali, ovo bi moglo da spase na hiljade vozača.
"Mi pretpostavljamo da godišnje širom sveta zbog umora i pospanosti pogine oko 250.000 ljudi godišnje," kaže Robertson, "To je ogroman broj."
"A ako je, recimo, samo 10 odsto od tog broja poginulo zbog negativnog uticaja vibracija, dolazimo do brojke od 25.000 stradalih. Ukoliko bismo imali nešto što bi samo delimično redukovalo nivo vibracija, značajno bismo uticali na bezbednost saobraćaja širom sveta."
Ovi ometači – glavni krivci za fatalne saobraćajke
Istraživački tim još uvek nije stigao do tačke sa koje bi mogao da ponudi rešenje problema, ali imaju nekoliko ideja, kako za proizvođače automobila, tako i za same vozače.
"Korišćenjem određenih materijala možemo da izolujemo neke frekvencije koje dopiru do sedišta vozača," kaže Robertson.
"Možda bi pomogla i aktivna kontrola vibracija, kao kod slušalica sa aktivnom eliminacijom buke (ANC). Mislim da nas to čeka u budućnosti", uveren je Robertson.
Istraživački tim smatra da dugotrajna vožnja identičnom brzinom dovodi vozača u rizik da podlegne uticaju ovih vibracija, pa predlaže vozačima da s vremena na vreme namerno zakoče, kako bi se "resetovali". Naravno, samo ukoliko to neće poremetiti drugi učesnike u saobraćaju.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.