Leto je pravo vreme da isterate vašeg ljubimca na dva točka iz garaže i uputite se put nekog dobrog planinskog druma. Ali pre nego što zajašete vašeg "električnog konja", potrebno je staviti i "oklop" na sebe, jer na motoru nema kabine, pojasa i drugih bezbednosnih opcija kakve poseduju automobili.
"Za razliku od automobila, kod motora se svodi na bezbednost ljudi koji ih voze. Razmak između motocikliste i asfalta je, isključivo, zaštitna oprema," kaže ekskluzivno za MONDO doktor Vladimir Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
On ovim rečima savetuje i sve početnike u, kako kaže, jedinoj preostaloj pravoj slobodi, a to je vožnja motora.
S obzirom da je ponuda na tržištu sve raznovrsnija, logično je pitanje koliko para treba potrošiti na motociklističku opremu.
"Uložite u zaštitu onoliko koliko volite sebe. Kaciga je jedino što je zakonski obavezno. Vrlo je važno znati da kad padnete s motora povrede su traumatske, odnosno retko nastrada samo ruka ili samo noga. Uključen je niz povreda," upozorava Jevtić.
"Suština je, pre svega, da prilikom kupovine motora ljudi najčešće zanemare zaštitnu opremu. Motociklisti imaju naziv 'donora organa'. To nažalost nije slučajno. Rizici po pređenom kilometru su 15 puta veći u odnosu na vozače u volima. Mi savetujemo korišćenje uočljive zaštitne opreme. Najčešća izjava vozača putničkog vozila, nakon sudara sa motociklistom, glasi 'nisam te video'."
Predsednik Asocijacije kaže da se sada za 350-400 evra može kupiti dobar komplet homologovane zaštitne opreme.
"Naravno, cena varira od potreba. Ukoliko vozite sportski model, kao najzahtevniji tip motocikala, svakako da nećete kupiti kacigu od 50 evra. Rizik je enormno veći, 10-15 puta nego da padnete sa konvecionalnog motora. To je suština. Na tržištu ima svega. Ponavljam, nemojte samo kupiti motor, a da na kraju razmišljate šta ćete od zaštitne opreme. Oprema se kupuje prema stilu motora. Dakle, ono što želite od motora, takav vid opreme i kupite," priča naš sagovornik.
Mnogi voze skutere, koji deluju kao da ne zahtevaju neku posebnu opremu. Međutim, i tu je potrebno uložiti u "lajt" nivo opreme koja u sebi ima protektore.
"Ja se bavim i veštačenjem nezgoda. Bilo ih je i sa smrtnim posledicama. Kad vas udari putničko vozilo, nije važno da li ste na skuteru ili velikom spotskom motoru. Posledice su manje-više iste. Glava jeste najugroženija, ali noge su deo koji najčešće strada. Polovina padova se završi lomom noge. Zato i na skuteru imajte bar osnovnu opremu," kaže Jevtić.
Što se tiče same vožnje, Jevtić savetuje da izaberete pravilnu poziciju u okviru saobraćajne trake kako bi vas ostali učesnici u saobraćaju videli.
"Provlačenje motociklom zabranjeno je zakonom. Tu stavljamo tačku. Motociklisti, nemojte se provlačiti i nikako se nemojte provlačiti kada se kolona kreće," naglašava Jevtić.
Takođe, savet drugim učesnicima u saobraćaju da što više koriste migavac. Iako su mnogi "zaboravili" na njegovo postojanje, ovaj uređaj, čija je upotreba zakonski obavezna prilikom promene pravca, može spasisti život motociklisti.
Uz to, što manje koristite mobilni telefon, čak i legalno, jer tada vaša koncentracija opada. Ako tu dodamo i nekog "brzog" motociklistu, eto odlično recepta za katastrofu.
Bajkerka i njena zaštitna oprema
"Još jedna bitna stvar – da razbijemo predrasudu – neće vas ubiti brzina ni u autu, ni na motoru. Ono što će vas svakako ubiti je usporenje, odnosno pad brzine u jedinici vremena. Pri brzini od 50-60km/sat, kada telo udari u neku nepomičnu prepreku, ono trpi silu od 20 G. Nema te opreme koja će vas sačuvati tada. Iz tog razloga važna je predikcija, da motociklista predvidi mogućnost nastanka opasne iznenadne situacije. Vi na motoru morate da pratite i kvalitet asfalta. U autu vas ne interesuje i ako ima nekih manjih nedostataka na putnoj mreži. Na motoru to može da znači život," objašnjava Jevtić.
Budućnost je u (elektro)motorima
Osim što pružaju osećaj nesputanosti jer je "lanac na motociklu jedini lanac koji oslobađa", oni nude i ekonomičnu vožnju - i do 50 odsto manje u odnosu na automobile.
Neka predviđanja govore da će do 2030. 80 odsto ljudi u Evropi živeti u gradovima, što će uzrokovati pojavu još većih gužvi. Tu dvotočkaši stupaju na scenu i to oni električni, ali oni imaju jednu bezbednosnu manu.
"Mali problem kod motora na električni pogon je zvuk kog nema a ono što mi stalno potenciramo je uočljivost. A zvuk je jedan od fantastičnih načina uočljivosti motora od strane drugih vozača. Pretpostavljam da će se i to u budućnosti rešiti," ističe za MONDO doktor Jevtić.
On smatra da električni dvotočkaši imaju svakako budućnost i u motosportu. "Fasciniran sam prvim testovima sportskih elektromotora na trkačkim stazama. Pokazali su fantastične karakteristike."
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.