Slušaj vest

Beograđani se uveliko privikavaju da umesto "auto-put" kroz Beograd izgovaraju novi izraz "motoput". A vozači? Da li se privikavaju na nova pravila i da li smeju da koriste sve, pa i zaustavne trake?

Pročulo se da će nekadašnji auto-put biti običan gradski bulevar, ali ipak je on mnogo više od toga - brza gradska saobraćajnica rezervisana za motorni saobraćaj, što znači da na njemu neće biti pešaka ni biciklista. Zeleni znaci zamenjeni su plavim, ali zaustavna traka ostala je jedna puna linija. Ako je pregazite i krenete da vozite zaustavnom trakom, računajte da to može da vas košta od 20 do 40 hiljada dinara!

Kako je objasnio profesor Milan Vujanić, zaustavna traka može da bude na bilo kom putu i uvek se mora poštovati. Vozači mogu da voze kroz sve tri trake samo ako su linije isprekidane, što je na putu M11 kroz Beograd slučaj samo na nekoliko mesta.

"Na auto-putu, motoputu i običnom putu nije dozvoljena upotreba zaustavne trake za vožnju. Takav prekršaj koji se odnosi na vožnju zaustavnom trakom je kažnjiv sa 20 do 40 hiljada dinara. Motoput koji prolazi kroz Beograd od pravca Zagreba do Gazele, uključujući most, ima zaustavne trake s obe strane, a od Gazele prema Nišu ima s jedne strane zaustavnu traku, a s druge strane traku koja je odvojena isprekidanom linijom. Taj deo koji je odvojen isprekidanom linijom nije zaustavna traka i dozvoljen je za upotrebu, odnosno, za vožnju", kazao je Vujanić.

Vozače ne treba da zbuni debljina trake, s ozirom da je ona, tamo gde je isprekidana, "debela" celom dužinom, kao da je reč o kratkom prekidu zaustavne trake zbog isključenja. Debljina linije nema nikakvu ulogu u promeni saobraćajnih pravila.

"Linije po debljini ne određuju da li je traka zaustavna ili nije. Na onim delovima gde je isprekidana linija postavljena dozvoljeno je korišćenje tih traka, jer to nisu zaustavne trake, bez obzira na širinu linije, a na onim delovima gde je linija neisprekidana nije dozvoljena upotreba zaustavne trake za vožnju, nego samo za zaustavljanje vozila koja su u kvaru ili iz drugog razloga moraju da se zaustave", objašnjava Vujanić.

Što se tiče brzine, važno je da pratite saobraćajne znake. Ukoliko ne postoji znak koji definiše maksimalnu dozvoljenu brzinu na toj deonici puta, podrazumeva se da je to 100 kilometara po času.

"Na motoputu je opšte ograničenje 100 kilometara na sat, ali se saobraćajnim znakom, po odluci organa koji upravlja, ukoliko su uslovi na putu bolji, može da se dozvoli i veća brzina", kazao je profesor Vujanić.

BONUS VIDEO:

Kurir Sudar na isključenju za novosadski autoput

(Telegraf/Mondo/U. M.)