Slušaj vest

Odluka o ukidanju trolejbusa u Beogradu koja je juče usvojena na sednici Skupštine grada, podrazumeva da će šest ili sedam linija biti zamenjeno elektrobusevima privatnog operatera.

Postojeće trolejbuske linije su:

  • 19 (Slavija - Konjarnik),
  • 22 (Slavija - Kruševačka),
  • 28 (Studentski trg - Zvezdara),
  • 29 (Studentski trg - Medaković),
  • 40 (Zvezdara - Banjica 2) i
  • 41 (Studentski trg - Banjica 2).

Međutim, postoji i linija 21A koja saobraća od Učiteljskog naselja do Slavije, a koja je privremeno zamenjena autobusima zbog nedostatka trolejbusa, a koja bi po logici mogla da bude obuhvaćena ovim planom. Ranije je postojala i linija 22L koja je povezivala Studentski trg i Slaviju.

Odbornici Skupštine grada Beograda doneli su juče Odluku o usvajanju samoinicijativnog predloga projekta javno-privatnog partnerstva za obavljanje komunalne delatnosti gradskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, odnosno zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa.

U obrazloženju Odluke, preneo je juče Tanjug, navedeno je da trolejbuski prevoz u Beogradu ima bogatu istoriju, ali da se trenutno suočava sa velikim problemima koji se ogledaju u zastareloj infrastrukturi, vozilima i opremi, kao i niskoj efikasnosti.

Dodaje se da su mnoge linije u lošem stanju, sa zastarelim stubovima i žicama koje nisu obnovljene godinama, što uzrokuje česte tehničke probleme i to usporava i ometa svakodnevni rad sistema, a vozni park je star i neefikasan.

Sve to dovodi do čestih prekida u saobraćaju i nezadovoljstva putnika, ističe se u obrazloženju Odluke. Ukazuje se takođe da je trolejbuski sistem u velikoj meri neefikasan u poređeju sa drugim savremenijim oblicima javnog prevoza.

Ove trolejbuske linije se ukidaju u Beogradu
MONDO/Stefan Stojanović 

Kako se navodi, GSP Beograd raspolaže sa 92 trolejbusa čija je prosečna starost iznad 15 godina, a poslednja nabavka realizovana je pre 13 godina.

Zamena trolejbuskih linija linijama električnih autobusa predstavljala bi značajnu promenu u sistemu javnog prevoza, koja ima za cilj poboljšanje efikasnosti, smanjenje troškova i prilagođavanje sadašnjim ekološkim standardima.

Prva trola - jedinica

Kada je ukinut tramvaj broj 1 u centru grada, uvedena je prva trolejbuska linija. Davne 1947. godine trolejbusi su od Kalemegdana krenuli ka Slaviji. Najpre su vozili polukružno kroz centar grada, Vasinom i Knez Mihailovom ulicom, da bi tek kasnije bila izgrađena okretnica na Kalemegdanu.

Linija do Slavije kasnije je produžena do Kruđevačke ulice i to preko Crvenog krsta i Autokomande (sa dve strane, pravila je krug), a potom je podeljena na dve linije 11 i 13, čiji su današnji naslednici trolejbus 22 i autobus 31.

Tako smo u prvom talasu trolejbuskog saobraćaja u Beogradu imali linije koje su s Kalemegdana vozile ka Kruševačkoj (11), Ustaničkoj (13), Banjici (12). Takođe, uvedene su i trole za Novi Beograd i Zemun sa Zelenog venca: 14, 15 i 16. Nasledili su ih autobusi koji i dalje imaju brojeve 15 i 16, dok je 14 postala 84.

Međutim, zbog čestih kvarova, nepouzdanih vozila i zastoja u saobraćaju, na inicijativu gradonačelnika Branka Pešića početkom sedamdesetih donosi se odluka o ukidanju trolejbuskog saobraćaja u Beogradu.

Međutim, nekako se dogodilo da linija 11 opstane, pa je ona bila i osnov za ponovno širenje mreže koje počinje 1981. godine. Tada se razvio sistem kakav danas poznajemo, ali su u centru grada bila aktivna dva terminusa: Kalemegdan i Studentski trg. Tek nedavno trole 21 i 22 su skraćane do Slavije, a devetnaestica je bila neko vreme ukinuta.

U međuvremenu, trolejubuse su počeli da nasleđuju elektrobusevi, ali na potpuno novim linijama: EKO1 (Vukov spomenik - Novi Beograd) i EKO2 (Dorćol - Beograd na vodi).

BONUS VIDEO:

Source.ba Vozač trolejbusa kupuje pitu u pekari dok putnici čekaju