"Znamo mi ko je taj iz CarGo-a i ko ga gura. Nije slučajno izbačen sa dva posla pre ovoga. Ako ovo prođe, onda će da dođu i druga slična udruženja i mi smo 'ugasili'", rekao mi je taksista iz udruženja Beotaksi pre nekoliko dana dok me je vozio ulicama Beograda do tražene destinacije.
"Ali, normalno je da postoje i drugi vidovi prevoza. Meni je, kao mušteriji, stalo da platim manje, to je normalno. Možda da se odrede kvote - broj taksista toliki, broj Car:Go vozila toliki... Vi blokirate grad i sve stane, a građani su ti koji uvek naje**. A pritom, neki od vas ne plaćaju porez", nastavio sam razgovor, unapred znajući da od toga nema vajde.
"Razumem ja tebe i normalno je da želiš da platiš manje, ali oni nisu registrovani kao prevoznik, a i Grad je odredio minimalnu cenu prevoza. A i ta priča o porezu, kao da taksisti ne plaćaju, nije tačna. Vidiš da su i oni iz Car:go od toga odustali, od te lažne priče", uzvratio je taksista, koji je proveravao na svom ekranu da li je stiglo novo obaveštenje o nastavku protesta.
"Ali, imali ste i svoje 'kolege', one 'divlje taksiste', ali niste bili ovako jedinstveni i glasni. Oni su 'drpali' koga su stigli", bio je moj poslednji pokušaj...
I za ovo je stigao spreman odgovor: "Ti 'divljaci' su imali neke 'talove', 'dilove'. Za to služi inspekcija, ona to treba da reguliše, kao i ovaj Car:Go".
Taksisti, dakle, ne odustaju od blokade Beograda, a njihov protest ulazi u sedmi dan. U ovome im se pridružuju i kolege iz nekih drugih gradova Srbije. Najavili su i radikalizaciju protesta - blokada mostova usred "špica"!
Šta hoće taksisti, kolike su im cene?
1) Da se primenjuje Zakon o prevozu putnika, kako bi se zabranio rad, kako kažu, nelegalnim prevoznicima koji posluju uz pomoć aplikacije. Pre svega, misle na Udruženje Car:Go.
2) Pozivaju se i na republičke i gradske propise. Pozivaju se i na izjave pojedinih ministara, pre svih ministarke za građevinarstvo i saobraćaj Zorane Mihajlović, koja je izičito protiv Udruženja Car:Go, za koje kaže da je nelegalan.
3) Cena taksi prevoza:U Beogradu start košta od 130 do 170 dinara (u zavisnosti od tarife). U tarifi 1 start je 170 dinara, jedan kilometar vožnje 65, a sat 750 dinara. Za tarifu 2 start košta identično, kilometar vožnje 85, dok za tarifu 3 kilomenar vožnje iznosi 130 dinara. Cene starta u Novom Sadu su prema podacima dvostruko manje nego u glavnom gradu, gradska vožnje po kilometru košta 66 dinara, a vangradska 98 dinara.
4) Prednost taksista je da smeju da koriste "žutu traku" i izbegavaju kolone na putevima.
5) U Beogradu ima oko 6.500 registrovanih taksista. Sva taksi vozila u Beogradu, pored registarske tablice koje se završava slovima TX i oznake matičnog udruženja, na svom krovu imaju i jedinstveni znak taksista Beograda. Putnik je obavezan da plati samo cenu taksi prevoza po važećem cenovniku i u iznosu koji pokaže taksimetar na kraju putovanja. U cenu je uračunat i prevoz ličnog prtljaga putnika. Na zahtev putnika, taksi vozač je obavezan da izda račun sa sledećim podacima:
• broj taksi oznake i naziv taksi udruženja,
• registarski broj vozila,
• datum i vreme vožnje,
• relacija vožnje,
• cena prevoza,
• pečat.
6) Ako nije u mogućnosti da završi započeti prevoz (zbog kvara ili slično), taksi vozač može da naplati polovinu iznosa koji u momentu prekida prevoza pokaže taksimetar. O prijemu drugih putnika u toku prevoza odlučuje putnik, uz saglasnost taksi vozača. Ako više putnika istovremeno koristi prevoz do istog mesta, cenu prevoza plaća putnik koji je započeo korišćenje taksi prevoza.T
7) Taksi vozilom mogu, uz pristanak vozača, da se prevoze i kućni ljubimci. Taksi vozilom ne mogu da se prevoze deca do 6 godina starosti bez pratioca, lica pod dejstvom alkohola ili droge i lica obolela od zaraznih bolesti, lica koja svojom odećom mogu da uprljaju ili oštetete unutrašnjost vozila, posmrtni ostaci, uginule životinje, eksplozivne, lako zapaljive, otrovne, radioaktivne, zarazne, nagrizajuće i druge materije koje zbog svojih osobina mogu biti opasne po bezbednost i zdravlje ljudi ili mogu naneti drugu štetu.
ŠTA JE CAR:GO I KAKO FUNKCIONIŠE?
1) Car:Go je registrovano kao neprofitno udruženje građana.
2) Car:Go je aplikacija. Skinete je (daunlodujete preko Google Play Store), instalirate je na svom telefonu i povežete platnu karticu i preko aplikacije tražite vozilo. Car:Go omogućava da na mapi vidite gde je vozilo, koliko je udaljeno od vas, da ga poručite u bilo kom delu grada jednostavnim zabadanjem čiode, kao i da proverite unapred koliko će vožnja koštati i koliko će trajati u skladu sa gužvom u saobraćaju. Car:Go nema noćnu tarifu, omogućava zakazivanje prevoza i dostupan je i za put do aerodroma. Čim napustite vozilo, sa vaše kartice vam "skine" određeni iznos novca u zavisnosti od lokacije gde ste išli.
3) Car:Go u Srbiji radi od juna 2015. godine i omogućava da poručite vozilo preko mobilnog telefona i da platite vožnju kreditom (kupuje se preko mreže domaćih operatora u postpejd ili pripejd sistemu), kreditnom ili internet karticom, pa i PayPal nalogom. Da biste uopšte započeli vožnju morate da unesete opciju za plaćanje. S druge strane vozači se, takođe prijavljuju kroz sistem aplikacije, ali za vozače. Car:Go omogućava i da firme iz Srbije plate usluge sistema za svoje zaposlene na kraju meseca, kroz neki od partnerskih ugovora.
4) Car:Go je trn u oku taksista i zato što se sve više ljudi odlučuje da koristi ovu uslugu, jer je i do 50 odsto jeftiniji od klasičnog taksija ukoliko ima više putnika i do 20-ak odsto za samostalne putnike, a korisnik ima na raspolaganju mnogo više kontrole i manje neizvesnosti oko toga da li će vozilo da dođe, da li će da kasni i slično.
5) Car:Go trenutno radi na području Beograda, sa više desetina vozila, a plan je da se proširi i na druge gradove u Srbiji. Car:Go aplikacija je dostupna za Android i iOS, prva vožnja je besplatna (uz iskorišćenje koda u aplikaciji), a sistem je prisutan i u regionu.
6) Za razliku od taksista koji imaju registrovane preduzetničke radnje za ovu delatnost, vozači koji rade kao članovi udruženja Car:Go formalno se ne bave taksi prevozom, već vrše uslugu "inovativne pomoći na putu" za članove udruženja CarGo; Njihov poslodavac nije udruženje Car:Go, već preduzetnička radnja koja radi u okviru udruženja; vožnje ne naplaćuje vozač, već novac inkasira treće pravno lice - firma Car:Go Tehnologies koja je vlasnik aplikacije.
6) Udruženje Ca:Go ponudilo je "svim taksistima sa taksi dozvolama" podršku da formiraju novo udruženje, u kojima bi mesečno zarađivali 150.000 dinara. "Sva radna prava bi im bila poštovana, a ova kompanija bi im pružila pomoć oko isplate poreskih dugovanja i nabavke novih automobila", izjavio je direktor Car:Go tehnolodžis Vuk Guberinić.
7) MANA - vozila u sistemu Car:Go ne mogu da voze "žutom trakom".
KO SVE OVIM PROBLEMOM TREBA DA SE BAVI?
Ministarka za građevinarstvo i saobraćaj Zorana Mihajlović kaže da Car:Go kao neprofitno udruženje ili "nevladina organizacija" ne može da se bavi prevozom putnika i da radi po cenama koje su ispod dozvoljenih minimalnih cena koje propisuje Grad Beograd.
Ona kaže da je ovo pitanje u nadležnosti Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave koje, kaže, mora da kontroliše nevladinu organizaciju, zatim Ministarstva trgovine koje mora da zabrani ako neka kompanija vrši nelegalan prevoz i reklamiranje, a da nastavi Komunalna milicija Grada Beograda koja je po zakonu ovlašćena da oduzima automobile kojima se vrši nelegalan prevoz, do toga da im u tome pomaže i policija.
Protiv Udruženja Car.Go podnete su dve krivične prijave.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić kaže da je Grad već učinio određene korake u borbi protiv "divljeg prevoza".
- Oduzeto je 50 vozila takozvanim "divljim taksistima";
- Oduzeto je 17 vozila koja su koristili vozači udruženja Car:Go i Cammeo.
Koga podržavate u sukobu taksista i CarGo?
I predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić i zamenik gradonačelnika Goran Vesić poručuju taksistima da prestanu da maltretiraju građane i da blokada Beograda nije rešenje, uz poziv na razgovor.