Neki od ovih projekata su već započeti, neki su sigurni, a neki bi na kraju, uprkos najavama, mogli da budu odloženi „za bolja vremena“, piše "Blic".
1. Savski trg
Prva faza rekonstrukcije Savskog trga trebalo bi da bude gotova do kraja februara, možda čak i do Sretenja, a kompletna lokacija sređena sredinom godine. To podrazumeva i novu organizaciju saobraćaja u ovom delu grada, renoviranu zgradu bivše Glavne železničke stanice, postavljanje spomenika Stefanu Nemanji…
pak, s obzirom na velike radove, nije isključeno da budu produženi i u drugoj polovini 2020.
2. Spomenik Stefanu Nemanji
Centralni deo na renoviranom Savskom trgu, neposredno ispred zgrade bivše Glavne železničke stanice, trebalo bi da zauzima spomenik posvećen Stefanu Nemanji. Ovo spomen obeležje trenutno se izrađuje u Rusiji, a biće visoko 23,5 metara, znatno više nego, na primer, „Pobednik“ sa sve postoljem (17,25 metara).
Njegovo otkrivanje prvobitno je bilo najavljeno za Sretenje 2020. ali je rok pomeren na proleće ove godine.
3. Trg Nikole Pašića
Posle Cvetnog trga, Slavije, Trga republike i Savskog trga, u 2020. godini na red za rekonstrukciju doći će i Trg Nikole Pašića.
Prvobitni projekat urađen pre četiri-pet godina predviđao je znatno smanjenje sadašnje fontane, što je naišlo na žestoku osudu javnosti zbog čega se trenutno rade izmene na samom projektu.
Kako će izgledati budući Trg Nikole Pašića to trenutno niko ne zna, ali ako je suditi po Trgu republike, trebalo bi da deluje znatno prostranije.
4. Novi savski most
Gradnja Novog savskog mosta, prema rečima gradskog urbaniste Marka Stojčića, trebalo bi da počne sredinom godine, dok bi krajem 2020. krenulo uklanjanje sadašnje saobraćajnice nad Savom, što će dovesti do velikih saobraćajnih promena kako u putničkom, tako i tramvajskom i autobuskom saobraćaju.
Ostaje da se vidi da li će stara mostovska konstrukcija kao što se najavljuje biti premeštena u park na Ušću ili će, ipak, završiti u starom gvožđu.
5. Vraćanje „Pobednika“
Simbol Beograda skinut je sa postolja na Beogradskoj tvrđavi sredinom oktobra, a posle rekonstrukcije u ateljeu vajara Zorana Kuzmanovića u Smederevu planirano je da bude vraćen sredinom februara.
Međutim, s obzirom da bismo tada mogli da imamo najjaču zimu, možda čak i sneg, nije isključeno da ova delikatna operacija bude odložena za mesec-dva.
6. Bulevar Vudroa Vilsona
Deo bulevara koji prolazi kroz „Beograd na vodi“ nedavno je otvoren, ali će pravu funkciju dobiti tek kada bude kompletno završen.
On će praktično povezivati Novi savski most i Karađorđevu ulicu sa Beogradskim sajmom i Bulevarom vojvode Mišića, te bi trebalo da rastereti Savsku ulicu, ali i Mostarsku petlju.
7. Dva nova tržna centra
U 2019. smo dobili „Ada mol“, a u 2020. beogradski kupoholičari će biti bogatiji za još dva nova tržna centra. Za proleće je najavljeno otvaranje Beo šoping centra na uglu ulica Mis Irbijeve i Vojislava Ilića, gde se nekad nalazila Industrija precizne mehanike, a u drugoj polovini godine i najvećeg tržnog centra u Srbiji i šire – BW galerije, u okviru projekta „Beograd na vodi“.
Pored njega u budućnosti će se nalaziti i najviša zgrada u prestonici Kula Beograd sa svojih 168 metara.
8. Nova autobuska stanica
Tokom 2019. Beogradska autobuska stanica (BAS) je preselila dolazne perone na privremenu lokaciju, u zaleđu nekadašnje Glavne železničke stanice. Međutim, prošle godine konačno je krenula ozbiljnija gradnja buduće glavne autobuske stanice u prestonici koja će se nalaziti u novobeogradskom Bloku 42, prekoputa „buvljaka“.
Kako su rekli iz BAS-a oni imaju rok da se sa prostora Savskog amfiteatra kompletno isele do kraja 2020. godine.
9. „Četiri bulevara“
Rekonstrukcija „četiri bulevara“ (Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana) počela je prošlog leta i trebalo je kompletno da bude gotova do kraja 2019. Međutim, ispostavilo se da je ovo bilo jedno od „najkilavijih“ gradilišta, pa će skoro polovina radova (u dužini od 1,3 od ukupna tri kilometra) biti urađena tokom 2020. Baš kao i trotoari koji i dalje nigde nisu u funkciji.
Kako su najavili iz GSP „Beograd“ normalizacija tramvajskog saobraćaja u ovom delu prestonice ne očekuje se pre avgusta.
9. Beogradski tobogan
Pasarela između Beogradske tvrđave i Beton hale, koja je već postala poznata kao beogradski Skadar na Bojani, odavno je trebalo da bude završena, ali će prema poslednjim najavama, njena prva faza biti gotova na proleće 2020.
Po prvobitnom planu, Beograđani i turisti su najdužim beogradskim toboganom trebali da prelaze još početkom leta 2018.
10. Gondola Kalemegdan-Ušće
Gradnja gondole koja bi povezala Beogradski tvrđavu i Ušće, baš kao i sve priče o njoj, skoro potpuno su zamrle sredinom prošle godine.
Međutim, od žičare se nije odustalo o čemu svedoči i da se u budžetu Grada Beograda za 2020. nalazi stavka od 3,6 miliona evra koliko je predviđeno za njenu gradnju. Ipak, po svemu sudeći konačnu reč imaće arheolozi koji treba da procene da li bi gondola uticala na arheološka nalazišta na ovom lokalitetu.
11. Ulica kneza Miloša
Godinama unazad se najavljuje velika rekonstrukcija Ulice kneza Miloša koja bi trebalo da dobije još jednu, šestu saobraćajnu traku, a sva parkirana vozila da konačno budu uklonjena sa trotoara.
Tokom 2019. obelodanjeno je da se odustalo od ambicioznog projekta gradnje podzemne garaže ispod jedne od najprometnijih saobraćajnica, a kako se poslednjih meseci ova rekonstrukcija sve ređe spominje od strane gradskih čelnika, nije isključeno da ponovo bude odložena.
12. Beogradski metro
Beogradski metro se našao na poslednjem mestu ove liste, ali je po značaju za prestonicu sigurno na prvom. On je ključan u rasterećenju saobraćaja, ali i smanjenju zagađenosti vazduha.
Uprkos optimističkim najavama da bi gradnja trebalo da počne krajem 2020. godine, realno, u najboljem slučaju bi mogli da startuju samo pripremni radovi. Naime, još nije raspisan ni tender za Studiju izvodljivosti za prve dve linije koja će se, prema rečima vodećih stručnjaka, raditi godinu dana.
A tek onda sledi sve ostalo…