"Na mladima svet ostaje"... Studenti univerziteta u Beogradu, njih 90, svojim radom, trudom, upornošću i željom za znanjem potvrđuju ovu čuvenu srpsku izreku. Okupili su se na Mašinskom fakultetu kako bi kao tim "Drumska strela" napravili bolid koji će učestvovati na takmičenjima gde će predstavljati i našu zemlju.
Tim "Drumska strela" osnovan je 2010. godine. "Tačnije osnovano je udruženje Studentska tehnička takmičenja sa idejom da se studentima pruži praksa tokom koje bi primenili znanja koja su stekli na fakultetu. Te 2010. godine je tim činilo oko deset ljudi. Išli su na koncept takmičenja u Velikoj Britaniji gde su osvojili drugo mesto i naredne godine po tome krenuli da prave prvo vozilo "Drumske strele". To je bilo vozilo sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem", započeo je razgovor Boško Bajić, student treće godine Mašinskog fakulteta i vođa tima "Drumska strela".
Od te godine do sada različite generacije su napravile devet formula, a 2018. je otpočet razvoj prvog električnog bolida. Na njemu se radilo četiri godine. Studenti su tu formulu predstavili na takmičenjima u Holandiji, Mađarskoj i Hrvatskoj. Sadašnji tim "Drumska strela" radi na drugom po redu električnom bolidu. U timu se nalaze studenti sa Mašinskog, Elektrotehničkog, Tehnološko-metalurškog, Matematičkog, Arhitektonskog fakulteta i Fakulteta organizacionih nauka. "Imali smo i studente sa Fakulteta dramskih umetnosti, Šumarskog, studente sa Vojne akademije... Studenti što se tiče formule sve rade sami, od dizajna, projektovanja, ideje, realizacije i do sklapanja formule", ispričao je sagovornik za naš portal.
Studenti u tim ulaze na drugoj godini studiranja, međutim dešava se da budu primljeni i brucoši. Vođa tima je objasnio da se traže ljudi koji su spremni da se posvete projektu. "Mnogo ljudi imamo na konkursu svake godine. U prvom krugu tražimo CV ali retko koga na osnovu njega odbijamo jer ne očekujemo da studenti imaju neko iskustvo. Bitno je samo da je CV pismen, zatim se radi test. Test je primena nekih osnovnih znanja sa fakulteta plus neka logička pitanja koja su proistekla iz projekta kojim se bavimo.
Nakon toga ide intervju. Intervjui se održavaju početkom školske godine i pokušavamo da procenimo i naučili smo, donekle, da procenimo ljude koji su zaista spremni da se posvete, da rade, da mogu da se organizuju kako treba, što je zaista jako bitno, jer je potrebno usaglasiti rad na projektu sa fakultetskim obavezama.
Svako dobije zadatak i vremenski rok za koliko treba da ga uradi. U vreme testiranja, koje prethodi takmičenjima, tad se radi baš puno jer sva ta prototip vozila imaju test period kad se pokažu neke greške koje su možda propuštene i neke stvari koje su mogle da se bolje urade i potrebno ih je rešiti", objasnio je Bajić.
Prema njegovim rečima, studenti u timu uglavnom ostanu do pete godine. Ove godine u timu ima više devojaka nego ranije, čak trećinu čine pripadnice lepšeg pola. Istakao je da tim funkcioniše kao jedna firma, samo što studenti ne dobijaju novac ali stiču znanje i poznanstva. "Moram da napomenem da je dosta start-up kompanija upravo odavde počelo sa radom i da smo na to posebno ponosni", kazao je naš sagovornik.
Drugi po redu električni bolid koji će se izrađivati dve godine učestvovaće na takmičenjima 2024. "Koncept po kome radimo jeste zadnji pogon sa baterijom iza vozača 80 kilovata snage jer je to ograničenje po Pravilniku. Ceo svet ide ka električnom pogonu, pa tako i mi. Perfomanse su na znatno višem nivou. Složenost projekta ima uticaj na organizaciju, kao i na potrebna finansijska sredstva. Mnogo je više stvari o kojima treba razmišljati i mnogo više problema", objasnio je vođa tima.
Bajić je za portal MONDO naveo da su formule koje su napravljene 2016. i 2018. godine bile najuspešnije. Bolid iz 2016. godine bio je najuspešniji po nagradama koje je osvojio u Italiji i Hrvatskoj. Formula iz 2018. godine bila je najuspešnija po tome što je uspela da završi svaku trku izdržljivosti što je izrazito zahtevna disciplina za ovakav prototip vozila.
Sagovornik je za naš portal objasnio kako izgledaju takmičenja. Prema rečima Bajića, za takmičenja se prijavi oko 400 univerziteta, a oko 40 prođe kvalifikacije. S obzirom na podatke može da se izvuče zaključak da je sam prolaz na takmičenje već veliki uspeh.
"Takmičenje "Formula student" koncipirano je u dve discipline. U prvu spadaju statičke, a u drugu dinamičke discipline. Statičke discipline podrazumevaju tehničke preglede vozila gde moraju da se ispune sva pravila iz Pravilnika, "cost i design report" i biznis plan. "Design report" je praktično dokument i predstavlja odbranu koncepta pred sudijama, koje su obično ljudi iz industrije i stari članovi Formula Student zajednice. Tad se razgovara kako smo došli do nekog rešenja i zašto baš to rešenje implementiramo. "Cost report" je dokument pobrojanih troškova, gde se opravdava finansijski plan projekta. Ne postoji ograničenje što se tiče budžeta po kategorijama što za nas uslovno rečeno predstavlja problem jer strani timovi se malo bolje finansiraju.
Dinamičke discipline, koje su svima i zanimljivije, podrazumevaju ubrzanje, poenta je da se u 75 metara razvije što veća brzina. Naše električno vozilo od nule do 100 razvije za tri sekunde. Nakon toga ide sprint trka, voze se dva kruga na stazi, meri se najbolje vreme, dobijaju se poeni i to se smatra kvalifikacijama za trku izdržljivosti", ispričao je Boško Bajić, student treće godine Mašinskog fakulteta i vođa tima "Drumska strela.
Prema rečima sagovornika portala MONDO, trka izdržljivosti je najbitnija i vozi se 22 kilometra.
Studenti koji su deo tima "Drumska strela" prate inovacije u svetu i svakodnevno se trude da steknu što više znanja. Svoj trud, rad, znanje i ambiciju kroz formulu predstavljaju u inostranstvu i na taj način najbolje prikazuju i Srbiju. Oni su ponos i budućnost naše zemlje.
BONUS VIDEO: