Autobusi koji saobraćaju gradskim i prigradskim ulicama moraju ispuniti određene uslove inače neće biti primljeni za rad u javnom prevozu", rekli su nam iz Sekretarijata za javni prevoz nakon što smo im se obratili po pitanju bezbednosti vozila, pošto je na liniji 91 plafon pao putniku na glavu.
Pritužbe na (ne)redovne polaske na ovoj liniji, ali i česta fizička oštećenja autobusa koji voze do prigradskog naselja Ostružnica, nižu se jedna za drugom, rekli su nam putnici koji su posvedočili da su se nebrojano puta obraćali za pomoć.
Iz udruženja ovog naselja, kažu nam da su se pismenim putem obratili Sekretarijatu za inspekciju, nadzor i komunikaciju, gde su potvrdili da je privatni prevoznik C&LA GROUP DOO BEOGRAD, nadležan za ovu liniju, izrečene novčane kazne za učinjene prekršaje.
Tim povodom smo se i mi obratili prevozniku, ali nam nije odgovorio na pitanja.
"Uslove koji autobusi moraju da ispunjavaju definisani su tehničkim specifikacijama, koje su navedene u ugovorima kojima je povereno obavljanje Javnog prevoza. Za svaku liniju definiše se tip vozila (minibus, solo, zglobni autobus), minimalni broj i širina vrata, boja, obaveza da su vozila opremljena klima uređajima…", navode iz Sekretatijata za javni prevoz za MONDO u saopštenju.
Autobusi, dakle, prema ugovoru i zakonu moraju ispunjavati najpre bezbednosne uslove, a potom I ostale odredbe iz potpisanih akata. To, međutim, nije uvek u praksi tako.
Pomenuti incident s početka teksta, nije usamljeni slučaj na liniji 91, koja saobraća od Beograda na vodi do Ostružnice. Tako su se putnici jednom prilikom vozili u mraku jer "svetla unutar autobusa nisu radila", drugi putnik objavio fotografiju "prozora koji samo što nije ispao tokom vožnje", a izostanci polazaka u ovom naselju su gotovo svakodnevni, zbog čega se žalbe nadležnima samo nižu. Prevoznik nadležan za ovu liniju ipak nije ništa uradio po tom pitanju.
Krajem prošle godine, tačnije 20. decembra, na Obrenovačkom putu zapalio se autobus koji je saobraćao na liniji 511. Prema tadašnjem svedočenju putnika, "vozaču je bio prazan protivpožarni aparat pa je vatru gasio pomoću vode".
Video snimak vrata koja otpadaju sa autobasa na istoj liniji kružila je društvenim mrežama, a konzorcijum privatnih prevoznika "Avala bus 500", nadležan za liniju 511, saopštio je tada da se incident dogodio i da su vrata razvalili putnici.
Stanovnici Sremčice, sa druge strane, navode da se slični incidenti na liniji 511 dešavaju svakodnevno, kao i da je više puta prijavljeno da su vozila u kvaru ili se zapale – najmanje tri puta od početka 2024. godine.
Da je odgovornost kvaliteta vozila "samo na prevozniku" saglasni su stručnjaci, delom I na Saobraćajnoj policiji koja reaguje ali u slučajevima saobraćajnih nezgoda ili evidentne tehničke neispravnosti, a osim njih, odgovrnost je i na Sekretarijatu za javni prevoz.
Odatle nam, pak, kažu, da se "tokom važenja ugovora vrši se provera ispunjenosti uslova koji su propisani, od strane zaposlenih u Sekretarijatu za javni prevoz, zaposlenih u nadležnim inspekcijama, kao i od strane MUP-a koji provere vrši prema svom planu aktivnosti i po zahtevu Sekretarijata za javni prevoz".
Otpao točak autobusa, usmrtio ženu na trotoaru
Nakon što se sredinom marta dogodila nesreća u Bulevaru oslobođenja, gde je sa autobusa, koji je bio u vlasništvu privatnog autoprevoznika "Banbus doo" i koji je saobraćao na liniji 78, otpao zadnji levi točak uzrokujući smrt nesrećne žene Verice J. uhapšen je mehaničar koji je dao zeleno svetlo za izlazak vozila na ulicu.
Na saslušanju je tvrdio da radi kao mehaničar u firmi "Bambus" i da je njegova dužnost da "redovno vrši vizualni pregled vozila", proveravajući stanje spojnica, točkova, guma, sedišta i signalizacije.
"17. marta 2024. Godine sam izvršio vizuelni pregled, tako što sam baterijskom lampom pregledao spone, točkove, s tim što nisam detaljno gledao i nisam proveravao koliko su šrafovi zategnuti, pogledao sam i sedišta", naveo je mehaničar i dodao da mu "vozilo izgledalo sasvim normalno", te je potpisao putni nalog tog jutra nakon čega ga je preuzeo vozač.
Kašnjenje ili nedolazak pojedinih polazaka
Uz fizička oštećenja I autobuse koji se kvare, građani koji iz, najčešće prigradskih naselja putuju, žale se I na izostanak određenih polazaka koji su, prema zvaničnom redu vožnje utvrđeni.
"Da je polazak izostao saznamo, naravno, bez najave…a onda ili se dovijamo pa idemo na neki drugi autobus ili neki budu primorani da čekaju naredni (roditelji s decom, penzioneri koji se otežano kreću…)", rekla nam je putnica koja svakog dana koristi autobus na liniji 91.
I ovim povodom obratili smo se nadležnom prevozniku, ali do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor.
Iz Sekretarijata kažu da je i to "utvrđeno jasnim pravilima".
"Odstupanja od planiranog reda vožnje mogu biti vezana za trase linija ili termine polazaka, realizuju se kao planirane ili neplanirane režimske izmene. Planirane nastaju najčešće u slučaju najavljenih neodložnih radova komunalnih preduzeća zbog kojih se iz nekih ulica izmešta javni prevoz, preusmerava na druge trase, realizacije različitih najavljenih manifestacija koje se održavaju u gradu… Neplanirane takođe mogu biti zbog neodložnih radova na održavanju infrastrukture, zbog zastoja nastalih usled saobraćajnih nezgoda, nepropisno parkiranih vozila, i slično", navode u saopštenju.
U Sekretarijatu za javni prevoz postoji Operativno kontrolni centar koji tokom 24 sata, svakog dana u godini prati kretanje svih vozila, komunicira sa prevoznicima i vozačima i nastoji da redovnost saobraćaja održi i pored svih nepredviđenih okolnosti.
"Zastoji, kašnjenja vozila sa linija ili neplanirani kvarovi mogu da za posledicu imaju da se neki od polazaka ne realizuje. Pomenuti centar pri Sekretarijatu za javni prevoz, ali i otpravnici na terminusima imaju zadatak da vrše pomeranje polazaka, uključenje vozila sa drugih linija… kako bi se uspostavio interval između u tom trenutku raspoloživog broja vozila ili da u slučaju dužih isključenja ili kašnjenja od prevoznika zahtevaju u što kraćem roku uključenje rezervnih vozila", objasnili su nam.
(Mondo.rs/J.N.)