Za godinama najavljivano i u više navrata odlagano uklanjanje Starog savskog mosta više nema prepreka. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je dozvolu za njegovo rušenje, a 1. novembra ova saobraćajnica koja premošćuje Savu više od 80 godina biće zatvorena za saobraćaj, saznaje Politika.
Kako navodi ovaj list, to što su formalnopravno otklonjene sve prepreke za njegovu demontažu da bi bio izgrađen novi lučni most većeg saobraćajnog kapaciteta, ne znači da će uklanjanje Starog savskog mosta i početi sledećeg meseca, već će taj posao najverovatnije biti započet naredne godine. Jer, kako Politika saznaje od inženjera uključenog u izradu tehničke dokumentacije, kako za stari tako i za novi most, najpre treba da se obave zahtevni radovi oko stubova starog mosta i na pristupnim saobraćajnicama sa obe strane reke pre nego što prepoznatljiva zelena lučna konstrukcija bude bila skinuta i premeštena na privremeni gradilišni plato, ograđeni prostor između Starog savskog i Brankovog mosta.
"Demontaža je vrlo složen posao i obaviće se pažljivo što znači da se postojeći most neće bušiti niti seći, nego će u jednom komadu da bude skinut sa stubova na obalu na gradilišni plato gde će biti rastavljen na delove i onda će rekom otploviti do nekog drugog mesta, a gde tačno, ne znam", ukazao je sagovornik Politike dodajući da su predati zahtevi za izdavanje građevinske dozvole za novi savski most i za pristupne saobraćajnice u starom delu grada i na novobeogradskoj strani.
Ono što se na terenu već neko vreme može videti jeste da se na levoj obali Save uveliko gradi gradilišni plato koji je, kako podseća Politika, trebalo najpre detaljno ispitati kako bi se utvrdilo da na tom terenu nisu zaostala eksplozivna sredstva. Ovaj list navodi i da se čeka barža iz Holandije kojom će most biti prevezen do obale, kao i da će narednog meseca u ograđenom prostoru biti postavljeni kontejneri za inženjere i radnike koji su angažovani na ovom projektu.
Zadatak da projektuju novi most dobili su Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada, Mostogradnja ing doo, Millenium team i IO Designe enterprise iz Beograda. Izvođač radova je PowerChina, a stručni nadzor obavljaće Louis Berger Adria i CPM consulting.
Podsetimo, to da će Stari savski most biti uklonjen, a ne obnovljen i dograđen, kako je tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavljivao dotada, postalo je jasno u proleće 2017. godine. Pet i po godina kasnije javnost je saznala i koliki će biti ceh za rušenje i izgradnju novog čeličnog mosta na njegovom mestu. U jesen 2022. Skupština Srbije usvojila je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditu od 79,9 mil EUR. Ugovor o zajmu osiguranom kod China Export & Credit Insurance Corporation vlada je potpisala sa grupacijom BNP Paribas. Kao ukupna vrednost posla projektovanje i izgradnje, kako je tada istaknuto, utvrđeno je 94 mil EUR, a to je iznos koji će biti plaćen izvođaču radova kineskoj kompaniji Power China. Iz kredita se, kako je predviđeno i tada obznanjeno, finansira maksimalno 85% od ukupne vrednosti posla.
U tekstu nacrta tog zakona, između ostalog, pisalo je da je varijabilna kamatna stopa pod kojom se Srbija zadužuje euribor plus marža od 1,05%, da će se kredit otplaćivati u toku sedam godina u 14 jednakih polugodišnjih rata i da zajam treba da se povuče u roku od tri godine od stupanja na snagu ugovora o kreditu. Ali, tada nije precizirano koliko će novca od tih gotovo 80 mil EUR zaduženja ići na izgradnju novog mosta, a koliko za rušenje postojećeg, kao ni to da li je u tu sumu uključena izgradnja pristupnih saobraćajnica sa novobeogradske i strane starog dela prestonice.
Kako je još ranije navedeno na sajtu "Srbija2027" izgradnja mosta treba da bode gotova u toku 2027.
Podignutu doba okupacije
U jeku najava o izgradnji novog mosta organizovana je i anketa u čiju verodostojnost je dobar deo javnosti sumnjao. Gradski čelnici januara 2018. uveravali su da među glasovima vode oni prema kojima bi Stari savski, kad za to dođe vreme, trebalo da bude preseljen između Novog Beograda i Ade Ciganlije, gde bi bio pešačko-biciklistički ili da spoji Zemunski kej sa Lidom. Umesto toga, naknadno se objavljuje da nisu pobedili u glasovima ni Ada, ni Lido, nego odlazak mosta na suvo – kao skulptura na Ušću. I taman kada se činilo da je to definitivna odluka posle brojnih obrta na temu njegovog seljakanja, iz grada je ukazano da će demontaža Starog savskog početi 2022. godine, da će biti prebačen na privremenu lokaciju na Paliluli i da će se naknadno odlučiti šta će biti sa njim, odnosno kako će biti iskorišćen. Na ovo se grad, čini se, odlučio upravo baš zato što dobar deo beogradske javnosti na ideju o selidbi mosta na suvo nije blagonaklono reagovao, koliko god u gradu tvrdili da je to rezultat ankete među građanima.
Pre oko dve godine, kada je po ko zna koji put bila aktivirana priča da će uskoro početi uklanjanje Starog savskog mosta, beogradska opozicija i deo javnosti najavili su da će svojim telima blokirati građevinske mašine kako bi sprečili uklanjanje zelene lučne konstrukcije.
Stari savski most beogradske savske obale premostio je 1942. godine u toku nacističke okupacije, jer u tom trenutku nad beogradskim tokom Save nije bilo niti jednog drumskog mosta. Zeleni lučni most projektovala je i 1942. izgradila nemačka firma C. H. Jucho iz Dortmunda. Prvobitno je trebalo da premosti Tisu kod Žablja, ali su Nemci promenili plan i konstrukciju preusmerili u Beograd. Od nacističkog miniranja 1944. spasao ga je učitelj Miladin Zarić. Na mostu dužine oko 400 metara šine su postavljene osamdesetih godina 20. veka. Poslednja rekonstrukcija bila je 2008. godine, a pre desetak godina Udruženje "Imamo plan" predložilo je Skupštini grada da most ponese Zarićevo ime, ali od toga nije bilo ništa.
Da je ovom mostu, onakvom kakvim ga znam, odzvonilo, u jesen 2016. za Politiku je potvrdio tadašnji gradonačelnik Siniša Mali. Ali, plan koji je tada najavio Mali bio je da se njegova prepoznatljiva lučna konstrukcija očuva, a da se uradi most na dva nivoa, sa više kolovoznih traka i posebnim delom za pešake i bicikliste. Ipak, samo nekoliko meseci kasnije, isti list otkriva da od toga po svemu sudeći neće biti ništa, da će Stari savski u potpunosti biti uklonjen i da će se na njegovom mestu graditi novi most što je ubrzo potvrdio i Stari dvor. To, očekivano, nije prošlo bez negodovanja javnosti. Jer, gradski oci uveravali su da stari most nema ama baš nikakvu vrednost, sem emotivnu, zbog čega će, uostalom, biti sačuvan i preseljen. Ukazivali su i da je svakako bio "privremeno" rešenje još u doba nacista, kao i to da novu konstrukciju sa više traka stari stubovi mosta ne bi izdržali, kao i da ti stubovi smetaju plovnom putu. Stručnjaci su to ubrzo demantovali tvrdeći da i te kako postoje tehnološka rešenja kojima bi stubovi trajno mogli da se ojačaju ako je to zaista potrebno. Već te godine sproveden je i arhitektonski konkurs za idejno rešenje novog savskog mosta na mestu starog čija bi konstrukcija, kako je navedeno, obezbedila odgovarajući plovni put širine 150 metara i visine 9,5 metara, s obzirom na to da se radi o međunarodnom plovnom putu.
Početkom 2018. u jeku izborne kampanje za Beograd, odlazeći gradonačelnik Mali i njegov tim najavljuju da će idejno rešenje koje će raditi Saobraćajni institut CIP biti završeno do kraja te godine i da će ubrzo biti izdata građevinska dozvola i biran izvođač radova. Tada je ukazano i da će zadatak CIP-a biti da utvrdi najbolji način za demontažu Starog savskog mosta, njegovo čuvanje i preseljenje na novu adresu. Ipak, u jesen 2022. Milutin Ignjatović, tadašnji generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP, za Politiku je naveo da je njegova firma uradila idejni projekat za novi most, ali da im je taj posao potom oduzet".
BONUS VIDEO:
(Politika/Mondo/U. M.)