Udesi - svaki četvrti poginuli mlada osoba
MONDO, ilustracija ilustracija

Mladi najčešće stradaju vikendom, u noćnim satima, u prvi sumrak i najčešće stradaju vozeći neprilagođenom brzinom, usled vožnje pod dejstvom alkohola i zbog nekorišćenja pojaseva, rečeno je na konferenciji Agencije za bezbednost saobraćaja i MUP-a, prilikom predstavljanja kampanje "Um na drum".

Načelnik Uprave saobraćajne policije Nebojša Arsov kaže da je to osetljiva tema, kao i jedan od najvećih problema u bezbednosti saobraćaja, te da se, nažalost, kada su mladi vozači u pitanju, ne možemo kao društvo pohvaliti brojkama.

"Činjenica da za poslednjih pet godina, od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda, čak u 50 odsto njih učestvovali su mladi vozači, a da se od ukupnog broja poginulih, više od 20 odsto bile su osobe između 16 i 30 godina starosti i to je svakako zabrinjavajuće. Ipak, moramo da naglasimo da je na ovom polju učinjen značajan pomak i da se situacija popravlja iz godine u godinu", rekao je Arsov.

Imajući u vidu psihofizičke osobine mladih u saobraćaju, navodi on, kao i njihovu potrebu za dokazivanjem i neiskustvo, jasno je da represivne mere koje sprovodi MUP ne mogu da daju rezultate na duže staze.

Svestan problema, MUP je od 2014. zajedno sa Nacionalnom vozačkom akademijom pokrenuo kampanju "Život za mlade vozače", sa treninzima za bezbednu vožnju, koji su neophodni za bezbedno učešće u saobraćaju, naveo je Arsov i istakao da evaluacija jasno pokazuje da su mladi vozači koji su prošli te treninge daleko bolji i odgovorniji u saobraćaju.

Arsov naglašava da je MUP izradio predlog izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja i da se nada skorom usvajanju, kao i da su izmenama predvideli restriktivniji pristup za mlade vozače.

Tako, Arsov kaže da su najvažniji predlozi - produženje roka važenja probne vozačke dozvole na dve godine osobama koje su položile vozački ispit sa navršenih 19 godina, period zabrane upravljanja motornim vozilima, koji je trenutno od 23 do 05 sati da se produži do 06 ujutru.

Udes kod Niša, povređeno troje mladih

Takođe, predlozi MUP-a su i ograničenja brzine za mlade, na autoputu do 110 km/č, na motoputevima 90 km/č, a na otvorenim putevima brzinom 90 odsto od dozvoljene i ograničenje na upravljanja vozilima snage motora do 80 kW.

Direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja Jasmina Milošević naglasila je da mladi, posebno muškarci, imaju najveći rizik da smrtno stradaju u saobraćaju, od pripadnika drugih starosnih grupa.

Navodi da mladi najviše stradaju kao vozači, 59 odsto njih je poginulo na taj način, zatim 30 odsto mladih stradalo je kao putnici i 11 odsto u svojstvu pešaka.

Mladi motociklista poginuo kod Kraljeva

"Najviše mladih gine kao vozač putničkog vozila - 33 odsto, zatim kao putnik u putničkom vozilu, 30 odsto, kao i vozači motorizovanih dvotočkaša - 15 odsto poginulih mladih", rekla ja Milošević.

Mladi vozač nije u stanju da pri velikoj brzini upravlja vozilom, ističe ona, kao ni da sagledava situaciju, a današnji mladi, konstatuje, žive u vremenu gde je imperativ nekog dokazivanja.

"To su sve stvari koje mlade dovode u zabludu, mladi su u toj fazi života, ne bi trebalo da stiču loše navike, ali mi kao Agencija i MUP i druge institucije imamo zadatak sa medijima da mladima skrećemo pažnju koliko je važno da se bezbedno ponašaju", smatra Milošević.

Ipak, kaže da se poslednjih pet godina broj poginulih mladih smanjio i da ima trend smanjenja stradalih.

U nesreći kod Niša ugašen još jedan mladi život