
Vlada Srbije predložila je koncesionaru sporazumni raskid ugovora za izgradnju autoputa "Horgoš-Požega" a koncesionar "Alpina-Por" je zatražio dodatno vreme za razmatranje tog predloga.
Ministar za zaštitu životne sredine i prostorno planiranje Oliver Dulić rekao je na konferenciji za novinare, posle sednice vlade, da su u ovom momentu moguća tri rešenja za koncesiju posle najnovijih predloga koncesionara, koji su neprihvatljivi za Vladu Srbije. Kao prvo, moguć je novi dogovor u drugačijem obliku što je manje verovatno, zatim sporazumni raskid ugovora ili da se dve strane uopšte ne dogovore, što bi onda značilo sudski spor koji nikome ne ide u prilog.
Dulić je napomenuo da su predstavnici Vlade juče razgovarali sa predstavnicima koncesionara i predočili im da su njihovi predlozi neprihvatljivi za državu Srbiju i da posle svega usledila njihova molba za dodatnim rokom za donošenje nove odluke.
Vlada Srbije ne odustaje od izgradnje deonice autoputa od Beograda ka južnom Jadranu do crnogorske granice, niti drugih saobraćajnica u sastavu Koridora 10, rekao je Dulić i napomenuo da će sredstva za saobraćajnu infrastrukturu biti obezbeđena od budžeta, stranih kredita, pretpristupnih fondova EU i izdavanjem hartija od vrednosi na domaćem tržištu i pomoći koju je obećala grčka vlada u okviru "Helenik plana". On je naglasio da je strateško opredeljenje Vlade Srbije da u naredne četiri godine izdvoji oko pet milijardi evra za izgradnju saobraćajne infrastrukture u Srbiji.
Nacionalni savet za infrastrukturu doneo je odluku da nema osnova da stupi na snagu ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega sa konzorcijumom "Alpina-Porr", jer dodatni uslovi koje je taj koncesionar tražio nisu u interesu države Srbije.
Kako je objašnjeno, dodatni uslovi koncesionara bitno menjaju osnovni ugovor, čime se suštinski trošak prenosi sa koncesionara na državu Srbiju, i da ti zahtevi nisu u interesu Srbije i njenih građana, pa nema osnova da taj ugovor stupi na snagu.
Koncesionar "Alpina-Porr" tražio je, između ostalog, dodatne garancije od države Srbije za frekvenciju saobraćaja u vrednosti većoj od 200 miliona evra, produžetak roka za izgradnju autoputa "Horgoš-Požega" za četiri godine, kao i produžetak koncesije sa 25 na 30 godina.
Ministar za zaštitu životne sredine i prostorno planiranje Oliver Dulić rekao je na konferenciji za novinare, posle sednice vlade, da su u ovom momentu moguća tri rešenja za koncesiju posle najnovijih predloga koncesionara, koji su neprihvatljivi za Vladu Srbije. Kao prvo, moguć je novi dogovor u drugačijem obliku što je manje verovatno, zatim sporazumni raskid ugovora ili da se dve strane uopšte ne dogovore, što bi onda značilo sudski spor koji nikome ne ide u prilog.
Dulić je napomenuo da su predstavnici Vlade juče razgovarali sa predstavnicima koncesionara i predočili im da su njihovi predlozi neprihvatljivi za državu Srbiju i da posle svega usledila njihova molba za dodatnim rokom za donošenje nove odluke.
Vlada Srbije ne odustaje od izgradnje deonice autoputa od Beograda ka južnom Jadranu do crnogorske granice, niti drugih saobraćajnica u sastavu Koridora 10, rekao je Dulić i napomenuo da će sredstva za saobraćajnu infrastrukturu biti obezbeđena od budžeta, stranih kredita, pretpristupnih fondova EU i izdavanjem hartija od vrednosi na domaćem tržištu i pomoći koju je obećala grčka vlada u okviru "Helenik plana". On je naglasio da je strateško opredeljenje Vlade Srbije da u naredne četiri godine izdvoji oko pet milijardi evra za izgradnju saobraćajne infrastrukture u Srbiji.
Nacionalni savet za infrastrukturu doneo je odluku da nema osnova da stupi na snagu ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega sa konzorcijumom "Alpina-Porr", jer dodatni uslovi koje je taj koncesionar tražio nisu u interesu države Srbije.
Kako je objašnjeno, dodatni uslovi koncesionara bitno menjaju osnovni ugovor, čime se suštinski trošak prenosi sa koncesionara na državu Srbiju, i da ti zahtevi nisu u interesu Srbije i njenih građana, pa nema osnova da taj ugovor stupi na snagu.
Koncesionar "Alpina-Porr" tražio je, između ostalog, dodatne garancije od države Srbije za frekvenciju saobraćaja u vrednosti većoj od 200 miliona evra, produžetak roka za izgradnju autoputa "Horgoš-Požega" za četiri godine, kao i produžetak koncesije sa 25 na 30 godina.
Dinkić: Tender za autoput Horgoš - Novi Sad
Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić izjavio je ranije da će ugovor za izgradnju autoputa Horgoš-Požega biti stavljen van snage i da će biti raspisan tender za izgradnju autoputa od Horgoša do Novog Sada.
Dinkić je za "Večernje novosti" rekao da je o odluci Saveta obavestio zastupnike konzorcijuma i da očekuje da će odnosi uskoro biti rasčišćeni.
On je naveo da je napravljen plan finansiranja za izgradnju autoputa u Vojvodini i da očekuje da Srbija dobije kredit od Svetske banke kojim bi bio pokriven deo troškova. "Odlučeno je da se odmah krene u izgradnju Koridora 10, čija vrednost iznosi milijardu i 700 miliona evra. Prioritet je početak izgradnje autoputa Beograd - Južni Jadran", rekao je on.
Koncesionar za izgradnju autoputa Horgoš-Požega ignoriše Dinkićeve poruke budući da je saopštio da je ispunio sve obevaze iz koncesionog ugovora i da je spreman da nastavi sa pripremama za početak izgradnje te saobraćajnice. "Mi smo ispunili sve obaveze prema još uvek važećem Ugovoru o koncesiji i trenutno očekujemo zvaničnu informaciju od Vlade Srbije o daljim koracima i u svakom trenutku smo spremni da nastavimo sa realizacijom ovog projekta", piše u saopštenju preduzeća "Sever-jug autoput" koje je koncesionar osnovao u Srbiji.
Dodaje se da su "intenzivni pregovori koncesionara sa predstavnicima Vlade Srbije, koji su trajali poslednjih šest meseci, bili veoma obećavajući", ali da je koncesija, "neposredno pre postizanja sporazuma, dovedena u pitanje".
Predstavnici "Sever-Jug autoputa" su istakli da su uvereni da bi, preme predlogu koncesionara, izgradnja autoputa počela 1. januara 2009. godine. "Ekonomski isplativo rešenje bi, pre svega, osiguralo neto evropske investicije u Srbiju, koje obezbeđuju koncesionar i zajmodavci, vredne više od dve milijarde evra, čime bi se omogućila izgradnja punog profila autoputa od Horgoša do Trbušana do 2014. godine i od Trbušana do Požege do kraja 2016. godine", ističe se u saopštenju.
Kako je navedeno, prema rešenju koje je predložio koncesionar, iako bi Vlada Srbije garantovala određen protok saobraćaja, ukupan iznos isplaćenih koncesionih naknada bi uvećao budžet Srbije tokom celog koncesionog perioda od 25 godina za više od 900 miliona evra, čak i u slučaju da prihodi od putarine budu znatno manji od očekivanih.
Koncesiona naknada koja bi bila plaćena Vladi u slučaju pozitivnog rasta saobraćaja iznosila bi, prema računici koncesionara, više od 3,2 milijarde evra.
Koncesioni ugovor je krajem marta prošle godine potpisala Vlada Srbije sa konzorcijumom Alpina-FCC, ali je španski FCC kasnije ustupio prava u koncesiji austrijskoj građevinskoj kompaniji Por.
(agencije/MONDO)
Dinkić je za "Večernje novosti" rekao da je o odluci Saveta obavestio zastupnike konzorcijuma i da očekuje da će odnosi uskoro biti rasčišćeni.
On je naveo da je napravljen plan finansiranja za izgradnju autoputa u Vojvodini i da očekuje da Srbija dobije kredit od Svetske banke kojim bi bio pokriven deo troškova. "Odlučeno je da se odmah krene u izgradnju Koridora 10, čija vrednost iznosi milijardu i 700 miliona evra. Prioritet je početak izgradnje autoputa Beograd - Južni Jadran", rekao je on.
Koncesionar za izgradnju autoputa Horgoš-Požega ignoriše Dinkićeve poruke budući da je saopštio da je ispunio sve obevaze iz koncesionog ugovora i da je spreman da nastavi sa pripremama za početak izgradnje te saobraćajnice. "Mi smo ispunili sve obaveze prema još uvek važećem Ugovoru o koncesiji i trenutno očekujemo zvaničnu informaciju od Vlade Srbije o daljim koracima i u svakom trenutku smo spremni da nastavimo sa realizacijom ovog projekta", piše u saopštenju preduzeća "Sever-jug autoput" koje je koncesionar osnovao u Srbiji.
Dodaje se da su "intenzivni pregovori koncesionara sa predstavnicima Vlade Srbije, koji su trajali poslednjih šest meseci, bili veoma obećavajući", ali da je koncesija, "neposredno pre postizanja sporazuma, dovedena u pitanje".
Predstavnici "Sever-Jug autoputa" su istakli da su uvereni da bi, preme predlogu koncesionara, izgradnja autoputa počela 1. januara 2009. godine. "Ekonomski isplativo rešenje bi, pre svega, osiguralo neto evropske investicije u Srbiju, koje obezbeđuju koncesionar i zajmodavci, vredne više od dve milijarde evra, čime bi se omogućila izgradnja punog profila autoputa od Horgoša do Trbušana do 2014. godine i od Trbušana do Požege do kraja 2016. godine", ističe se u saopštenju.
Kako je navedeno, prema rešenju koje je predložio koncesionar, iako bi Vlada Srbije garantovala određen protok saobraćaja, ukupan iznos isplaćenih koncesionih naknada bi uvećao budžet Srbije tokom celog koncesionog perioda od 25 godina za više od 900 miliona evra, čak i u slučaju da prihodi od putarine budu znatno manji od očekivanih.
Koncesiona naknada koja bi bila plaćena Vladi u slučaju pozitivnog rasta saobraćaja iznosila bi, prema računici koncesionara, više od 3,2 milijarde evra.
Koncesioni ugovor je krajem marta prošle godine potpisala Vlada Srbije sa konzorcijumom Alpina-FCC, ali je španski FCC kasnije ustupio prava u koncesiji austrijskoj građevinskoj kompaniji Por.
(agencije/MONDO)
Pridruži se MONDO zajednici.