Kupci stanova više neće morati sami da se bave rešavanjem upisa svojih novih nepokretnosti, jer od 1. jula počinje upis po službenoj dužnosti i umesto kupaca to će raditi notari.
Zakon o katastru, medutim, ne ukida mogucnost da gradani sami ili preko svojih punomocnika i dalje traže da se upišu u katastar, narocito ako sumnjaju da ce nadležni biti sporiji, pišu današnje "Vecernje novosti".
Ako se ispostavi da je postupak upisa vec pokrenut po službenoj dužnosti, postupci ce se spojiti, a ako nadležni ni nakon 30 dana nije podneo ispravu, postupak ce se okoncati po zahtevu gradana, navodi list.
Notara, izvršitelja ili sud nakon toga ocekuje preispitivanje rada.
"Upis po službenoj dužnosti ce omoguciti da više nemamo neupisana prava na osnovu ugovora i presuda, cime ce se izbeci pravna nesigurnost tokom uživanja i prenosa prava na nepokretnostima. Izbeci ce se izvršenja potraživanja prethodnih vlasnika, nemogucnost naplate poreza, naplata 'Infostana' od onoga ko nije vlasnik i slicne situacije, sve anomalnije koje je prouzrokovao važeci sistem upisa iskljucivo na zahtev stranke", receno je listu u Ministarstvu gradevinarastva.
Prinudne upravnike ceka 4.600 zgrada
Javni beležnici ce preko E-šaltera, u automatizovanoj proceduri, pribavljati izvode iz katastra, neophodne za overu ugovora o kupoprodaji. Posle overe ugovora o kupoprodaji, digitalizovace ga i slati u Republicki geodetski zavod da upiše nepokretnost u katastar.
U sledecem koraku notar ce slati poresku prijavu i to tako što ce od Geodetskog zavoda traziti procenu vrednosti nepokretnosti, navode "Novosti".
Da bi notar popunjavao i poresku prijavu za placanje poreza na apsolutna prava, ova mogucnost mora da se predvidi i u Zakonu o porezu na imovinu, cicje su izmene upravo u toku.
Upis po službenoj dužnosti ne odnosi se samo na notare, za njih ova obaveza pocinje 1. jula, a sledeci na spisku su javni izvršitelji, navodi list.
Oni ce morati da dostavljaju svoje odluke koje su izvršene od 1. novembra ove godine.
Za sudove ce ova obaveza poceti da važi od 2020. godine. Kada je u pitanju podnošenje zahteva, gradani više nece moci da ih podnose u papirnoj formi nakon 31. decembra 2020.godine.