Istorija je učiteljica života, ali kako stvari stoje, imaćemo sve manje odakle da je učimo...
Godine nemarnog odnosa prema jednom od objekata železnica naplaćene su konačno ovih dana kada se dogodila velika pljačka i devastacija tog objekta.
U zgradi ispod "Gazele", u blizini Savske ulice, čekale su neka bolja vremena stare lokomotive, strugovi, tehničke muzejske zbirke...
I umesto da dočekaju dan kada će, kao u Ljubljani ili Budimpešti na primer, biti zaštićene kao kulturna dobra od istorijsko-tehničkog značaja, nepoznati počinici su ih proteklih dana - potpuno uništili!
Nerazuman huliganski čin, pljačka ili čista obest - utvrdiće očekivana istraga, ali jedno je sigurno - šteta je nenadoknadiva.
Pogledajte fotografije našeg reportera sa lica mesta:
Glavni organizator za muzejske poslove pri Železničkom muzeju Strahinja Vuković rekao je za MONDO da je najstariji uništeni eksponat lokomotiva iz 1864. godine, a da je reč o tipu lokomotive koja se koristila za izgradnju Sueckog kanala.
"Odneti su i strugovi, stubne bušilice, tehničke zbirke su uništene. Čak je iznet i strug od 30 tona", kaže Vuković.
Pljačke i devastacija objekta dešavali su se i ranije, s vremena na vreme, a pre nedelju dana usledilo je i "finalno uništenje", navodi Vuković.
Kaže i da je neko uspeo da kuhinju parne lokotive (deo u kom se loži), iseče i iznese.
"Isečena su i velika limena vrata. Stavljali smo ranije katance i prijavljivali policiji, ali očigledno nije bio želje, ni volje da se to sredi", kaže muzejski organizator.
Policija se još nije oglasila o ovom slučaju...
Za to vreme, umesto u istoriji, stare lokomotive, završiše u "crnoj hronici"...
A malo je falilo...
Izmeštanjem Glavne železničke stanice planirano je osnivanje „Železničkog muzejskog parka“ u čijem sklopu bi se na nalazila i ova ložionica i objekti u i oko nje.
Zgrada železničke stanice Beograd - Glavna sa staničnim kolosecima, iz 1884. godine, pod zaštitom je države kao nepokretno kulturno dobro od velikog značaja od 1983. godine.
U okviru nje su i okretnica, ložionica, vodotoranj od armiranog betona iz 1926. godine, koji je služio za snabdevanje parnih lokomotiva vodom, obližnja železnička stanica Topčider, kao i pokretna tehnološka kulturna dobra koja uključuju sačuvane muzejske parne lokomotive, putnička i teretna kola normalnog koloseka.
Sve to bi trebalo da bude izloženo i dostupno posetiocima...
I to, po ugledu na velike evropske centre u kojima se ponose ovakvim turističko istorijskim atrakcijama, ali i zarađuju od njih.
U Budimpešti je, tako, 2000. godine otvoren Mađarski železnički muzejski park u čijem sastavu se nalazi železnička stanica i radionica, a zauzima površinu od 70 hiljada kvadratnih metara gde je izloženo više od 100 muzejskih železničkih vozila i opreme.
Partizan razbio Zvezdu i odigrao najbolji meč sezone! Obradovićev tim dominirao, Grobari slavili pred Delijama
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
"Trebalo je da ubacim 30 poena, neće niko da nas sažaljeva": Petrušev o porazu od Partizana za otrežnjenje!
Mondo ukrštenica za 22. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Nemačka se priprema za rat sa Rusijom! Napravljen tajni plan, evo kako će postupiti u slučaju eksalacije sukoba