• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

RASKOL: Ako "odu" Ukrajinci, mogu i Crnogorci?

Izvor MONDO/Tanjug

"Pravoslavlju preti raskol" i to teži od onog između Istoka i Zapada, upozorava vladika bački Irinej povodom najave Vaseljenske patrijaršije da će dati autokefalnost Ukrajinskoj crkvi, i "odvojiti" je od Ruske crkve.

"Prvi put u istoriji pravoslavne crkve nad njom nadvija realna opasnost od novog velikog raskola, ovog puta ne između hrišćanskog Istoka i Zapada nego unutar samog Istoka. Ako bi došlo do toga, a ja se nadam da, uprkos svemu, neće doći, to bi bio veći i teži raskol od svih prethodnih u istoriji Crkve, kvantitativno veći i od raskola iz 1054. godine, s obzirom na današnju brojnost pomesnih pravoslavnih crkava i njihovu raširenost u svetu", rekao je vladika bački Irinej.

Srpska autokefalnost

"Veliki pravoslavni raskol" verovatno su pominjali crveni oci i davne 1219 godine kada je Sveti Sava diplomatski "oteo" potonju srpsku crkvu od Ohridske arhiepiskopije. Svetog Savu (Rastka Nemanjića) te je godine za "arhiepiskopa srpskih i primorskih zemalja" rukopoložio patrijarha Manojlo I Carigradski u Nikeji (uz "podršku" cara Teodora koji se borio za prevlast sa Epirom), a srpska crkva dobila je autokefalnost i dostojanstvo arhiepiskopije. Osnivanju Arhiepiskopije pećke kao nekanonskom i nezakonitom ogorčeno se suprotstavio ohridski arhiepiskop Dimitrije Homatijan, pod čijom su jurisdikcijom bili Srbi. Pred diplomatskim udarom Svetog Save Oghridskoj arhiepiskopoji nije pomoglo ni to što je na teritoriji današnje Makedonije hrišćanstvo bilo poznato još od vremena apostola Pavla, a već krajem 9. arhiepiskopija bila autokefalna.

On je, na taj način, u intervjuu za "Politiku" prokomentarisao upozorenje Svetog sinoda Ruske pravoslavne crkve da je ceo pravoslavni svet u opasnosti posle odluke Svetog sinoda Vaseljenske patrijaršije o postavljenju dvojice "egzaraha" za Kijev.

"Oni, naime, nisu tamo postavljeni nego poslani na neko vreme, u konkretnoj misiji sprovođenja plana o dodeljivanju autokefalije ukrajinskim raskolnicima više boja i vrsta, a protiv volje zakonite, kanonske crkve u Ukrajini, jedine koja u toj zemlji jeste Pravoslavna crkva, priznata od svih crkava, počev od Carigradske patrijaršije", objasnio je on, ističući da reč "egzarh" u ovom slučaju znači prosto izaslanik, legat, predstavnik.

Upitan da li opasnost od raskola već postaje stvarnost jer se u saopštenju Svetog sinoda RPC konstatuje i da je "proces prema izjavama vaseljenskog patrijarha nepovratan i biće nastavljen", vladika bački Irinej kaže da smatra da u istoriji nema nepovratnih procesa, čak i kada su okončani, "a kamoli kada su u toku i tek treba da budu okončani".

Istovremeno je izrazio nadu da Carigradska patrijaršija "neće preći fatalni Rubikon i da će svetinju jedinstva crkve staviti iznad ovozemaljskih 'primata', antagonizama, interesa, uticaja..."

Napomenuo je i da Srpska pravoslavna crkva ne prihvata postojanje dva razlličita, pritom zavađena, pravoslavlja, jednog "fanariotskog", a drugog "moskovskog", već da veruje u jednu, svetu, sabornu i apostolsku Hristovu Crkvu.

Vartolomej: Ukrajini autokefalnost, sledeća...

"Ukratko: nismo za Mokskvu nego za puno poštovanje vekovnog kanonskog poretka i nismo protiv Carigrada nego protiv svake inicijative koja bi, čak i nezavisno od dobrih namera, sigurno izazvala još teže potrese i podele od onih koje već imamo", poručio je Vladika.

Na pitanje da li postoji mogućnost da se, ako nekanonske crkvene strukture u Ukrajini na ovaj način dobiju autokefalnost, slično dogodi i u Makedoniji, gde takođe postoje kanonska Crkva i nepriznate strukture, vladika bački Irinej upozorava da ako nešto prođe u Ukrajini, proći će ne samo i u Makedoniji, nego i u Crnoj Gori, Abhaziji "i gde god naručioci i izvršioci zamisle, čak, možda, i u Grčkoj.



Tagovi

Komentari 71

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Саша

Ако ЦГ и Македонија желе да имају аутокефалност, онда нека граде своје манастире и цркве, а да не дирају власништво СПЦ.

Crnogorac

@Саша Ynaci Sasa da crkve i svetinje koje su pravili moj đed i prađed treba da pripadnu tebi , a ja njihov potomak da pravim nove ? Đe je tu rezon ? Dali ja tražim vaše srpske crkve ? Ne naravno , to je vaše , a SPC u Crnoj Gori postoji od 1920 , kada je ukinuta autokefalnost Crnogorskoj Pravoslavnoj Crkvi , sa obrazlozenjem da je nastala država KSHS , to piše u Tomosu koji je dobila SPC . Više ne postoji KSHS , ne postoji ni SFRJ ni SRJ i SiCG , svaki pravoslavni narod treba da ima svoju autokefalnu crkvu , zasto bi crnogorci i makednoci išli u Srpsku Pravoslavnu Crkvu ? Što ti Sasa ne ideš u Bugarsku , Grčku ili Rusku ?

Nisam Ja

Pa nek zidaju svoje crkve i manastire pa nek idu

special image