Ilustracija
MONDO/Stefan Stojanović Ilustracija

Gore navedeni primeri su primeri diskriminacije koji se od 1.septembra zabranjuju i kažnjavaju u vaspitno-obrazovnim ustanovama u Srbiji.

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja donelo je na osnovu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja Pravilnik o postupanju ustanove u slučaju sumnje ili utvrđenog diskriminatornog ponašanja i vređanja ugleda, časti i dostojanstva.

To znači da se u osnovnim i srednjim školaama, predškolskim ustanovama i domovima za učenike i studente zabranjuje postupanje kojim se, na neposredan ili posredan, otvoren ili prikriven način, neopravdano pravi razlika ili nejednako postupa prema učenicima i zaposlenima.

Državna sekretarka Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Anamarija Vilček, kaže da je 2016.godine donet Pravilnik koji je detaljno objasnio kako se prepoznaje diskriminacija, a da novi Pravilnik sadrži smernice i uputstva kako da škola ili druga ustanova postupa u slučaju bilo kakve diskriminacije.

''Do sada smo nailazili na dobre primere prakse kada su škole reagovale u slučaju prepoznate diskriminacije, ali to bi trebalo da bude ujednačeno i svaka ustanova u Srbiji može da koristi ovaj Pravilnik kao vodič. Nama je potrebno da sistem prepozna načine reagovanja i to je sve stavljeno u ovaj dokument'', rekla je Vilček na konferenciji za novinare na kojoj je predstavljen Pravilnik.

Ona je navela da postupanje ustanova, u slučaju prepoznate diskriminacije zavisi od konkretnog slučaja, ali da prema Pravilniku svaka škola od sada ima tim za prevenciju i suzbijanje nasilja i diskriminacije prema učeniku, zaposlenom ili trećoj osobi poput roditelja.

''Tim svake škole treba da zna korake, kada se informiše direktor, a kada školska Uprava u kojoj su pojedini članovi zaduženi za praćenje i postupanje u slučaju diskriminatornog ponašanja'', i dodala da Ministarstvo takođe ima tim koji deluje u slučaju takvih incidenata.

Vilček je naglasila da Škola treba da prepozna kada je reč o ''dečijem nestašluku'', a kada je reč o diskriminatornom ponašanju.

''Ako se radi o tinejdžerima, oni će iz raznih razloga pokušati da diskriminišu svoje vršnjake, ali i mlađe i starije, a obrazovni sistem treba da prepozna kada se radi o diskriminaciji. Takođe, treba obratiti pažnju i na etničke zajednice, poput romske, da bi se sprečila diskriminaciju.

Pravilnik propisuje preventivne i interventne mere i aktivnosti na sprečavanju i zaštiti od diskriminacije i drugih ponašanja kojima se vređa ugled, čast i dostojanstvo ličnosti u sistemu obrazovanju'', navela je.

''Izrada ovog pravilnika predstavljala je izazov za Ministarstvo i ovo je prvi korak da pokažemo da hoćemo i možemo, a ja verujem u svoje kolege i struku, kao i da društvo želi da se menja. Važno je da se suočimo sa problemom jer ćemo onda moći i da ga rešimo, ali ne smemo da ga ignorišemo'', poručila je Nedeljković.

Prema novom Pravilniku, propisuje postupanje ustanove kada se posumnja ili utvrdi diskriminatorno ponašanje, načini sprovodenja preventivnih i interventnihaktivnosti ustanove protiv segregacije u obrazovanju, odnosno nedozvoljenogizdvajanja učenika na osnovnu ličnog svojstva.

Šarčević smenio direktorku škole na Novom Beogradu

U slučaju pojave diskriminacije ustanova treba da proveri dobijene informacije, zaustavi takvo ponašanje, obavesti i pozove roditelje, prikupi relevantne informacije i konsultacije, preduzme mera i aktivnosti i pracenje njihovih efekata.

Zaposleni su odgovorni za svoje izjave i ponašanja kojima se ispoljava i promoviše diskriminatorno ponašanje, stereotipi, predrasude i netolerancija prema pripadnicima manjinskih i osetljivih društvenih grupa kao što su, na primer, osobe sa invaliditetom i smetnjama u razvoju i zdravstvenim teškoćama.

Pravilnik propisuje da roditelj deteta i učenika ne sme svojim ponašanjem u ustanovi da podstiče, pomaže, izazove ili na bilo koji način doprinese diskriminaciji i vređanju ugleda, casti ili dostojanstva ličnosti.