
Ministar trgovine Srbije Slobodan Milosavljević u nedelju je promovisao akciju "Stop korupciji u tržišnoj inspekciji", koja bi trebalo da doprinese regulisanju tržišta i zaštiti prava potrošača.
Prilikom obilaska trgovinskog centra Tempo u Beogradu povodom Dana zaštite potrošača, on je postavio nalepnice s brojem telefona na koji građani mogu prijaviti nepravilnosti u radu tržišnih inspektora.
"Ta akcija je usmerena na zaštitu prava potrošača. Oni nepravilnosti u radu inspektora ili postupanje suprotno zakonu mogu da prijave na dežurni telefon 0800 102 101", kazao je Milosavljević.
Na pitanje zašto je na Dan potrošača odlučio da poseti trgovinski centar Tempo i prodavnicu Vero u Zira centru, on je odgovorio da u tim prodavnicama kupuje jer su mu ti prodajni centri najbliži.
Milosavljević je u Tempu kupio uglavnom proizvode iz Srbije, a njegov račun iznosio je oko 3.300 dinara.
Povodom Dana potrošača, Ministarstvo trgovine je u saradnji s proizvođačima i trgovinama pokrenulo akciju Vikend potrošača i obezbedilo popuste od 20 odsto u proseku na 16 proizvoda u više trgovinskih lanaca u Srbiji.
Na pitanje da li je to promocija trgovina ili zaštita potrošača, on je kazao da to "naravno, nije zaštita potrošača već jedan segment borbe za niže cene, bolji kvalitet i promovisanje brendova".
"Glavni segment zaštite prava potrosača su edukacija i informisanje potrošača", kazao je Milosavljević i dodao da u Srbiji ima oko 60 udruženja potrošača i da bi te organizacije trebalo da informišu potrošače o pravima i da unaprede njihova prava.
Na pitanje da li bi trgovinski lanci mogli stalno da prodaju po sniženim cenama, ministar je kazao da bi i tada kupci bili nezadovoljni, jer "po prirodi stvari" uvek misle da su proizvodi isuviše skupi, a trgovci da su jeftini.
Direktor Delta Maksija Srbija Rajko Mandić kazao je da ta trgovinska firma ove godine planira da uloži 15 miliona evra da bi se u saradnji sa dobavljačima odrekla dela marži i obezbedila sniženja.
Milosavljević je kazao da će prava potrošača u Srbiji biti bolje zaštićena kada se usvoji novi zakon o zaštiti potrošača i najavio je da će javna rasprava o tom tekstu trajati oko dva meseca. Kako je ranije najavljeno, javna rasprava će početi u prvoj sedmici aprila.
Ministar je naveo da će tim tekstom kupac biti oslobođen obaveze da dokazuje nepravilnost robe u slučaju da podnese žalbu, već će prodavac morati da dokazuje da je proizvod u skladu s deklaracijom.
Biće bolje regulisana prodaja na daljinu i elektronskim putem i uvešće se mogućnost da se roba vrati u roku od 14 dana, dodao je Milosavljević.
Prilikom obilaska trgovinskog centra Tempo u Beogradu povodom Dana zaštite potrošača, on je postavio nalepnice s brojem telefona na koji građani mogu prijaviti nepravilnosti u radu tržišnih inspektora.
"Ta akcija je usmerena na zaštitu prava potrošača. Oni nepravilnosti u radu inspektora ili postupanje suprotno zakonu mogu da prijave na dežurni telefon 0800 102 101", kazao je Milosavljević.
Na pitanje zašto je na Dan potrošača odlučio da poseti trgovinski centar Tempo i prodavnicu Vero u Zira centru, on je odgovorio da u tim prodavnicama kupuje jer su mu ti prodajni centri najbliži.
Milosavljević je u Tempu kupio uglavnom proizvode iz Srbije, a njegov račun iznosio je oko 3.300 dinara.
Povodom Dana potrošača, Ministarstvo trgovine je u saradnji s proizvođačima i trgovinama pokrenulo akciju Vikend potrošača i obezbedilo popuste od 20 odsto u proseku na 16 proizvoda u više trgovinskih lanaca u Srbiji.
Na pitanje da li je to promocija trgovina ili zaštita potrošača, on je kazao da to "naravno, nije zaštita potrošača već jedan segment borbe za niže cene, bolji kvalitet i promovisanje brendova".
"Glavni segment zaštite prava potrosača su edukacija i informisanje potrošača", kazao je Milosavljević i dodao da u Srbiji ima oko 60 udruženja potrošača i da bi te organizacije trebalo da informišu potrošače o pravima i da unaprede njihova prava.
Na pitanje da li bi trgovinski lanci mogli stalno da prodaju po sniženim cenama, ministar je kazao da bi i tada kupci bili nezadovoljni, jer "po prirodi stvari" uvek misle da su proizvodi isuviše skupi, a trgovci da su jeftini.
Direktor Delta Maksija Srbija Rajko Mandić kazao je da ta trgovinska firma ove godine planira da uloži 15 miliona evra da bi se u saradnji sa dobavljačima odrekla dela marži i obezbedila sniženja.
Milosavljević je kazao da će prava potrošača u Srbiji biti bolje zaštićena kada se usvoji novi zakon o zaštiti potrošača i najavio je da će javna rasprava o tom tekstu trajati oko dva meseca. Kako je ranije najavljeno, javna rasprava će početi u prvoj sedmici aprila.
Ministar je naveo da će tim tekstom kupac biti oslobođen obaveze da dokazuje nepravilnost robe u slučaju da podnese žalbu, već će prodavac morati da dokazuje da je proizvod u skladu s deklaracijom.
Biće bolje regulisana prodaja na daljinu i elektronskim putem i uvešće se mogućnost da se roba vrati u roku od 14 dana, dodao je Milosavljević.
Koja su prava potrošača?
Odlukom Ujedinjenih nacija 15. mart se svake godine, počev od 1983, obeležava kao Svetski dan potrošača, a principi osnovnih osam potrošačkih prava dati su u direktivama UN, koje su unete u Zakon o zaštiti potrošača, usvojen 14. sepatembra 2005. godine.
Direktive UN podrazumevaju zadovoljenje osnovnih potreba - dostupnost najvažnijih proizvoda i usluga - hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene.
Pri tome je od izuzetnog značaja sigurnost potrošača, odnosno zaštita od proizvoda, proizvodnih procesa i usluga štetnih po život i zdravlje.
Potrošači imaju pravo da budu dobro informisani da bi mogli da naprave pravilan izbor i istovraemeno da budu zaštićeno od nepoštene reklame, ili od oznaka na proizvodima koji mogu da dovedu u zabludu.
Oni imaju pravo i na izbor između više proizvoda i usluga, po pristupačnim cenama i uz garantovano dobar kvalitet, kao i pravo da se čuje njihov glas i da njihovi interesi budu zastupljni u procesu donošenja i sprovođenja politike zaštite potrošača, kao i razvoja novih proizvoda i usluga.
Kupci imaju pravo i na obeštećenje, odnosno dobijanje pravedne naknade ukoliko su dovedeni u zabludu lažnim prikazivanjem svojstava proizvoda i usluga, ili za kupljenu nekvalitetnu robu, ili nezadovoljavajće usluge.
Jedno od osnovnih prava potrošača je i pravo na zdravu životnu sredinu - život i rad u okruženju koje ne predstavlja pretnju zdravlju sadašnjih i budućih pokolenja.
Potrošači imaju pravo i na odgovarajuće obrazovanje koje će im pomoći u pravilnom i pouzdanom izboru proizvoda i usluga i razviti svest o odgovornostima i osnovnim pravima i načinima kako se ona mogu ostvarivati.
(agencije/MONDO)
Direktive UN podrazumevaju zadovoljenje osnovnih potreba - dostupnost najvažnijih proizvoda i usluga - hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene.
Pri tome je od izuzetnog značaja sigurnost potrošača, odnosno zaštita od proizvoda, proizvodnih procesa i usluga štetnih po život i zdravlje.
Potrošači imaju pravo da budu dobro informisani da bi mogli da naprave pravilan izbor i istovraemeno da budu zaštićeno od nepoštene reklame, ili od oznaka na proizvodima koji mogu da dovedu u zabludu.
Oni imaju pravo i na izbor između više proizvoda i usluga, po pristupačnim cenama i uz garantovano dobar kvalitet, kao i pravo da se čuje njihov glas i da njihovi interesi budu zastupljni u procesu donošenja i sprovođenja politike zaštite potrošača, kao i razvoja novih proizvoda i usluga.
Kupci imaju pravo i na obeštećenje, odnosno dobijanje pravedne naknade ukoliko su dovedeni u zabludu lažnim prikazivanjem svojstava proizvoda i usluga, ili za kupljenu nekvalitetnu robu, ili nezadovoljavajće usluge.
Jedno od osnovnih prava potrošača je i pravo na zdravu životnu sredinu - život i rad u okruženju koje ne predstavlja pretnju zdravlju sadašnjih i budućih pokolenja.
Potrošači imaju pravo i na odgovarajuće obrazovanje koje će im pomoći u pravilnom i pouzdanom izboru proizvoda i usluga i razviti svest o odgovornostima i osnovnim pravima i načinima kako se ona mogu ostvarivati.
(agencije/MONDO)
Pridruži se MONDO zajednici.

