• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Staklene čaše koje se skupljaju posle pranja

Na deklaraciji čaša za vino, kupljenih nedavno u Beogradu, piše da se staklo pri pranju skuplja i po dužini i po širini i to dva odsto.

Samo pet odsto populacije u Srbiji čita deklaracije na proizvodima, zato se dešava da trgovci na staklariju "ušivaju" etikete

Ako je verovati deklaraciji sa čaša za vino, kupljenih nedavno u prodavnici poznatog italijanskog lanca za opremanje kuće u centru Beograda, staklo se pri pranju skuplja i po dužini i po širini. I to dva odsto.

Ove skupe čaše održavaju se, piše, po uputstvu "sa ušivene etikete". I pored toga što se kompanija potrudila da, prema propisima, na svakom artiklu istakne etiketu, ova deklaracija očigledno ne odgovara proizvodu.

Kupac je to primetio još u radnji, pokazao prodavcu, na šta se ovaj slatko nasmejao.

Odgovor je jasan, trgovci i proizvođači ponašaju se onako kako im potrošači dozvoljavaju. Jer, prema nekim istraživanjima, samo pet odsto populacije Srbije ima tu dobru naviku da pre kupovine pogleda nalepnicu i upozna se sa „ličnom kartom” proizvoda.

Da i ne govorimo o tome da je posao inspekcije da ovakve propuste kazni, povuče robu iz prometa, dok se ne utvrde poreklo i karakteristike robe u maloprodaji.

"Bilo je slučajeva da prilikom kontrole zateknemo robu koja nema deklaraciju ili da etikete ne sadrže sve potrebne podatke. U tim slučajevima robu privremeno povlačimo s tržišta", kaže za "Politiku" Radenko Ćetković, načelnik beogradske tržišne inspekcije.

Prema njegovim rečima, najčešće su to bile igračke ili proizvodi za kuću. U velikim trgovinskim lancima česti su propusti, jer je veliki promet robe, pa trgovci propuštaju da istaknu deklaraciju zato što ona ne može fizički da se nalepi na proizvod, ili je samo formalno istaknu na grupi proizvoda.

"Informacije na deklaracijama moraju da budu tačne i nedvosmislene, a ne, kao što je sve češće slučaj, da se navodi samo EU umesto zemlje u kojoj je proizveden.

Još je gore ako trgovac sam, bez provere i laboratorijskih analiza, napravi i odštampa deklaraciju, što je obmana potrošača, kažnjiva po zakonu", kaže Ćetković.

Pitanje ispravnog deklarisanja proizvoda poslednjih dana je aktuelno u gotovo svim državama u regionu.

Bosnu i Hercegovinu tako potresa saznanje da im se na "Krašovom" najpoznatijem brendu - kiki bombonama potkrao važan želatinasti sastojak svinjskog porekla.

Problem je u tome što na etiketi nije naznačeno da je reč o ovom dodatku, jer ovaj slatkiš većina Bošnjaka u tom slučaju ne bi konzumirala.

Proizvođač je priznao da to nije naznačeno, ali i argumentovao da i nije u obavezi da takve podatke saopštava potrošaču.

"Reagovali smo iskreno. Na deklaraciji nema mesta da se za svaki dodatak navede i poreklo. Zato smo pokrenuli proces sertifikovanja naših proizvoda ’halal’ oznakom (sigurno ne sadrže sastojke svinjskog porekla), naravno onih za koje je to moguće", usledio je odgovor iz "Kraša".

Iako propisi u Srbiji nalažu jasno, čitko i pravilno deklarisanje proizvoda, mnogi proizvođači i trgovci ih krše. Najbolji primer su sitna slova na etiketama i to u slučaju najvažnijih informacija za kupca, kao što su dozvoljeni unos, aditivi i drugi dodaci.

Nažalost, nijedan zakon ni u jednoj zemlji ne propisuje veličinu slova, pa je ovo odlična prilika da se na proizvodu prikriju pojedine informacije. Ovo je, prema rečima Petra Bogosavljevića, predsednika Pokreta potrošača Beograda, u najmanju ruku nefer odnos prema potrošačima.

"Naš stav je da se tekstovi na deklaracijama radikalno menjaju. Potrebno je isključiti nebitne podatke, prevode na nekoliko jezika, a jasno isticati one podatke koji su najvažniji. Naši propisi su dobri, ali se krše", kaže Bogosavljević.

Sva tržišta u regionu imaju isti problem, jer se snabdevaju iz fabrika za istočno tržište. Dešava se da na nekim deklaracijama bude uputstvo prevedeno na 14 jezika, što drastično smanjuje prostor na etiketi.

Slova su, logično, toliko sitna da ni lupa ne pomaže onim kupcima koji su baš uporni da se do kraja, pre kupovine, informišu o proizvodu.

Državni inspektorat Hrvatske je, na primer, u 2007. godini zabeležio više od 13.000 kontrola deklaracija i više od polovine nije bilo označeno po propisima. Propusti su bili najizraženiji kod svežeg mesa, ribe i proizvoda od ribe, pekarskih proizvoda, proizvoda od mesa, piva, vina, mleka i mlečnih proizvoda i jaja.

Preporuka potrošačkih organizacija u Srbiji je da kupci jednostavno izbegavaju proizvode sa nečitljivijim deklaracijama. Jer, mogu biti sasvim sigurni da proizvod na kojem jasno nije istaknut sastav, poreklo, ili deklaracija nije čitljiva, nije bezbedan, piše "Politika".

(MONDO/Foto:"Politika")

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image