• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Novi "merač" za pijane vozače

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja sankcioniše šest kategorija vožnje pod dejstvom alkohola. Za teško pijanstvo sledi zatvor

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja sankcioniše šest kategorija vožnje pod dejstvom alkohola. Za teško pijanstvo sledi zatvor

Lekari u Urgentnom centru se bore za živote dva mlada policajca na koja su naleteli pijani vozači i teško ih povredili.

Više od 70.000 pijanih vozača otkriveno je prošle godine na putevima Srbije, a alkohol je bio osnovni uzrok čak 2.200 saobraćajnih nesreća, u kojima su 24 osobe poginule, dok je 1.500 povređeno.

"Najčešći uzrok saobraćajnih nesreća u Srbiji je nedozvoljena brzina, zatim nepropisno preticanje, neustupanje prvenstva prolaza i druge radnje vozilom. Tek na četvrtom mestu je alkohol, ali vožnja u pijanom stanju je često uzrok brze vožnje i svih drugih vrsta nepropisnog ponašanja u saobraćaju. Vozači su bili pod dejstvom alkohola u skoro 20 odsto slučajeva svih saobraćajnih nesreća", kaže za "Politiku" inspektor Srećko Bogićević, šef Odseka za uviđaje saobraćajnih nezgoda i prekršaje Uprave saobraćajne policije MUP-a Srbije.

Važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja dozvoljava vozačima da imaju najviše 0,5 miligrama alkohola po mililitru krvi (promila), dok profesionalni vozači moraju biti „na nuli”. Kazna je od 5.000 do 25.000 dinara, uz obavezno oduzimanje vozačke dozvole u trajanju od tri meseca do godinu dana.

"Sudije za prekršaje najčešće izriču kazne bliže donjem limitu. Mislim da niko nije dobio maksimalnu kaznu. Međutim, novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji će početi sa primenom krajem ove godine, razvrstava vožnju u pijanom stanju u šest kategorija i predviđa drugačije kazne", kaže Bogićević.

Prva kategorija je blago pijanstvo, do 0,3 promila, i biće sankcionisano samo kod profesionalnih vozača, koji su i dalje u obavezi da voze bez kapi alkohola. Za ostale, osim vozača početnika, ova količina je dozvoljena. Druga kategorija je umereno pijanstvo (od 0,3 do 0,5 promila) sa fiksnom kaznom od 5.000 dinara.

Srednje pijanstvo (od 0,5 do 1,2 promila) je treća kategorija, za koju je propisana kazna od 6.000 do 20.000 dinara. Međutim, od ovog stepena pijanstva uvodi se novi sistem kažnjavanja – kazneni poeni. Vozač koji u roku od dve godine sakupi 18 ili više kaznenih poena ostaće bez dozvole na neograničeno vreme.

Za vožnju u stanju srednjeg pijanstva dobiće šest kaznenih poena, ali ako drugi put bude uhvaćen u nepropisnom preticanju ili prebrzoj vožnji, to će mu dodati nove poene, isto kao i ponovna vožnja sa više od 0,5 promila alkohola u krvi. Ako sakupi 18 poena za dve godine, moraće da prođe strogu obuku da bi ponovo dobio dozvolu.

Četvrta kategorija je teško pijanstvo (od 1,2 do 1,6 promila) sa zaprećenom kaznom od 15.000 do 30.000 dinara, deset kaznenih poena i merom oduzimanja vozačke dozvole u trajanju od najmanje šest meseci.

Za veoma teško pijanstvo (1,6 do 2 promila) dozvola će se oduzeti na najmanje osam meseci, uz istu novčanu kaznu i 12 kaznenih poena. Za potpuno pijanstvo, koje postoji ako vozač u krvi ima više od dva promila alkohola, sledi 14 kaznenih poena, ali i obavezna kazna zatvora od najmanje 15 dana.

"U slučajevima teškog, veoma teškog i potpunog pijanstva, vozač će biti zadržan u policiji do otrežnjenja, a najduže 12 sati. Zadržavanje će biti obavezno i za one koji odbiju da urade alko-test ili da izvade krv. Kazneni poeni su propisani zakonom i neće ih izricati policija nego sudija za prekršaje", kaže on.

Prebrza vožnja je uzrok jedne trećine svih saobraćajnih nesreća u Srbiji. Čak 58 odsto poginulih je u nesrećama gde je uzrok bila brza vožnja. Međutim, brzina nikada nije isključivi uzrok, napominje Bogićević, već često ide u kombinaciji sa alkoholom.

"Kada se mladi momci napiju njima onda i nije važno da li uopšte imaju vozačku dozvolu, a alkohol degradira sve sposobnosti vozača, bez obzira na iskustvo. Teško je da će policija iskoreniti sve prekršaje u saobraćaju i teške posledice. Mnogo je važnije da svaki čovek promeni svoj stav kada je reč o njegovom ponašanju u saobraćaju. Ako je čovek pijan, onda je jedino ispravno da ne vozi u takvom stanju. Ako ide u kafanu ili na slavu, neka povratak organizuje tako da ne vozi, neka ide taksijem ili neka ga neko drugi vozi", kaže inspektor Bogićević.

Poseban problem predstavljaju vozači koji su na „alkometru” potpuno čisti, ali nisu pri čistoj svesti jer su koristili narkotike. Prisustvo droge u organizmu može se otkriti na licu mesta, ali je potrebno duže vreme nego za alkohol.

"Saobraćajna policija Srbije sada ima tri aparata „drag test 5.000” koji mere prisustvo osam vrsta droge u organizmu. Oni su veoma skupi, uzorak se uzima iz pljuvačke, a analiza dugo traje. Oko 20 minuta je potrebno da aparat otkrije prisustvo i vrstu droge. Aparat radi uz pomoć sterilne ampule za jednokratnu upotrebu (jedna košta 30 evra) koja se drži u ustima, a zatim se ubacuje u uređaj koji detektuje drogu", objašnjava Bogićević.

Uprava saobraćajne policije isprobaće „drag test” ovih dana na području Beograda, Pančeva i Novog Pazara, a zatim i na predstojećem saboru trubača u Guči u avgustu i drugim masovnim manifestacijama. U to vreme počinje i kampanja MUP-a Srbije pod nazivom „Kad pijem – ne vozim”.

Budući da je sada vreme godišnjih odmora, povećane frekvencije saobraćaja i visokih temperatura, naš sagovornik savetuje vozačima da pre polaska na put dobro provetre svoje automobile, prave česte pauze, da piju dosta tečnosti, da ne voze pod dejstvom alkohola, neispavani i umorni, kao i da poštuju saobraćajne propise.

Buduća agencija za bezbednost saobraćaja, koju će osnovati vlada, organizovaće predavanja, na kojima će kažnjenim vozačima biti prikazivani snimci i filmovi o nesrećama u saobraćaju. U obuci će učestvovati tim stručnjaka, koji će organizovati i razgovore učesnika u saobraćajnim nesrećama, čak i članova porodica nastradalih, sa kažnjenim vozačima. Osim toga, prekršilac će prvo morati da plati sve kazne koje ima, da se ponovo podvrgne lekarskom pregledu, a postoji i takozvani zaštitni period, od 90 dana, u kome vozač neće moći da upravlja vozilom, objašnjava Srećko Bogićević.

"Škole i predškolske ustanove su obavezne da obaveste policiju o svakom odlasku dece na ekskurziju i tada proveravamo tehničku ispravnost autobusa i testiramo vozača na alkohol. Prošle godine smo tako otkrili 386 vozača koji su imali nedozvoljenu količinu alkohola u krvi pre početka vožnje, a bilo je još 14 slučajeva vozača koji su pre polaska na ekskurziju bili trezni, ali su u toku vožnje otkriveni da su u međuvremenu konzumirali alkohol", rekao je Bogićević.

Po novom zakonu, svaki saobraćajni prekršaj biće teže sankcionisan ako je učesnik u saobraćaju pored sebe vozio dete.

Zemlje u razvoju i nerazvijene zemlje učestvuju u ukupnom saobraćaju u svetu tek sa jednom trećinom, po broju vozila i pređenih kilometara. Međutim, u tim zemljama je više od polovine poginulih u saobraćajnim nesrećama u svetu.

Milion i 200. 000 ljudi u svetu svake godine pogine u saobraćajnim nesrećama, a u Srbiji se broj poginulih kreće od 800 do 1 000 godišnje.

(MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image