Niz afera koje prethodnih godina prate poslovanje JP "Železnice Srbije" i srodnih preduzeća, u kojima su učestvovali i njihovi najviši rukovodioci, doveo je do najnovijeg hapšenja osmoro zaposlenih u "Želvozu" i "Želturistu".

U saopštenju Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije,od petka je navedeno da su uhapšeni bivši direktor preduzeća FŽV "Želvoz" iz Smedereva Dragomir Čohadžić (58), predsednici reprezentativnog sindikata Fabrike železničkih vozova "Želvoz" Slavoljub Trifunović (46) i Milan Đurić (40) i generalni i izvršni direktori preduzeća "Želturist" iz Beograda Olgica Rudaković (50) i Marina Kuzmić-Kozić Marina (39).

Takođe su uhapšeni vlasnik i direktor preduzeća "Anisa" i SUR KZ "Horizont" iz Vrnjačke Banje Obrad Šarančić, (56), brat prethodnog direktora "Zeleznica Srbije" Milanka Šarančića, zatim vlasnik i direktor preduzeća "Beli Bor" iz Vrnjačke Banje Dragoje Radovanović (66), te vlasnik i direktor preduzeća "MG Marketing" iz Beograda Ilić Zoran (57).

Još 2004. je generalnog direktora Fabrike železničkih vozila "Želvoz" iz Smedereva Duška Tešanovića, Upravni odbor na zahtev sindikalno-radničkog pokreta, smenio zbog zloupotrebe položaja i protiv njega je već podneto šest krivičnih i jedna prekršajna prijava.

Mediji su 2005. pokrenuli aferu oko nabavke deset motornih vozova iz Švedske, tvrdeći da je posao sumnjiv, jer nije bilo odobrenja Ministarstva za kapitalne investicije i "nije išao" preko javnih nabavki, a u kupovinu je bilo uključeno privatno preduzeće "Šinvoz" iz Zrenjanina.

Ministarstvo za kapitalne investicije je tada saopštilo da "Železnice Srbije" nisu imale obavezu da traže saglasnost i mišljenje Ministarstva za tu nabavku, vrednu 2,85 miliona evra.

Tadašnji ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić rekao je tim povodom da je od policijskih organa dobio potvrdu da u "Železnici Srbije" nije bilo kršenja Zakona u javnim nabavkama i ukazao da su sporne lokomotive nabavljene na lizing, koji "ne potpada pod taj propis".

Finansijska policija je 2006, po drugi put, ušla u Sindikat železničara, gde je proveravala materijalno-finansijsko poslovanje tamošnjeg rukovodstva.

Utvrđeno je da je u štrajkačkom fondu bilo oko 100 miliona dinara, od kojih se 22 miliona nalazilo u Kreditno eksportnoj banci, koja je tada bila u stečaju.

Mediji su tada spekulisali da je novac štrajkačkog fonda dat "nekim sumnjivim firmama i zloupotrebljavan za nabavku kompjutera" i da je predsednik sindikata železničara Vukašin Cvetković dobio stan na korišćenje u Beogradu, istovremeno trošeći velike sume novca na boravak u hotelu "Beograd", što je on kasnije demantovao.

Tokom 2007. "Železnice Srbije" ponovo su privukle pažnju javnosti zbog afere oko ugovora sa preduzećem "Končar Električne lokomotive" iz Hrvatske, sklopljenim u septembru 2003, a koji se odnosio na popravku, modernizaciju i modifikaciju lokomotiva.

Policijski službenici UBPOK, Uprave kriminalističke policije i MUP proveravali su taj ugovor po zahtevu Okružnog javnog tužilaštva u Beogradu i utvrdili da ne postoje elementi krivičnog dela koje se goni po službenoj dužnosti.

Naredne, 2008, bilo je aktuelno pitanje povoljnog otkupa stana od 108 kvadrata bivšeg direktora "Železnica Srbije" Milanka Šarančića, koji su za njega, prema pisanju štampe, Železnice kupile tri godine ranije za 380.000 evra, a koji je on otplaćivao sa kamatom od jedan odsto godišnje.

Sa dolaskom novog direktora "Železnica Srbije", zaustavljena je i nabavka 70 vozila ukupne vrednosti od dva milina evra, među kojima i dva luksuzna automobila, koju je Šarančić pokrenuo.

Mediji su naveli i da je za poslednji mesec rada u Železnicama, Šarančić sebi isplatio platu od 640.000 dinara.

Inače su Železnice u 2008. preko "Želtursa" isplatile više od 70 miliona dinara za odmor radnika u hotelu na Goču, čiji je vlasnik Šarančićev sada uhapšeni brat Obrad.

U februaru ove godine iznenada je smenjen predsednik Uprave Hrvatskih železnica (HŽ) Davorin Kobak, što je štampa u susednoj državi povezala sa njegovim navodnim planom da sa, Milankom Šarančićem, proneveri oko tri miliona evra, u okviru vraćanja duga srpskih železnica HŽ-u.

Operacija je trebalo da bude izvršena tako što bi HŽ-u bio vraćen samo deo duga, dok je ostatak novca trebalo da završi na računu ofšor kompanije "Financial Angels LLC" u američkoj saveznoj državi Delaver, pisala je hrvatska štampa.

Plan je propao, jer se hrvatska vlada, kao vlasnik HŽ-a, nije složila s načinom na koji je uprava hrvatskih železnica planirala da reši pitanje duga Železnica Srbije.

U tekstu "Jutarnjeg lista" navedeno je da je srpski UBPOK utvrdio da je nesavesnim poslovanjem JP "Železnice Srbije" oštećeno za oko 3,5 miliona evra.

Šarančić je navode negirao, tvrdeći da je sa međunarodnim udruženjem UIT u Francuskoj napravljen plan vracahanja duga, koji je podrazumevao otpis kamate i dug prema Hrvatskoj od 20 miliona evra bio bi prepolovljen.

Radnici "Želvoza" su u julu ove godine optužili rukovodstvo, među kojima i uhapšenu predsednicu Upravnog odbora Olgu Rudaković, da su kreditnim karticama, koje su glasile na preduzeće, kupovali sebi garderobu i putovali po inostranstvu, dok plate radnicima kasne mesecima.

Radnici su optužili rukovodstvo i da je platilo koncert Željka Joksimovića na Mokroj Gori sa 30.000 evra, što je ovo dematovalo.

Za potkradanje imovine u Železnici optuženi su, osim rukovodećih kadrova, i radnici, koji su uhapšeni 9. jula ove godine zbog krađe bakarnih namotaja iz transfromatora na depou u Zemunu, čime su oštetili preduzeće za 57,6 miliona dinara.

(Tanjug)