Na pojedinim mestima u Beogradu semafori imaju upozoravajuće treptanje zelenog svetla ili produženo žuto svetlo.

Tamo gde to nije slučaj, vozači imaju malo vremena da odluče da li će da produže ili stanu, jer se promena iz zelenog u crveno dešava u roku od sekund ili dva, tvrde oni. 

Ova situacija nije jednostavna kako se čini jer trepćuće zeleno svetlo ima svoje dobre i loše strane, kažu za MONDO stručnjaci za saobraćaj. 

ŠTA KAŽU VOZAČI?

Našoj redakciji obratio se čitalac Aleksandar Krajnović, koji kaže da semafori bez trepćućeg zelenog svetla svakodnevno povećavaju šanse za pravljenje prekršaja i rizičnih situacija. 

"Novi semafori koju ne trepću, nego samo odjednom promene svetlo, pa dođeš u situaciju da prođeš na žuto ili crveno da se onaj iza tebe ne bi zakucao, treba pod hitno da se menjaju. Znam napamet gde se nalaze i svaki put pazim, ali se svetlo toliko brzo promeni, da u poslednjoj sekundi odlučujem da li da kočim ili da produžim. To je jedan od najvećih svakodnevnih rizika u saobraćaju", kaže čitalac MONDA. 

Sa druge strane, Milan Rašić tvrdi da je imao potpuno suprotnu situaciju, gde je upozoravajuće treptanje zelenog svetla vozač shvatio kao znak da treba da požuri, zbog čega je na kraju došlo do udesa. 

"Razumem da je lakše kada imate upozorenje i ne morate naglo da kočite, ali ne razmišljaju svi na taj način. Tako sam prisustvovao situaciji u saobraćaju gde je zbog treptanja vozač požurio da prođe semafor, pa nakon toga zbog brzine napravio udes", kaže Milan Rašić za MONDO. 

ŠTA KAŽU STRUČNJACI?

brzo menjanje svetla na semaforu
Mondo/ Stefan Stojanović 

Diplomirani inženjer saobraćaja Milenko Čukanović kaže za MONDO da žuto svetlo i trepćuće zeleno svetlo, mnogi smatraju "sivom zonom" u saobraćaju. 

"Ipak, stvar je vrlo jednostavna. Po zakonu, vozač je na žuto svetlo obavezan da zakoči, osim u slučaju kada vozilo ne može bezbedno da se zaustavi ispred navedenog znakaU praksi, to znači da kada je na semaforu prvo trepćuće zeleno pa žuto svetlo, onda je vozač dužan da stane i da bezbedno zakoči. A, ako na semaforu nema trepćućeg svetla, nego se odmah uključuje žuto, onda vozač ima pravo da prođe kroz žuto, ako nije prilici da bezbedno zaustavi vozilo", kaže Čukanović. 

VOZAČIMA BI ZNAČILO PRODUŽENJE

On potvrđuje da se pojedini semafori u centru Beograda zaista pale od zelenog, ka žutom i crvenom u roku od gotovo sekund i po do dva.

"Generalno, mnogi smatraju da je potrebno da svaki semafor ima produženo žuto ili trepćuće zeleno svetlo. Kada se vreme trajanja žutog svetla na semaforima u gradskim uslovima vožnje produži za svega pola sekunde, to ima uticaj na vozače jer imaju više vremena da odluče da li da produže dalje ili ne. Osim zakonske odredbe žuto svetla na semaforu, postoji zaštitno vreme u trajanju od 4 sekunde, koje sprečava da se u raskrsnici sudare dva vozila koja su prošla na žuto svetlo. To zaštitno vreme nije određeno Zakonom o saobraćaju, ali postoje tehnički pravilnici za semafore, koji nisu dokumenta u rangu podzakonskih akata", kaže naš sagovornik. 

NEKI BI NAPRAVILI JOŠ VEĆI PROBLEM

brzo menjanje svetla na semaforu
Mondo/ Stefan Stojanović 

U pojedinim delovima Hrvatske ukinuto je trepćuće zeleno, jer su istraživanja pokazala da se povećava broj nesreća ili usporava saobraćaj. Pokazalo se da vozači naglo ubrzavaju ili naglo koče, povećan je broj onih koji prolaze na žuto i crveno pa ih udari neko sa strane, kaže Čukanović. 

"U pojedinim evropskim zemljama, kada se vama upali crveno, drugima se pali zeleno tek nakon dve ili tri sekunde, jer žuto svetlo traje duže. Ipak, kada bismo vozačima produžili žuto ili trepćuće zeleno svetlo, sigurno da bi neki od njih to shvatili kao da treba da daju gas da bi prošli što pre, a ne kao upozorenje. Vozači na žuto često dodaju gas i time rizikuju prolazak kroz crveno i izazivanje saobraćajne nesreće. Zato odluku treba detaljno razmotriti i analizirati po svim aspektima", objašnjava saobraćajni inženjer.