• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Amfilohije: Ponesite sa sobom mir i pomirenje

Svako rođenje je za večnost i neprolazni život, a neprolazni duh Hristov Bog je poslao svima nama, rekao je danas na Božićnoj liturgiji u beogradskoj Sabornoj crkvi mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije.

"Kroz Njega je progovorilo Nebesko očinstvo i Carstvo nebesko i zemlja je postala nebeska kroz Njega", rekao je mitropolit Amfilohije govoreći o značaju praznika Rođenja Hristovog i ličnosti Spasitelja koji je pre više od dva milenijuma promenio tok istorije sveta.

"Ponesite sa sobom mir i pomirenje koje nam Bog podario na ovaj dan", poručio je pravoslavnim vernicima mitropolit, čuvar trona srpskih patrijaraha do izbora novog poglavara Srpske pravoslavne crkve.

Pored mnogobrojnih vernika koji su se pričestili posle četrdesetodnevnog posta, Božićnoj litrurgiji Svetog Jovana Zlatoustog prisustvovali su i predstavnici beogradske katoličke nadbiskupije sa nadbiskupom Stanislavom Hočevarom.

Tradicionalnu Božićnu poslanicu arhijereja SPC u kojoj se vernici podsećaju da nas Božić sve poziva da živimo u bratoljublju i bogoljublju i u jevanđelskoj skromnosti i da je praznik Rođenja Hristovog "majka svih hrišćanskih praznika koji iz njega izviru - kao reke iz izvora", pročitao je starešina Saborne crkve protojerej-stavrofor Petar Lukić.

"Rođenje Hristovo je ponovno stvaranje sveta, a Ovaploćenje Boga Logosa je kamen temeljac sveta", zapisao je Jovan Zlatousti a navodi se u poslanici koja je pročitana na prazničnim liturgijama u svim hramovima Srpske pravoslavne crkve u zemlji i svetu.

Arhijereji Srpske pravoslavne crkve poručili su u tradicionalnoj Božićnoj poruci, koju je ove godine potpisao mitropolit Amfilohije, da su Srbi kao drevni hrišćanski narod "ostavili neizbrisiv pečat u istoriji i civilizaciji savremene Evrope i sveta ugradivši sebe, jednom za svagda, u njihovu budućnost" i da je njihov dug prema toj tradiciji da čuvaju svoju veru, jezik i pismo ma gde živeli.

"I ovoga Božića smo zajedno sa svojom braćom i sestrama na Kosovu i Metohioji, kolkevci našega naroda. Poručujemo im u ljubavi Hristovoj da se vrate svojim kosovskim ognjištima i ostanu da žive sa svojim svetinjama", kaže se u poslanici i poručuje svetskim moćnicima da u duhu pravde ljudske i Božje preispitaju svoje nepravedne odluke o Kosovu i Metohiji.

"Jedino tako će se obnoviti mir i zajedništvo na Balkanu i u Evropi i vratiti ugroženo dostojanstvo pravoslavnom srpskom narodu. Molimo se takođe da novorođeni Knez mira iskoreni rat, nasilje i nepravdu svuda u svetu", navodi se u poslanici srpskih arhijereja.

Božićno slavlje počelo je tačno u ponoć kada je prema predanju u Vitlejemskoj pećini, u gradu proroka rođen Bogomladenac Isus, a većina Beograđana praznik je dočekala na Vračaru u hramu Svetog Save gde je praznično jutrenje služio vikarni episkop Atanasije hvostanski.

Pored SPC, Božić danas proslavljaju Ruska pravoslavna crkva, Jerusalimska patrijaršija, Sveta Gora, starokalendarci u Grčkoj i egipatski Kopti, koje kao svoj bogoslužbeni poštuju Julijanski kalendar.

Božić se slavi od apostolskih vremena, ali je u početku slavljen istovremeno sa praznikom Bogojavljenja.

Hrišćani imaju četiri različita datuma kada obeležavaju praznik rođenja Isusa Hrista. Smatra se da je važno da se proslavi sama činjenica Hristovog rođenja, ma kada se ono stvarno desilo.

U drevnim vremenima postojalo je i uverenje da je Hristos rođen u proleće, sredinom maja, o čemu postoje verodostojni zapisi, navodi verska informativna agencija VIA.

Nema nikakvih pomena da je Božić slavljen pre sredine četvrtog veka, prvo u Rimu, a potom na Istoku.

Veruje se da je on fiksiran na 25. decembar kako bi se njime zamenio tog datuma veoma važan rimski praznik kulta Sunca, kada pobeđuje svetlost nad tamom, odnosno dani počinju da postepeno bivaju sve duži.

Većina hrišćana slavi Božić 25. decembra, dok je za manji deo taj datum tek 13 dana kasnije, iako navode da se radi o 25. Decembru

U kalendaru Srpske pravoslavne crkve tako paralelno pored datuma 7.1. stoji da je to 25.12.

Razlika od deset dana, koja se u međuvremenu uvećala za dodatna tri dana, nastala je 1582. godine kada je u vreme pape Grigorija XII izvršena kalendarska reforma.

U vreme rimskog imperatora Julija, 46. godina pre Hrista uvedeno je novo računanje vremena na osnovu tadašnjih astronomskih znanja.

Kasnijih vekova ustanovljeno je da je taj kalendar astronomski neprecizan i u Vizantiji se razmišljalo o njegovoj korekciji.

"Novi" kalendar, nazvan i Grigorijanski, sporo je nailazio na primenu.

Protestantske zemlje ga uvode tek u 18. veku a pravoslavne države tek početkom 20. veka.

Od 14 pravoslavnih crkava, većina, njih deset, tokom proteklog veka je počela da primenjuje novi kalendar, ne smatrajući da ta promena ima teološku, već astronomsku dimenziju.

Tako danas Božić 25. decembra slave Rimokatolička crkva, Crkve Istoka (pre-efeske), poput Asirske i drugih nestorijanske tradicije, zatim Crkve reformacije (sve vrste protestanata).

Istog dana Božić slave i Pravoslavne patrijaršije - Carigradska, Aleksandrijska, Antiohijska, Bukureštanska, Sofijska, kao i crkve Kipra, Grčke, Poljske, Albanije, Ceške i Slovačke.

Božić 6. januara slavi većina Jermena: Jermenska apostolska crkva (Edžmijadžin), Jermenska carigradska patrijaršija, Jermenska patrijaršija.

Sedmog januara Božić slave Moskovska, Srpska, Jerusalimska i Gruzijska patrijaršija, Koptska pravoslavna patrijaršija Aleksandrije, Etiopska i Eritrejska pravoslavna crkva, Sirijska pravoslavna patrijaršija Antiohije, Grkokatolici Ukrajine i Atos (iako je pod jurisdikcijom Carigradske patrijaršije).

Božić 19. januara slave Jermenska jerusalimska patrijaršija.

Za vernike Srpske pravoslavne crkve praznik je 7. januara, kada ga slave i Rusini u Vojvodini, koji su grkokatolici, pravoslavnog su obreda a prihvataju rimskog papu za poglavara. Oni imaju 16 parohija, sve su starokalendarske, sem u Ruskom Krsturu kod Kule, gde se nalazi sedište egarhata i episkopa egzarha.

(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image