Najbolji način za smanjenje nasilja u školama je prevencija, koja pre svega podrazumeva "kućno" vaspitanje.
Nijedan zakon ne može da nadoknadi nedostatak prve karike u vaspitno - obrazovnom lancu, a to je porodica, složili su se stručnjaci u izjavama Tanjugu.
Načelnik Republičke prosvetne inspekcije Velimir Tmušić ukazao je da nasilja ima sve više i da se događalo čak i u školama koje imaju video nadzor, školskog policajca, privatno obezbeđenje i dežurne profesore.
Tmušić je rekao da su dežurni nastavnici, kao i svi zaposleni u školi, dužni da, bez primene fizičke sile, zaustave nasilje kojem prisustvuju, kao i da slučaj prijave direktoru škole, koji pokreće vaspitno-disciplinski postupak.
"Nastavnici su zakonom obavezni da prijave direktoru nasilničko ponašnje kako bi se pokrenuo postupak, a škola je u obavezi da ono što nije u njenoj ingerenciji prijavi nadležnim ustanovama", rekao je Tmušić Tanjugu.
Prema njegovim rečima, učenik srednje škole, koji je počinio nasilje, može biti isključen, dok se đak osnovne, uz saglasnost roditelja, premešta u drugu školu.
Načelnik Republičke prosvetne inspekcije je objasnio i da škola ne može automatski da isključi učenika, jer je, kako je kazao, najpre potrebno organizovati pojačani vaspitni rad za đake sklone nasilničkom ponašanju, a u tom radu učestvuju odeljenski starešina, stručna služba škole, kao i roditelj ili socijalni radnik.
Prema njegovim rečima, učenik koji je isključen iz škole može da se, za zašttu svojih prava, obrati nadležnom ministarstvu, a inspekcija potom utvrđuje da li ima propusta u vođenju disciplinskog postupka i u izricanju kaznene mere od strane škole.
"Nasilje u školama je državni problem i u njegovo rešavanje moraju biti uključeni svi, a na prvom mestu odeljenski starešina i roditelji. Uloga porodice je velika i praksa je pokazala da đaci, koji su skloni nasilnom ponašanju, najčešće potiču iz porodica u kojima postoje problemi", rekao je Tmušić.
Prema njegovim rečima, u prevenciju nasilja u školama uključeni su prosvetni radnici i inspekcija, a svaka škola treba da donese pravila ponašanja i propiše mere zaštite učenika, kao i da formira timove koji prate sprovođenje tih pravila.
Direktorka osnove škole "Kralj Petar prvi" u Beogradu Milka Boškov naglasila je da nastavnik nema pravo na upotrebu bilo kakve sile ukoliko prisustvuje nasilju u školi, ali da mora da reaguje i da razdvoji učenike koji se tuku.
"Nastavnici moraju biti visoki profesionalci i bilo kakva upotreba sile od strane nastavnika ne sme da se dogodi", objasnila je Boškov Tanjugu, napomenuvši da su sva prava dece zaštićena i da učitelj ili nastavnik nema pravo ni na koji način, psihički ni fizički, da zlostavlja ili maltretira učenike.
Boškov je ukazala da su u cilju veće bezbednosti đaka, svi objekti u sklopu škole pokriveni video nadzorom, a o sigurnosti učenika brine školski policijac, kao i fizičko obezbeđenje učenika, koje finansiraju roditelji.
"Osnovna škola ’Kralj Petar I’ se krajem 2008. godine priključila programu 'Škola bez nasilja', a formiran je i tim protiv zlostavljanja i zanemarivanja učenika, koji prati sprovođenje programa, kao i ponašanje učenika i nastavnika", dodala je Boškov.
Prema njenim rečima, u sistemu vaspitanja i obrazovanja na prvom mestu je porodica u kojoj dete provodi znatno više vremena nego u školi.
"Za uspešnost je neophodna saradnja oba faktora, a ukoliko jedan zataji dešavaju se strašne stvari, kao što je nasilje i tada je škola gotovo nemoćna", napomenula je Boškov.
Predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Leonardo Erdelji, međutim, smatra da postojeći zakonski okvir nije dobar i da doprinosi porastu nasilja u školama.
Erdelji je ocenio da su Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja "otvorena vrata nasilju" i dodao da učitelji ili nastavnici jedino imaju ovlašćenje da slučaj nasilja prijave direktoru, koji pokreće postupak.
"Zakon je loš i pun nedorečenosti", kazao je Erdelji i dodao da "nastavnik ne sme mrko ni da pogleda učenika na času, jer se može reći da tako ugrožava njegov integritet".
(Tanjug)
Načelnik Republičke prosvetne inspekcije Velimir Tmušić ukazao je da nasilja ima sve više i da se događalo čak i u školama koje imaju video nadzor, školskog policajca, privatno obezbeđenje i dežurne profesore.
Tmušić je rekao da su dežurni nastavnici, kao i svi zaposleni u školi, dužni da, bez primene fizičke sile, zaustave nasilje kojem prisustvuju, kao i da slučaj prijave direktoru škole, koji pokreće vaspitno-disciplinski postupak.
"Nastavnici su zakonom obavezni da prijave direktoru nasilničko ponašnje kako bi se pokrenuo postupak, a škola je u obavezi da ono što nije u njenoj ingerenciji prijavi nadležnim ustanovama", rekao je Tmušić Tanjugu.
Prema njegovim rečima, učenik srednje škole, koji je počinio nasilje, može biti isključen, dok se đak osnovne, uz saglasnost roditelja, premešta u drugu školu.
Načelnik Republičke prosvetne inspekcije je objasnio i da škola ne može automatski da isključi učenika, jer je, kako je kazao, najpre potrebno organizovati pojačani vaspitni rad za đake sklone nasilničkom ponašanju, a u tom radu učestvuju odeljenski starešina, stručna služba škole, kao i roditelj ili socijalni radnik.
Prema njegovim rečima, učenik koji je isključen iz škole može da se, za zašttu svojih prava, obrati nadležnom ministarstvu, a inspekcija potom utvrđuje da li ima propusta u vođenju disciplinskog postupka i u izricanju kaznene mere od strane škole.
"Nasilje u školama je državni problem i u njegovo rešavanje moraju biti uključeni svi, a na prvom mestu odeljenski starešina i roditelji. Uloga porodice je velika i praksa je pokazala da đaci, koji su skloni nasilnom ponašanju, najčešće potiču iz porodica u kojima postoje problemi", rekao je Tmušić.
Prema njegovim rečima, u prevenciju nasilja u školama uključeni su prosvetni radnici i inspekcija, a svaka škola treba da donese pravila ponašanja i propiše mere zaštite učenika, kao i da formira timove koji prate sprovođenje tih pravila.
Direktorka osnove škole "Kralj Petar prvi" u Beogradu Milka Boškov naglasila je da nastavnik nema pravo na upotrebu bilo kakve sile ukoliko prisustvuje nasilju u školi, ali da mora da reaguje i da razdvoji učenike koji se tuku.
"Nastavnici moraju biti visoki profesionalci i bilo kakva upotreba sile od strane nastavnika ne sme da se dogodi", objasnila je Boškov Tanjugu, napomenuvši da su sva prava dece zaštićena i da učitelj ili nastavnik nema pravo ni na koji način, psihički ni fizički, da zlostavlja ili maltretira učenike.
Boškov je ukazala da su u cilju veće bezbednosti đaka, svi objekti u sklopu škole pokriveni video nadzorom, a o sigurnosti učenika brine školski policijac, kao i fizičko obezbeđenje učenika, koje finansiraju roditelji.
"Osnovna škola ’Kralj Petar I’ se krajem 2008. godine priključila programu 'Škola bez nasilja', a formiran je i tim protiv zlostavljanja i zanemarivanja učenika, koji prati sprovođenje programa, kao i ponašanje učenika i nastavnika", dodala je Boškov.
Prema njenim rečima, u sistemu vaspitanja i obrazovanja na prvom mestu je porodica u kojoj dete provodi znatno više vremena nego u školi.
"Za uspešnost je neophodna saradnja oba faktora, a ukoliko jedan zataji dešavaju se strašne stvari, kao što je nasilje i tada je škola gotovo nemoćna", napomenula je Boškov.
Predsednik Unije sindikata prosvetnih radnika Leonardo Erdelji, međutim, smatra da postojeći zakonski okvir nije dobar i da doprinosi porastu nasilja u školama.
Erdelji je ocenio da su Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja "otvorena vrata nasilju" i dodao da učitelji ili nastavnici jedino imaju ovlašćenje da slučaj nasilja prijave direktoru, koji pokreće postupak.
"Zakon je loš i pun nedorečenosti", kazao je Erdelji i dodao da "nastavnik ne sme mrko ni da pogleda učenika na času, jer se može reći da tako ugrožava njegov integritet".
(Tanjug)