NOPS (Nacionalna organizacija za zaštitu potrošača) poslednjih dana dobija povećan broj prijava potrošača na jednu firmu koja se bavi prodajom od vrata do vrata. Ovo nije prvi slučaj prevare potrošača u kojoj im se nudi proizvod uz neki "besplatan" poklon, a kasnije se ispostavi da je cena višestruko veća od ugovorene prilikom ugovaranja transakcije na vratima vašeg doma.

"Prilikom pozivanja potrošača u cilju ugovaranja dolaska prodavca na adresu, saopštava im se iznos od 790 dinara mesečno na godinu dana. Nakon obavljene posete potrošačima ugovor se znatno promeni i iznosi neverovatnih 99.990,00 dinara! Potrošači moraju da pročitaju svaki ugovor pre potpisivanja i da sa povećanom pažnjom pristupe svakom ovakvom slučaju. Nije dovoljno verovati, jer postoje i oni ‘trgovci‘ kojima je jedino bitno da ostvare profit bez obzira na posledice", navode iz NOPS-a.

NOPS je uputio zahtev firmi koja trenutno vara ljude i upućen im je zahtev da bez odlaganja prestanu sa ovakvom praksom. Ukoliko ne postupe po zahtevu, pokrenuće se postupak u cilju zaštite prava potrošača.

Iz potrošačkih organizacija upozoravaju građane da je najvažnije da robu kupuju od registrovanih prodavaca jer tada mogu da budu sigurni da u slučaju da nešto ne bude u redu, mogu da se zaštite i ostvare svoja prava. Ovog leta ima mnogo primedbi građana koji su žrtve trgovaca koji nude različite proizvode sa zdravstvenim efektima. Roba poput prekrivača, masažera i uređaja za čišćenje, koji su dobor obučeni trgovci ranije nudili na prezentacijama, sada se prodaje tako što oni pozivaju kupce telefonom i tako im predstavljaju ponudu koja se "ne odbija". Obično je reč o prodaji robe na više rata, uz obavezne poklone, a kada se oni odluče za kupovinu, roba se isporučuje na kućnu adresu.

U takvim slučajevima, kupci ne uspevaju da raskinu sporan ugovor niti da stupe u kontakt sa prodavcima Iz NOPS-a napominju da je važno da kupci znaju da u ovakvim vrstama trgovine postoji zakonski rok od 14 dana za odustanak bez ikakvih posledica pod njih, a ukoliko ne uspeju, mogu da se obrate za pomoć pravnicima koji rade u okviru Savetovališta za potrošače.

Pravnici ističu da u ovakvim ugovorima ima dosta nepravilnosti, a najčešće je to što im prilikom kupovine nije priložen i obrazac za odustanak od kupovine na koju imaju pravo po zakonu. U potrošačkim organizacijama podsećaju da je važno znati da u slučaju da trgovci koji robu prodaju van poslovnih prostorija, kupcima ne dostave ovaj obrazac, kupci imaju pravo da od ugovora o kupovini odustanu u roku od godinu dana.

(MONDO/Politika)