Tokom protekla dva dana na putevima u Srbiji poginulo je dvoje motociklista. Tokom prošle godine u saobraćajnim nezgodama smrtno su stradala 42 vozača motocikala i 18 vozača mopeda. 

U nekim nesrećama vozači dvotočkaša živote su izgubili krivicom drugog učesnika u saobraćaju, međutim, neki od vozača motora i mopeda sami su izazvali saobraćajnu nesreću sa smrtnim ishodom. "Kad dođe lepo vreme mene hvata strah da vozim kola jer koliko god da pazim na vozače motora ili mopeda, često mi se desi da ih ne vidim jer mnogo brzo voze. Velikom brzinom se zavuku u mrtav ugao. Mislim da i vozači dvotočkaša moraju da shvate da u nekim situacijama vozači četvorotočkaša ne mogu da ih vide", kazala je za MONDO M. K. (41) iz Beograda. 

Takođe je istakla da i vozači četvorotočkaša moraju da budu daleko pažljiviji zbog vozača motora i mopeda, naročito kad menjaju pravac prilikom vožnje i da većina vozača automobila i drugih vozila ne daje žmigavce kako bi obavestila druge učesnike u saobraćaju da ima nameru da promeni pravac kretanja. 

Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović istakao je da uključivanje žmigavca veoma važno. "Vozači četvorotočkaša prilikom svakog skretanja, prestrojavanja, polukružnog okretanja i uključivanja u saobraćaj treba da uključe odgovarajući žmigavac jer vozači motocikla nemaju natprirodnu sposobnost da čitaju njihove misli", započeo je razgovor naš sagovornik. 

Okanović je za naš portal objasnio na koje stvari moraju da obraćaju pažnju vozači četvorotočkaša kad su u pitanju vozači dvotočkaša. "Vozači, prilikom svakog skretanja, prestrojavanja i polukružnog okretanja, treba dobro da provere da li se negde iza njih kreće motociklista, a naročito da provere mrtve uglove. Vozači automobila i svih ostalih vozila, prilikom levog skretanja u raskrsnici treba uvek dva puta da provere da li im se iz suprotnog smera približava motociklista koji u raskrsnici nastavlja kretanje pravo, odnosno zadržava pravac kretanja", istakao je predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja. 

Sukob vozača kola i motora
printscreen/N1 

Naš sagovornik je takođe objasnio kako vozači dvotočkaša treba da se ponašaju u saobraćaju kako bi se izbegle saobraćajne nesreće u kojima postoji veća šansa da vozač motora ili mopeda izgubi život. "Vozači motocikla treba obavezno da zakopčaju kacigu jer ukoliko kaciga nije zakopčana ona kao da ne postoji na glavi prilikom sudara odnosno pada sa motocikla. Prilikom sudara odnosno pada pada i kaciga sa glave i više ne štiti lobanju", napomenuo je Okanović. 

Istakao je da vozači motocikla nikako ne smeju da pretiču ili obilaze vozila sa desne strane osim u situacijama kad je to izričito dozvoljeno zakonom. Takođe je napomenuo da vozači motora moraju da se kreću u granicama dozvoljene brzine jer svaka brzina koja odstupa od dozvoljene je nešto što ostali učesnici u saobraćaju ne očekuju.

Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja je za MONDO objasnio i da je uloga putara veoma važna za živote motociklista. "Putari ne treba da dozvole da se na kolovozu nalaze neobeležene rupe jer one za vozače automobile i kamiona predstavljaju samo određenu neprijatnost ali za vozače motocikla i ostalih dvotočkaša mogu biti fatalna pojava na putu", kazao je Okanović. 

Naš sagovornik je napomenuo i da putari moraju da održavaju kolovoz u čistom stanju zbog toga što blato, pesak, šljunak i ostale materije ugrožavaju stabilnost motociklista. "Takođe, putari moraju da koriste isključivo standardizovane materijale odnosno farbe za oznake na kolovozu kako ne bi dolazilo do pada motociklista usled klizavih oznaka na kolovozu", objasnio je predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja. 

Okanović je napomenuo i da traktoristi i vozači ostalih poljoprivrednih mašina moraju da se suzdrže od iznošenja blata na kolovoz odnosno da treba da očiste točkove pre izlaska na asfaltni put jer svako blato i ostale nečistoće na kolovozu mogu da dovedu do pogibije motociklista.

"Vozači traktora treba svoj traktor da propisno obeleže svetlosnom signalizacijom što uključuje žuto rotaciono svetlo, zadnje poziciono svetlo i na traktoru i na prikolici ako ona postoji jer ne mali broj motociklista je nastradao pri naletanju na neosvetljeni traktor odnosno priključak. Apel za pripadnice lepšeg pola i pripadnike jačeg pola - ne sedajte na motocikl ukoliko vozač nije u mogućnost da vam obezbedi kacigu", zaključio je razgovor za MONDO predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. 

S dolaskom lepog vremena na ulicama širom Srbije stiče se utisak da vlada tihi rat između vozača četvorotočkaša i dvotočkaša zbog nerazumevanja. Ukoliko bi se obe kategorije učesnika u saobraćaju pridržavale jasnih pravila, koja su propisana zakonom, mnogo manje bi dolazilo do nerazumevanja, a na prvom mestu do saobraćajnih nesreća. 

(MONDO)