Prerano i prekomerno izlaganje dece ekranima postalo je jedna od globalnih tema u oblasti dečjeg razvoja. Sa sve većim brojem digitalnih uređaja u domovima i školama, deca su sve češće izložena ekranima. Reč je o veoma mladoj dobi, što izaziva zabrinutost stručnjaka. Previše vremena provedenog ispred ekrana može da ograniči vreme koje deca provode u fizičkim aktivnostima, istraživanju i socijalnom angažmanu, što može da utiče na njihov celokupni razvoj.

Svest o ovom problemu raste i među roditeljima. Telekom Srbija, kao regionalni lider u telekomunikacijama, pokrenuo je kampanju „Dečji svet je veći od ekrana", koja za cilj ima pružanje podrške roditeljima i smernica o pravilnom korišćenju tehnologije u svakodnevnom životu deteta. Kroz četiri tribine, koje će biti otvorene za javnost uz prethodnu registraciju, stručnjaci će raspravljati o ovoj temi. Moderatorka tribina biće Dolores Milošev Erdeg, novinarka i autorka porodičnog podkasta „Zdrava priča sa Dolores“.

Screenshot_1 copy.jpg
Promo 

Tribine će se održati 12. maja u Beogradu, 26. maja u Novom Sadu, 8. juna u Kragujevcu i 15. juna 2024. godine u Nišu. Na njima će učestvovati eksperti iz različitih oblasti dečjeg razvoja: dr Ranko Rajović, šef Katedre za neuronauke u vaspitanju i obrazovanju, Pedagoški fakultet Kopar, master logoped Marijana Mirković iz Zavoda za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju "Prof. dr Cvetko Brajović", kao i doc. dr Bojana Drljan sa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Ukazivanje na rizike preterane izloženosti ekranima ključno je iz nekoliko razloga. Svest o njima pomaže roditeljima i starateljima da donesu informisane odluke o vremenu koje deca provode ispred ekrana. Kada su upoznati sa potencijalnim posledicama, roditelji su više skloni da ograniče vreme koje deca provode uz digitalne uređaje.

Takođe, ukazivanje na ove rizike podstiče razmenu informacija među roditeljima, nastavnicima i zdravstvenim radnicima o najboljim praksama za upravljanje ekranima kod dece. Time se stvara podrška za zajednički angažman u borbi protiv prekomerne upotrebe ekrana.

Javno podizanje svesti o rizicima preterane izloženosti ekranima može da podstakne i tehnološke kompanije da preduzmu odgovarajuće korake kako bi zaštitili decu od potencijalnih štetnih uticaja digitalne tehnologije. To može da uključuje ​​razvoj alata za roditeljsku kontrolu, regulisanje oglašavanja usmerenog na decu i promociju edukativnih sadržaja.

I na kraju, naglašavanje rizika preterane izloženosti ekranima podstiče istraživanje o ovom pitanju i razvoj politika koje podržavaju zdrav razvoj dece u najmlađem uzrastu u digitalnom okruženju. Ovo je ključno kako bi se osiguralo da deca imaju pristup tehnologiji na način koji podržava njihov celokupni razvoj i blagostanje.

Sava centar podržao je ovaj projekat i domaćin je beogradske tribine. Kampanja "Dečji svet je veći od ekrana" odgovara na izazove savremenog društva i ističe važnost ravnoteže između digitalnih i fizičkih aktivnosti dece. Strateško usmerenje Telekoma Srbija predstavlja upravo bavljenje ovim temama i uspostavljanje trendova u oblasti društveno odgovornog poslovanja.