Najnovije istraživanje procena učeničkih postignuća (PISA), predstavljeno na konferenciji za novinare Ministarstva prosvete, pokazalo je da su đaci iz Srbije, u odnosu na istraživanje iz 2006. godine, ostvarili napredak od oko 40 poena u oblasti čitalačke pismenosti i po sedam poena u oblastima matematičke i naučne pismenosti.

Opao je i broj funkcionalno nedovoljno pismenih učenika.

Ukupan prosečan rezultat iz te tri oblasti, međutim, i dalje je za oko 50 poena niži u odnosu na zemlje Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), što približno odgovara efektu od nešto više od jedne godine školovanja u tim zemljama.

Srbija u testiranju PISA učestvuje od 2003. godine i u dva ciklusa testiranja ostvarila je nezadovoljavajuće rezultate.

U prethodnom testiranju đaci iz Srbije su zauzeli 41. mesto među 57 zemalja.

Ove godine Srbija je na 43. mestu ali su predstavnici Ministarstva prosvete insistirali da taj podatak ne daje realnu sliku jer su ovaj put u istraživanju učestvovali učenici iz 74 zemlje.

Ministar prosvete Žarko Obradović izrazio je umereno zadovoljstvo najnovijim rezultatima i izrazio uverenje da će u narednom testiranju, 2012. godine, učenici iz Srbije ostvariti još bolji rezultat.

On je rekao da su rezultati pokazali u kojem pravcu treba da se dalje radi, ali je ocenio da bez značajno većih ulaganja u obrazovanje ne treba očekivati i mnogo bolje rezultate.

Nacionalna koordinatorka za studije PISA, Dragica Pavlović-Babić, rekla je da su učenici iz Srbije ostvarili prosečno 442 poena, što je manje od proseka koji na standardizovanoj skali iznosi 500 poena.

Najveći rezultat ostvaren je u oblasti čitalačke pismenosti, gde je broj funkcionalno nedovoljno pismenih smanjen za 19 odsto, dok je u oblastima matematičke i naučne pismenosti taj napredak između dva i tri odsto.

Broj nedovoljno pismenih učenika i dalje je visok i iznosi od 33 odsto u oblasti čitanja, preko 34 u oblasti nauke, do čak 40 odsto u oblasti matematičke pismenosti.

U domenu čitalačke pismenosti, devojčice iz Srbije ostvarile su za oko 39 poena bolje rezultate nego dečači, dok su dečaci u prednosti u odnosu na devojčice u oblasti matematičke pismenosti za 12 poena.

Đaci iz Srbije su u sve tri oblasti uglavnom postizali slabije rezultate od učenika iz Slovenije i Hrvatske a bolje u odnosu na kolege iz Crne Gore, Rumunije, Albanije i Bugarske.

Državna sekretarka u Ministarstvu prosvete Tinde Kovač-Cerović rekla je da su ostvareni rezultati bolji u odnosu na 2006, što je rezultat unapređenja celokupnog sistema obrazovanja.

Ona je, pre svega, izrazila zadovoljstvo jer je najveći napredak ostvaren u oblasti čitalačke pismenosti, jer je ona ključ za napredak u svim drugim oblastima.

U istraživanju obavljenom u aprilu i maju 2009. godine učestvovalo je oko 5.000 učenika iz Srbije.

(Beta)