Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je najavio da će uskoro znatno biti pooštrene kazne za bahate vozače i one koji ne poštuju propise, a sve to usledilo je posle saobraćanih nesreća sa tragičnim posledicama. Vesić je posle tragičnog udesa koji se u sredu ujutru dogodio kod Mladenovca, u kojem je poginulo jedno, a povređeno 37 lica, rekao da ministarstvo na čijem je čelu, zajedno sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, već mesecima radi na izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja.

"Vreme je da za one koji se posebno bahato ponašaju u sobraćaju predvidimo meru oduzimanja automobila, mislim na one koji voze suprotnom stranom auto-puta, one koji brzo voze u naseljenom mestu, u zonama škola i zonama pešačkog prelaza. Osim toga, zabraniće se preticanje kamiona na auto-putu što je takođe veliki problem. Zabraniće se kamionima da imaju rasuti teret koji nije pokriven ciradom", rekao je Vesić.

On je dodao da će takvim, pooštrenim kaznenim merama, sigurno biti smanjen broj saobraćajnih nesreća.

"Mi kao ministarstvo insistiramo na tome da se, kada su u pitanju osobe do 25 godina, ograniči broj konjskih snaga automobila koje mogu da voze za šta za sada postoji ograničenje za probnu vozačku ali ovo ograničenje treba da se proširi na godine života. Veliki broj ljudi koji gine u sobraćajnim nesrećama su upravo mladi ljudi koji koriste automobile koje ne umeju sa svojim vozačkim iskustvom da voze pa je potrebno dodatno pooštriti", rekao je Vesić.

Nije svaka kazna ista

Profesor Saobraćajnog faulteta u penziji Milan Vujanić smatra da pooštravanje mera treba razumeti na pravilan način.

"Ako vi kaznite sa 5.000 dinara nekoga ko ima mngo para, on će vam reći 'uzmi 6.000 i zadrži ostatak. žurim'. Dakle, ima mnogo ljudi kojima nije bitna materijalna strana. Da bi kazna bila ista za sve, pre svega mora da bude neprihvatljiva onome koga kažnjavate. Tek onda će on da se kloni tog dela", kaže Vujanić za Euronews Srbija.

Međutim, on postavlja pitanje - Šta je to što je neprihvatljiva kazna za stanovnike Srbije?

"Srbi izbegavaju sve što može da ih odvoji od njihovog ljubimca, dakle od automobila, kao i zabrana da njime upravljaju. Oduzimanje automobila je praksa čak i u Americi, gde je pravo na privantu svojinu mnogo izraženije nego kod nas. Ali, kada je reč o teškim prekršajima, policajac zaustavi auto, kaže 'izađite napolje, pokupite svoje stvari iz njega i onda taj automobil ide na licitaciju, a novac od prodaje u fond za bezbednost saobraćaja", objašnjava on.

Na pitanje koji bi prekršaji trebalo da budu sankcionisani na ovaj način, profesor Vujanić kaže:

"U Nemačkoj, ako ste vozili pod uticajem alkohola pa vam je zabranjeno upravljanje, a onda vas ponovo nađu da vozite pod dejstvom alkohola, svoj automobil nikada više nećete da vidite. Neki pravnici su mi rekli da prema našem Ustavu to nije moguće ali, koliko znam, ako švercujete drogu u automobilu, mogu vam ga trajno oduzeti. Ne vidim zašto bi bilo dugačije za neke druge prekršaje. Ili treba prilagoditi naš pravni sistem. Kao kad nekome oduzmete pištolj zbog neovlašćene upotrebe. To je isto", kaže Vujanić i dodaje:

"Ima još jedna kazna koja se primenjuje u svetu. To je trajna zabrana polaganja sa ukidanjem prava na upravljanje. Ne izmišljamo mi ništa, to postoji. U Nemačkoj, na primer, ako je nekome zbog vožnje pod uticajem droge suspendovana vozačka dozvola na godinu dana, jedan od instrumenata kazne je i redovna provera tokom tih godinu dana, kada se vozač poziva da dođe i uradi test na drogu. I ako se tragovi droge pronađu, njemu sledi trajno oduzimanje dozvole za upravljanje vozilom".

Potrebne oštrije mere

Kad je o detektovanju prekršaja i sprovođenju mera reč, profesor Milan Vujanić kaže da je naša policija dobro opremljena za otkrivanje dela, ali da bi kaznena politika trebalo da bude oštrija.

"Naša policija je opremljena video kamerama koje, na primer, detektuju upotrebu telefona ili nevezivanje pojaseva. I onda vama na kuću dođe 'čestitika', a niko vas ne zaustavlja", kaže on i zaključuje:

"Ja sam pobornik oštrijih mera, kao u Švajcarskoj, gde je apsolutno zabranjen razgovor telefonom tokom vožnje. Čak i putem bežićnih uređaja. Zašto? Zašto što je samo jedan sekund nepažnje pri brzini od 50 km/h - 14 metara. A 14 metara je možda nečiji život".

BONUS VIDEO:

Kurir televizija VOZAČI PAŽNJA! Saobraćajna policija iznela nove mere: Nema više novčane kazne za prekršaje? OVO SU USLOVI ZA PRIVILEGIJU

(Euronews/Mondo/A.V.)