Slušaj vest

Mesecima unazad Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo unutrašnjih poslova rade na izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja sa ciljem da se broj saobraćajnih nezgoda svede na minimum. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da će jedna od novina biti i ograničenje snage motora za vozače do 25 godina.

"Mi kao ministarstvo insistiramo na tome da se, kada su u pitanju osobe do 25 godina, ograniči broj konjskih snaga koje mogu da voze za šta za sada postoji ograničenje za probnu vozačku, ali ovo ograničenje treba da se proširi na godine života. Želimo da broj nastradalih smanjimo na minimum, a svedoci smo nažalost situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom", kazao je Vesić, prenela je Rina.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović naveo je za portal MONDO da su pre oko deset godina uvedena pomenuta ograničenja za mlade vozače, odnosno za one sa probnom vozačkom dozvolom, kao i ograničenja u pogledu vremena kad ne sme da se upravlja vozilom. Prema njegovim rečima od 2018. godine uvedeno je i ograničenje u pogledu broja lica koja smeju da se voze u vozilima.

"Mi za sve to vreme nismo izvršili nijednu analizu tih mera da bismo mogli da izmerimo i rezultate tih mera i u smislu da bismo mogli te mere da proširimo na nova ograničenja. Bezbednost mladih vozača se postiže ograničenjima ali se postiže i učenjem i obrazovanjem s tim što je moje mišljenje da trenutno mnogo veći prostor za unapređenje mladih vozača imamo u sferi učenja i obrazovanja nego u sferi ograničenja, odnosno prinude", započeo je razgovor naš sagovornik.

Treba izvršiti reformu sistema obuke vozača

Prema njegovim rečima, treba izvršiti reformu sistema obuke vozača koja se, kako navodi, nije promenila deset godina.

"Obuka vozača je zrela za promenu jer se naš sistem obuke vozača svodi na veštinu upravljanja vozilom (da naučiš kako se vrti volan, da daš gas, stisneš kočnicu i slično), a pri tome se to radi u potpuno nerealnim uslovima. To se sve radi u uslovima neke vožnje koja nema puno dodirnih tačaka sa onom vožnjom koja čeka vozača kad dobije vozačku dozvolu", kazao je Okanović.

Istakao je da se sa druge strane, što se tiče teoretske obuke, tu sve svodi na poznavanje propisa a nema govora o samoj bezbednosti saobraćaja. Kako kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja svrha znanja koje vozač treba da dobije jeste da zna zbog čega se vezuje sigurnosni pojas i koje su posledice nevezivanja sigurnosnog pojasa.

"Vozač treba da nauči koje su najčešće opasne situacije u saobraćaju, vozaču treba da se objasni i skrene pažnja na neke često opasne situacije u saobraćaju, kao što je na primer, kad jedno vozilo skreće u levo, znači kad se isključuje sa glavnog puta skretanjem u levo a drugo vozilo u preticanju naleti na to vozilo. 

Nije dovoljno samo reći da je nešto zabranjeno nego treba i da se objasni zbog čega je to tako. Imamo testove sa oko 3.500 pitanja od kojih je više od jedne polovine potpuno nepotrebna. Šta će u testovima pitanje kolika je kazna za neki prekršaj ili koliko važi registraciona nalepnica. To ne utiče na rizik da li će neko da pogine u saobraćaju. Opterećujući kandidate nepotrebnim pitanjima sklanja im se fokus sa pitanja koja su na ispitu bitna i sa onoga što zaista treba da znaju kad sedaju za volan, odnosno u automobil", kazao je sagovornik za MONDO.

Treba unaprediti sistem učenja i obrazovanja vozača

Napomenuo je da je ogroman prostor da se unapredi sistem učenja i obrazovanja vozača.

"Plus što nam fali 15 godina i gde smo propustili 15 generacija jeste što nije usvojen plan i program u škole vezano za bezbednost u saobraćaju što je zakon rekao 2009. godine. Više od milion dece bi sada imalo saobraćajno obrazovanje i vaspitanje na mnogo većem nivou. Proces obrazovanja i učenja mladog vozača ne treba da počne onog trenutka kad on uđe u auto-školu već od malih nogu. Mi i sad ne znamo kakve rezultate daju mere prinude. 

Moje mišljenje je da prvo izmerimo koliko su mere ograničenja doprinele bezbednosti saobraćaja, unapredile bezbednost pa da vidimo da li treba da se koriguju. Šta je sledeće da ćemo to da pomerimo na 30, pa na 40 godina. Ideja je ok ali bih ja ipak probao na neki drugi način", zaključio je razgovor za MONDO direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

Podsetimo, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da će se od naredne godine putarina osim na auto-putevima, naplaćivati i na brzim saobraćajnicama, a za šlepere i na magistralnim putevima. Na ovim saobraćajnicama neće biti naplatnih rampi, a sama cena putarine će biti niža nego na auto-putevima.

"Na najvažnijim magistralnim putevima putarina će se naplaćivati za šlepere čije je osovinsko opterećenje preko sedam i po tona. Za naplatu putarina biti korišćen veoma uspešan sistem iz Mađarske i da je za to već potpisan ugovor", kazao je ranije Vesić, prenela je Rina. 

BONUS VIDEO:

kurir televizija OVO SU DVE OPASNE CRNE TAČKE U BEOGRADSKOM SAOBRAĆAJU! Okanović: Jedna rizčna za pešake, druga za vozače, NESREĆE SVAKODNEVNE!