Čini se da je došao kraj nekontrolisanoj količini prtljaga kad se pođe na letovanje autobusom. Agencije su, usled stalnih prigovora prevoznika, ali što je još važnije, zbog propisa o bezbednosti saobraćaja, koji su svuda po Evropi, ali i u svetu pooštreni do maksimuma, morale da donesu preporuke slične onima koje važe u avio-saobraćaju.
Jedan putnik može nositi samo jedan komad prtljaga, uz ručni, koji će biti ograničen po dimenzijama baš kao i u avionima.
Ranije, pre ovih mera, sve što ne stane u prtljažnike autobusa odlazilo je u vidu "ručnog prtljaga" u kabinu, ispod sedišta, ili na sredinu prolaza. U slučaju iznenadnog kočenja, te stvari su letele kroz autobus kao granate i povređivale ljude. Jedan putnik je nedavno i preminuo, kada ga je pogodila u glavu torba koja je letela usled naglog kočenja kroz autobus.
Čini se da je svemu tome došao kraj i da su prevoznici ali i agencije, rešili da sve dovedu u zakonske okvire, isključivo bezebednosti radi, kako kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta– Aleksandar Seničić.
Turisti ili šverceri
Nekoliko novonastalih "udruženja putnika" pokušavaju da ospore ili zabrane primenu ovakvih mera prevoznika i agencija, ne bi li sačuvali čuvenu "instituciju", koja i sada funkcioniše–švercerskih autobuskih tura.
Naši švercerski autobusi, stizali su iz Turske, Bugarske, Grčke ali drugih zemalja i bili poznati u doba sankcija (90.– ih godina prošlog veka) kada su prenosili u tonama, u "džambo torbama" garderobu i sve ostalo što su trpali u pretovarene autobuse za Srbiju, izgleda funkcionišu i sada. Pokušavajući da pod vidom "turizma" nastave svoje "poslovanje", prvo obaranjem ovakve preporuke koja je, kako kaže Seničić, doneta zakonski i isključivo zbog bezbednosti putnika, ne bi li se naši prevoznici najzad kretali drumovima Grčke, Turske, Bugarske ali i ostalih zemalja nepretovareni.
Direktor Jute Aleksandar Seničić kaže da su se prošlih godina kolege iz agencija i prevoznici žalili da veliki broj ljudi ulazi u autobuse, uglavnom u predsezoni, najčešće za Grčku ali i na sva autobuska putovanja sa ogromnim brojem prtljaga. To je kulminiralo prošle godine, gde je bilo velikih kvarova pretovarenih autobusa, pucanja poluosovina i drugih stvari što je moglo da izazove ozbiljan probleme, na sreću završilo se bez žrtava.
Ljudi su dolazili sa po četiri pet torbi i kofera, stolovima i stolicama, daskama za vodu, jedrenje, čamcima što ne može da se podvede pod turističko putovanje a i po gabaritima i težini prevazilazi prtljažnike autobusa. Naravno da su svi koferi i torbe koji su bili "višak" završavali u kabinama autobusa, ne samo na sedištima ili ispod, već najviše u prolazima između sedišta, koji su morali da ostanu slobodni.
Naravno, ljudi euforični zbog polaska na letovanje, pristajali su na sve i govorili da im ne smeta ali za bezbednost putovanje, to može da bude katastrofa usled daleko bile neke nezgode, naglih kočenja ili ne daj Bože prevrtanja. Tada se taj prtljag pretvara u prave "nevođene rakete" koje lete po kabini.
Kazne od 300 hiljda do dva miliona
Propisi o bezbednosti saobraćaja su promenjeni u svim evropskim zemljama, jednokratne kazne na licu mesta za vozače su ogromne i kreću se od 300 hiljada do čak dva miliona. Prevoznici ne žele da ih plaćaju i ostavljaju vozačima autobusa da rizikuju ogromne kazne ili čak isključenja iz saobraćaja.
"To nije u redu prema tim ljudima, da sav rizik bezbednosti ali i eventualne kazne padnu na njihova pleća", kaže Seničić.
"Dakle, morali smo da reagujemo, isključivo iz bezbednosnih razloga, gde smo kao odbor za autobuski saobraćaj vršili višemesečno istraživanje, sa stručnjacima za bezbednost. Uvideli smo da je pretovarenost najveći problem, pa smo kao rezultat uzeli prosečnu nosivost jednog autobusa u prtljažnom prostoru od oko dve tone, podelili na broj putnika i dobili da je preporučeno i biće dozvoljeno: jedan kofer po putniku, prosečne težine oko 20 –25 kilograma plus jedan ručni prtljag", odgovarajuće veličine, da može da stane u spremište iznad sedišta putnika.
"Doneli smo preporuku, a ne odluku, kako su javili pojedini mediji. Nećemo meriti prtljag kao na aerodromima, ali bezbednost je prvi uslov, a po tome se ni autobusi ne razlikuju od aviona, svi su u opasnosti, ukoliko se pretovare", kategoričan je ovaj stručnjak.
Dezinformacije koje su puštali u javnost pojedina "udruženja putnika", želeći da pod plaštom turizma nastave biznis donošenja robe za preprodaju, pa su tvrdili da neće moći da se nose dečija kolica ili slično su samo neistine, izrečene isključivo zbog svojih ciljeva.
"Dakle preporuka agencijama je da u ovoj sezoni obavljaju prevoz po sistemu jedno sedište – jedan kofer. Valjda je dovoljno da četvoročlana porodica ponese u četiri kofera do 100 kilograma, pa ne iseljavaju se već idu na odmor od deset dana", kaže ovaj stručnjak.
Skrenuta je pažnja Juti kao krovnom udruženju i od strane policije, da će biti mnogo više kontrola na samom putu i da se niko ne poigrava sa bezbednošću i životima ljudi. Nećemo meriti gabarite ni težinu prtljaga onog koji ide u kabinu, ali u interesu je samih putnika, da se ponašaju odgovorno– po ovim preporukama.
Preporuka se odnosi na sve agencije koje se nalaze u članstvu Jute, deo je tu preporuku prihvatio a kako bi mogla da zaživi objašnjeno im je da moraju da promene Opšte uslove putovanja i da to prijave u APR–u jer zakon tako nalaže. Do sada je po Opštim uslovima moglo dve torbe slične težine kao i sada, samo što je prtljag za kabinu manji.
To je preduslov za sve ostale koji ne žele i misle da neće imati problema snose sami odgovornost, bezbednosnu pre svega ali novčanih kazni. Mi hoćemo da pripremimo situaciju da ukoliko dođe do kočenja ili nepredvidivih stvari što više obezbedimo putnike od eventualnih povreda.
Turističkima autobusima nose maslinovo ulje za prodaju, čamce, nameštaj...
Jer to je postao strašan problem, pogotovu u predsezoni ali i u podsezoni gde jedan manji deo putnika nose stvari koje apsolutno ne pripadaju turističkim putovanjima organizovanim autobuskim prevozom. Čamci, delovi nameštaja, stolice, stolovi, kamp oprema a u povrataku iz Grčke: tepisi, kućne mašine, šporeti, i po stotinu litara maslinovog ulja, koje se prošle godine zapalilo i čitav autobus je izgoreo.
Ko brzo da evakuiše putnike, ako je kabina puna stvari, kofera i torbi. Organizator putovanja i prevoznik su dužni da se propisi primenjuju. Naš jedini motiv je da ljude odvedemo na vreme i bezbedno do destinacije na kojoj letuju. Takođe nije dozvoljeno unošenje hrane po propisima EU u bilo koju zemlju u velikim količinama. Hrane koja nije fabrički upakovana, kao što je meso povrće itd. Može da se unese količina za jednodnevnu upotrebu.
Mi se nećemo time baviti, niti kontrolisati ali imamo obavezu da napomenemo da može da se desi da hrana može biti oduzeta da ne bismo mi snosili krivicu.
Kome smetaju bezbednosne preporuke
"Ne znamo kome smetaju ali nisu uperene protiv bilo koga, niti su to zvanične odluke, već bezbednosne preporuke kojih mogu da se pridržavaju ili ne, ali naše je bilo da ih javno uputimo svima.
U praksi će možda neke agencije kako su i najavile da dodatno naplaćuju ekstra prtljag oko 30 evra ali samo ako postoji mesta u autobusu.
Uostalom kao i do sada, organizator nije nikada pravio probleme zbog dodatne torbe ako ima mesta u prtljažniku autobusa. Pre svega moraju da pitaju agenciju da li postoji mogućnost.
Za sada nema većih žalbi na društvenim mrežama, jer su ljudi svesni da se radi o njihovoj sopstvenoj bezbednosti. Na kraju kome ne odgovara tako neka se upakuje u svoj automobil i ide na letovanje. Ne bismo da nam se ponovi slučaj iz Francuske od prošle sezone, kada je usled naglog kočenja kofer koji je leteo kao projektil kroz autobus usmrtio jednog putnika. Dakle, bezbednosnt nema cenu pa i nema pregovaranja oko toga –rekao je na kraju Aleksandar Seničić.
BONUS VIDEO:
(Politika/MONDO/J.D.)
Rapsodija Zvezde, Olimpijakos je pao u Areni: Ovako se ide u plej-of Evrolige!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
Ovako će izgledati novi kružni tok u centru Beograda! U sredini sat od 15.000.000 RSD: "To će biti simbol grada"
NOVO NA MONDO PORTALU: Probaj MONDO sudoku, svaki dan u 19h nova igra!
Miloš Teodosić ne igra protiv Olimpijakosa: Još jedan problem za Crvenu zvezdu