Slušaj vest

Nema vozača u Srbiji kome se bar jednom nije desilo da mu na ulicu izleti pešak koji ne razmišlja da na taj način ugrožava svoj i život drugih učesnika u saobraćaju. Direktor komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović objasnio je za portal MONDO da li oni koji izazovu saobraćajnu nesreću takvim ponašanjem odgovaraju pred zakonom za svoj postupak.

"U praksi se retko sreće, ali se sreće da se pešaci kažnjavaju u slučaju nastanka saobraćajne nezgode, gde su i oni sami oštećeni. Imamo primere da pešak, koji započne prelazak pešačkog prelaza na crveno svetlo, bude oboren od strane automobila i da zatim dobije takozvani prekršajni nalog koji ga obavezuje da plati 10.000 dinara u roku od osam dana", započeo je sagovornik razgovor za naš portal. 

Istakao je da u praksi postoje slučajevi gde je došlo do sudara vozila i pešaka van obeleženog pešačkog prelaza i nabacivanja tela pešaka na automobil, usled čega sam pešak povredi vozača i suvozača u automobilu, i onda pešak bude krivično osuđen zbog izazivanja saobraćajne nezgode sa povredama u kojoj je i on sam zadobio teške povrede.

Važno je uticati na svest pešaka

"Takvi slučajevi se retko sreću u praksi ali se ipak sreću što je pomak u odnosu na neki raniji period. S tim u vezi bitno je uticati na svest pešaka, koji svoje nepropisno ponašanje najčešće pravdaju time da oni na taj način ugrožavaju samo sebe i nikoga drugoga, a što apsolutno nije tačno", kazao nam je Okanović. 

Objasnio nam je da se u praksi dešavaju slučajevi u kojima vozač, izbegavajući pešaka koji se nepropisno kreće po kolovozu, pređe na levu stranu i čeono se sudari sa drugim vozilom i onda dođe do teških posledica, uključujući i smrtne.

"Takođe se dešava da vozač radi izbegavanja pešaka preduzme nagli manevar skretanja usled čega vozilo izleti sa kolovoza i opet dođe do teških posledica, a pešaku ne bude ništa, ne dođe ni do kontakta sa pešakom. Pešaci i te kako mogu svojim ponašanjem da ugroze druge i taj njihov stav da oni ugrožavaju samo sebe je jedna velika zabluda", rekao je Damir Okanović za MONDO.

Napomenuo je da pešaci moraju da budu svesni da je svako njihovo nepropisno ponašanje nešto što vozači nemaju razloga da očekuju.

"Dakle, vozači nemaju razloga da očekuju da im pešak preseče putanju kretanja van pešačkog prelaza ili da im preseče putanju kretanja na pešačkom prelazu kad je za pešake zabranjen prelazak. I u tim situacijama pešaci za vozače predstavljaju iznenadne, neočekivane prepreke, kako se to stručno kaže", objasnio nam je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Dodao je da sa druge strane, pešak na obeleženom pešačkom prelazu, na kojem ne postoji semafor, po pravilu ne može da bude iznenađenje za vozača.

"Zbog toga je vozač uvek u obavezi da prilagodi brzinu kretanja kad se približava obeleženom pešačkom prelazu da može da se zaustavi ili uspori radi propuštanja pešaka. Drugim rečima, ukoliko dođe do obaranja pešaka, na obeleženom pešačkom prelazu na kojem ne postoji semafor, vozač nema pravo da kaže: 'Pešak me je iznenadio, nisam ga tu očekivao'", naveo je sagovornik za naš portal. 

Mnogi vozači zbog jedne zakonske obaveze smatraju da imaju prednost u odnosu na pešake

Okanović je dodao da je bitno da se istakne jedna važna stvar. 

"Mnogi vozači smatraju da oni imaju prednost u odnosu na pešake na pešačkom prelazu na kom nema semafora zbog zakonske obaveze koja nalaže pešacima da se pre nego što stupe na kolovoz uvere da mogu bezbedno da ga pređu. Dakle, ta obaveza postoji ali ona ne negira prvenstvo pešaka u odnosu na vozilo na pešačkom prelazu i ukoliko dođe do obaranja pešaka na pešačkom prelazu vozač ne može da izbegne odgovornost time što pešak nije pokazao dovoljan nivo opreza kada je stupao na kolovoz.

To je mnogo bitno jer gledam komentare na društvenim mrežama gde ljudi kažu da pešak mora da se uveri pre nego što stupi na pešački prelaz. Činjenica je da mora ali to vozaču ne daje prednost i nema pravo da zgazi pešaka. Vozač ima obavezu, kad se približava pešačkom prelazu, ako već ne vidi da li ima pešaka iz nekog razloga, zgrada je tu blizu, parkiran je kamion, da očekuje pešaka a ne da se zapita otkud on tu. Pešak ima prednost i tu je tačka. Ima prednost jer mu zakon daje tu prednost i to je tačka", zaključio je razgovor za MONDO direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

BONUS VIDEO: 

kurir televizija OVO SU DVE OPASNE CRNE TAČKE U BEOGRADSKOM SAOBRAĆAJU! Okanović: Jedna rizčna za pešake, druga za vozače, NESREĆE SVAKODNEVNE!