Slušaj vest

Kupovina novih guma za automobil predstavlja popriličan "udarac" za kućni budžet, pa se uglavnom mnogi hvataju za glavu kada ta stavka dođe na red (bilo da su u pitanju letnje ili zimske gume). U teoriji, kada jednom nabavite nove gume, trebalo bi da ste mirni bar nekoliko sezona. Ipak, to će zavisiti isključivo od vas i vašeg odnosa prema novim gumama, odnosno načina kako ih održavate i vozite. 

Najčešća pitanja koje ljudi postavljaju jesu šta su stvarno nove gume, koliko stara guma se i dalje smatra potpuno novom, od kog momenta počinje starenje gume... Preporuke brojnih svetskih udruženja i asocijacija koja se bave održavanjem i proizvodnjom pneumatika jesu da u trenutku kupovine pneumatici nisu stari više od pet do šest godina.

Takođe, pneumatici mogu da se smatraju novim ukoliko su u prodavnici stajali do pet godina, ali je uslov da su za to vreme pravilno skladišteni, odnosno da su se čuvali od vlage i velikih temperaturnih promena, kao i da nisu dolazili u kontakt sa rastvarajućim supstancama poput nafte, benzina ili lubrikanata. Ipak, krenimo redom.

Gume (4).jpg
Foto: Youtube/ Emisija SAT - Zvanični kanal/Printscreen

Kako fabrike planiraju proizvodnju?

Kada hoćete danas da kupite gume, neko je morao negde da ih napravi, u nekoj fabrici, negde u svetu. Zatim, te gume su morale da dođu do nas, pa da se distribuiraju do servisa gde ih mi kupujemo. Predstavici Bridžstona i Hankoka su do detalja objasnili koliko sve to traje, kako fabrike planiraju proizvodnju i koliko unapred fabrike moraju nešto da naprave da bi bile sigurne da će isporučiti to kupcima onda kada im zaista treba.

"Plan proizvodnje pneumatika je zasnovan na nekoliko faktora, pa ne zavisi samo od plana fabrike, već od analize tržišta i potreba. Na primer, mi proizvodimo zimske pneumatike uoči zime ili letnje gume tokom zimske sezone. Dakle, kada je korisniku potrebno, mi imamo spremne zalihe", rekao je Masimo Metali iz Bridžstona za emisiju SAT i istakao:

"Tokom sezone obnavljamo zalihe, ako bude nekih zastoja ili ako ima nekih posebnih zahteva sa tržišta. Proizvode se unapred da bi ih bilo u skladištu proizvođača ili u skladištu prodavca. Diler dobije porudžbinu za zimske pneumatike tokom leta, a ne obavezno tokom zime, pa je potrebno imati već spremne pneumatike u skladištu. Proizvodnja može biti i do godinu dana pre nego što pneumatic stigne na tržište", dodao je.

"Hankokov plan proizvodnje je zasnovan na zahtevima prodavaca i tržišnim trendovima. Tako obezbeđujemo isti nivo kvaliteta pneumatika tokom godine, pa uvek možete poručiti najnovije proizvode u svako doba", rekao je Sung Ho Li iz Hankoka za emisiju SAT.

Kada su gume proizvedene, one se tovare u kamion i dolaze u velike magacine širom sveta, odakle se distribuiraju prema kupcima. U tim magacinima ima čak nekoliko stotina hiljada pneumatika. U jednom magacinu u Beogradu postoje gume koje su većinom proizvedene 2024. godine, ali u magacinu takođe postoje gume koje su napravljene 2023. i 2024. godine.

Gume (3).jpg
Foto: Youtube/ Emisija SAT - Zvanični kanal/Printscreen

"Ono što je osnovni postulat naše kompanije jeste da tržištu ponudimo pneumatike za sve vrste vozila, u skladu sa potrebama tržišta. Naravno, postoje pneumatici koji su visoko frekventni, odnosno najtraženiji i popularni, i ti pneumatici se najbrže prodaju i najbrže izlaze. Sa druge strane, imamo pneumatike koji se vrlo retko proizvode za specifična vozila, za specifične namene i za takve pneumatike čak ni proizvodnja ne postoji svake godine. Imamo situaciju da imamo pneumatike koje se naprave jednom u dve godine ili tri godine. To su male serije pneumatika za vrlo specifična vozila. Mi se trudimo da na stanju imamo i takve pneumatike", rekao je direktor kompanije "Kemoimpex" Milan Komazec za emisiju SAT.

  • Koliko gumi treba vremena da prođe kroz magacin? (Od momenta kada se istovari iz kamiona, do momenta kada je ušla u kombi koji ide prema vulkanizeru gde će ugraditi u naš automobil)

"Može da bude i 24 sata, tako brzo. Ako je frekventna, ako je pneumatik koji se traži, koji nije bio na stanju, a tržište ima potrebe za njim", rekao je Komazec.

  • Da li postoji matični broj pneumatika?

"Na svakoj gumi postoji nalepnica koja sadrži određene informacije, kao recimo barkod artikla, a ispod je serijski broj. To je faktički serijski broj svakog pneumatika. Svaka guma koja je izašla sa trake ima svoj broj, za svaku se zna gde je tačno došla, gde je otišla i gde će biti ugrađena", rekao je Komazec.

Guma.jpg
Foto: Youtube/Printscreen/Emisija SAT - Zvanični kanal

Da li guma stari?

Niko ne može da vam kaže da guma ne stari, da to nije bitno i da možete da stavite koju god hoćete na svoj automobil, ali svakog vozača zanima od čega zavisi taj proces starenja, koliko traje, kako se odvija, šta utiče na njega, a odgovor je pokušala da da prof. dr Ivanka Popović sa Tehnološko-metalurškog fakulteta u Beogradu.

"Guma kada se proizvede, ona mora neko vreme da odleži u skladištu. To je deo proizvodnog postpuka. Nakon toga gume se čuvaju u skladištima koji su temperirani i koji su mračni. Guma nije izložena dejstvu spoljne svetlosti niti je izložena velikim varijacijama temperature, jer to je suština koja čuva gumu. Sama guma, dok se ne stavi na automobil i dok ne počne da trpi opterećenje, ona nema razloga da stari u nekom brzom smislu. Pneumatik je vrlo složen kompozitni materijal koji se sastoji od nekoliko desetina različitih sastojaka koji mogu vremenom, ti aditivi da izluže, ali to se dešava malo ubrzano kada su varijacije temperature, nagle promene mehaničkog opterećenja, osunčanost. To su faktori", rekla je prof. dr Ivanka Popović za emisiju SAT i dodala:

"Inače, sam datum proizvodnje vezan za prirodu tih kampanja proizvodnje je takva da ako guma ima datum prozivodnje iz prethodne godine to je nešto što je sasvim uobičajno. Što se tiče njihovog veka trajanja proizvođači će postaviti preporučen vek korišćenja od nekih 5 do 7 godina, ali to je preporuka. Guma u sebi sadrži nekoliko kaučuka. To su molekuli koji su linearni i koji moraju da se umreže. Moraju da se ostvare hemijske poprečne veze koje će obezbediti da mehanička svojstva tog materijala budu bolja. Ima tu i drugih dodataka koje čine da mehanička svojstva budu bolja. Kada se obavi proce vulkanizacijau presi gde se zadaje konačni oblik gume, imajući u vidu masu gume, to odlaganje gume služi da Vi budete sigurni da se taj proces vulkanizacija izveo do kraja", naglasila je.

Postoji rok trajanja gume

Ipak, pored svega, postoji rok trajanja gume, postoji trenutak kada guma počinje da gubi svoja svojstva i kada bi morala da smatra starom, odnosno neupotrebljivom.

  • "U ovoj industriji novim pneumatikom se smatra onaj koji je proizveden pre manje od pet godina, ne više. Definicija novog pneumatika je: Pneumatik koji nije bio montiran na točak i koji korisnik nije koristio. Generalno gledano, pneumatik se smatra novim pet godina od dana njegove proizvodnje", rekao je Masimo Metali iz Bridžstona.

Sa tim da guma ima rok trajanja se slaže i Sung Ho Li iz Hankoka.

  • "Kod pneumatika koji su montirani više od pet godina materijali kao što je guma mogu započeti da degradiraju, čak i ako se ne koriste. Ne preporučujem da koristite pneumatike koji su stariji više od šest godina. Pneumatike treba čuvati van domašaja sunčeve svetlosti, to je dovoljno", naglasio je Sung Ho Li iz Hankoka.

BONUS VIDEO:

03:08
Zašto je važno zameniti letnje za zimske gume i kakve su cene? Izvor: Kurir televizija

(Emisija SAT - Zvanični kanal/Mondo/U. M.)