Slušaj vest

U Srbiji je ove godine u saobraćaju poginulo 498 ljudi, od čega 11 dece, a više od 3.500 osoba je teško povređeno. Više od 31.000 saobraćajnih nezgoda dogodilo se na putevima u našoj zemlji, a iako je većina ovih brojki manja u odnosu na isti period prošle godine, dok je broj poginulih na približno istom nivou kao 2023., Uprava saobraćajne policije i pukovnik Slaviša Lakićević nisu zadovoljni i žele bolje rezultate.

Kao jedna od najozbiljnih mera ka tom cilju, kažu, svakako je novi Zakon o bezbednosti saobraćaja koji se očekuje u junu mesecu 2025. godine.

"Ovo je jedan od najobimnijih zakona. Još je u izradi, a uključeni su svi relevantni faktori, struka. Želim da javnost zna da ništa nećemo prepustiti slučaju i da je svima nama cilj da bude manje poginulih u saobraćaju, da nijedno dete ne izgubi život na putevima, a ne represija i puko naplaćivanje kazni", objašnjava pukovnik Slaviša Lakićević.

Povećanje kazni za prekoračenje brzine

Kao i svake godine, ubedljivo najčešći uzrok (44 odsto) nastanka svih saobraćajnih nezgoda sa poginulim licima bila je neprilagođena brzina uslovima saobraćaja. Samim tim, kaže pukovnik Lakićević, posebna pažnja biće usmerena na taj segment bezbednosti saobraćaja.

"U planu je drastično pooštravanje novčanih kazni za prekoračenje brzine. Ne želimo da se to shvati kao vid represije. Međutim godinama apelujemo na sve vozače da prilagode brzinu uslovima saobraćaja, a na kraju dobijamo da se svaka druga nezgoda sa smrtnih ishodom dogodi zbog prekoračenja brzine. To mora da se promeni", kaže on.

S tim u vezi, naglašava Slaviša Lakićević, jedan od predloga je i da se sa 50 kilometara na čas, koliko je sada ograničena brzina u naselju, ona "spusti" na 30 ili 40 km/h.

"Na taj način dokazujemo da nam nije cilj samo da naplaćujemo kazne i kako neki kažu punimo budžet, već sveobuhvatna borba i smanjenje broja poginulih u saobraćaju", naglašava Lakićević.

Čak 11 dece poginulo u saobraćaju

U toku ove godine, na putevima u Srbiji nastradalo je 11 dece, dok je 2023. ukupno 12 mališana poginulo u saobraćajnim nezgodama. Novim zakonom, posebna pažnja biće usmerena na smanjenje broja dece koja gube živote u saobraćaju i saobraćajnim nezgodama.

"Hoćemo da uvedemo meru da svako ko prevozi decu ne sme da ima alkohol u organizmu. Znači nulta tolerancija. Takođe, kazna za nepropisno prevoženje dece je 5.000 dinara, a mi hoćemo da je povećamo na 20.000 dinara. Ljudi, četvoro dece nam je poginulo ove godine jer su bili u svojim sedištima, a nisu bila vezana. Želimo da se to ne ponavlja, da nijedno dete više ne gine u saobraćaju", priča pukovnik Slaviša Lakićević i dodaje:

"To je 22 osobe manje nego 2023. godine, ali mi ipak nismo zadovoljni rezultatima. Od tog broja između pet i 10 pešaka poginulo je na auto - putu i to najčešće pretrčavajući kolovoz. Žao mi je zbog tih tragedija, ali ja zaista ne mogu da shvatim da neko na taj način ugrožava sebe", kaže Lakićević.

Statistika poginulih u svetu za 2024. godinu

1.190.000 ljudi poginulo u svetu

230.000 poginulih u Sjedinjenim Američkim Državama

700.000 poginulih u Aziji

300.000 poginulih u Africi

49.000 poginulih u Evropi

Ne mogu da vežem pojas, izgužvaću košulju...

Vezivanje sigurnosnog pojasa u toku vožnje je boljka vozača u Srbiji decenijama unazad. Od izgovora da je pojas opasan, da će vozača pri udesu da preseča na pola, vozači i putnici koriste i razna druga opravdanja da se ne vežu u vozilu: "Neću da izgužvam košulju, ma neće mi se ništa desiti", samo su neka od njih. Za načelnika Uprave saobraćajne policije te stvari nisu prihvatljive.

"Imate podatak da je 286 ljudi ove godine poginulo jer nisu bili vezani sigurnosnim pojasom. Da su svi bili vezani, nastradalo bi ih oko 100 i bili bismo najbezbednija zemlja u saobraćaju u Evropi. Ko zna koliko ljudi, da su bili vezani, bi umesto teških povreda, zadobili lake. Novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja pokušaćemo i ove stvari da svedemo na najmanju moguću meru", dodaje Lakićević.

U Srbiji 130 "crnih tačaka"

Prema rečima pukovnika Lakićevića u Srbiji postoji 130 takozvanih "crnih tačaka", odnosno mesta na kojima se često dešavaju saobraćajne nezgode. Vizija koju imaju u Upravi saobraćajne policije je takva da se sva ova mesta pokriju kamerama za video - nadzor.

Umesto privremenog, trajno oduzimanje vozila?

Od 22. februara u Srbiji je započeta je primena mere privremenog oduzimanja vozila za vozače "povratnike", a do sada je privremeno oduzeto 345 vozila. Od čak osam vozača su vozila oduzimana po tri puta, 18 učinilaca prekršaja je po dva puta ostalo bez vozila.

Prema podacima Uprave saobraćajne policije, trećina vozača od kojih je oduzeto vozilo su mlađi od 30 godina. Zbog svega ovoga, predlagači zakona razmišljaju i o meri trajnog oduzimanja vozila.

"Mera privremenog oduzimanja vozila je dala određene rezultate. Privremeno su oduzimani ne samo automobili, već i kamioni, bicikli, konjske zaprege, motocikli... Međutim od određenog broja vozača vozila su oduzimana po nekoliko puta pa nas to navodi na zaključak da moramo uvesti meru trajnog oduzimanja. Ideja nam je i da se za nasilničku vožnju, za sada, samo privremeno oduzimaju vozila", priča Lakićević i dodaje da je za to potrebno da se svi stručni faktori usaglase.

Digitalni vozački dosije i "zeleni bonus"

Da se novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja ne uvode samo nameti i nove konsekvence, svedoči i želja ljudi u Upravi saobraćajne policije da "nagradi" savesne vozače. Jedna od mera jeste i takozvani digitalni vozački dosije.

"Koliko puta ste čuli da nekom vozaču kazna nije stigla na adresu?! Želja nam je da predupredimo te stvari i da svaki vozač u Srbiji ima takozvani digitalni vozački dosije. To znači da će svaki vozač na mejl dobijati kazne, pozive, presude i da će na taj način tačno znati kada treba da se javi u sud i da li neku kaznu treba da plati, koliko ima kaznenih poena...", kaže Lakićević i dodaje da je novim ZOBS-om planirano da se uvede i takozvani "zeleni bonus".

Alko - brave, ometači signala...

U Beogradu je pre nekoliko meseci predstavljena alko-brava (alko-lok) koja vozaču onemogućava pokretanje vozila ako je pod dejstvom alkohola. Alkometar je povezan sa sistemom za startovanje motora i zahteva od vozača da dune pre nego što uključi motor. Pokretanje je moguće tek ako uređaj izmeri da vozač nema alkohola u krvi.

"Podržavam ovakva rešenja. Međutim bojim se da je naš čovek izuzetno snalažljiv kada su ovakve stvari u pitanju. Razmišljam šta bi se dogodilo da vozač pod dejstvom alkohola dovede nekog drugog da "dune" u uređaj umesto njega. Pojavili su se i automobili koji imaju ometače signala pa tako ukoliko vozač pokuša da se javi na telefon ili da koristi aparat u toku vožnje, aktiviraju se ometači signala", priča Lakićević.

"U pitanju je nagrada za savesne vozače koji godinama nisu počinili nikakav prekršaj. Razmišljamo da bi takvim ljudima mogli omogućiti neku vrstu povlastice, na primer smanjenu cenu polise osiguranja. Podsetiću javnost da je na snazi i mera upozorenja vozača koji se zateknu u nekom uslovno rečeno manjem prekršaju. Ukoliko policajac utvrdi da taj vozač nije učinio nikakav prekršaj u prethodnom periodu, on će ga samo opomenuti. Međutim ta opomena ulazi u sistem da ne bi dolazilo do zloupotreba", istakao je.

Predmet o bezbednosti u saobraćaju u školama?

Novim Zakonom o bezbednosti saobraćaja posebna pažnja biće posvećena prevenciji i edukaciji najmlađih. Lakićević aže da je i do sada dosta toga postignuto pre svega posetama školama, propagandnim materijalom, ali da je možda došlo vreme i za korak napred.

"Uvođenje u nastavu predmeta o bezbednosti saobraćaja je sjajna ideja, ali moramo da se zapitamo da li je u ovom trenutku i realna. Za takve stvari je potreban konsenzus mnogo faktora, potrebno je da razgovaramo o toj temi sa roditeljima, đacima. Razmišljamo u tom pravcu, ali moramo da idemo korak po korak", priča Slaviša Lakićević.

Karavan bezbednosti

Pukovnik Slaviša Lakićević posebno je ponosan na projekte koje je Uprava saobraćajne policije realizovala tokom 2024. godine.

"Pored velikog broja aktivnosti u kontroli saobraćaja, u ovoj godini realizovan je veliki broj značajnih preventivnih aktivnosti. Izdvajamo projekat Karavan bezbednosti saobraćaja, preventivni projekat od nacionalnog interesa koji je uz ogromnu podršku građana, medija i rukovodstva Ministarstva unutrašnjih poslova realizovan u 20 gradova, odnosno opština širom zemlje. Nosilac projekta je Ministarstvo unutrašnjih poslova, a projekat je realizovan u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja, Javno preduzeće 'Putevi Srbije' 'AMSS', Crvenim krstom Srbije, lokalnim samoupravama, turističkim organizacijama, lokalnim udruženjima biciklista i motociklista i drugim subjektima", objašnjava Lakićević.

Tri miliona registrovanih vozila u Srbiji

Inače tokom 2024. godine na teritoriji Srbije registrovano je preko 100.000 novih vozila što znači da je u Srbiji trenutno preko tri miliona vozila na putevima.

"Ta brojka je impozantna, ali moramo da razmišljamo i o gužvama u saobraćaju, broju parking mesta. Dobra je stvar što predanim radom vladajućih struktura imamo stotine kilometara novih puteva, najavu izgradnje metroa. To pokazuje da država ipak brine o stanju u saobraćaju", kaže načelnik Uprave saobraćajne policije.

Statistika prekršaja i napisanih prijava (do 30. novembra)
  • 1.157.563 otkriveno prekršaja u saobraćaju (povećanje za 5 %)
  • 512.663 prekršaja prekoračenja brzine (povećanje za 11 %)
  • 149.382 prekršaja nekorišćenja pojaca (smanjenje za 8 %)
  • 100.000 prekršaja detektovale su kamere u Srbiji u toku ove godine
  • 53.236 prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola (povećanje za 3 %)
  • 10.424 prekršaja nepropisnog preticanja (povećanje za 11 %)
  • 2.906 prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci (povećanje za 20 %)

Detaljna statistika za 2024. godinu (do 24. decembra)
  • 498 osoba poginulo u saobraćajnim nezgodama (povećanje za 3 %)
  • 105 pešaka poginulo u saobraćajnim nezgodama (22 manje nego za prošlu godinu)
  • 3.524 osoba teško povređenih u saobraćajnim nezgodama (povećanje za 6 %)
  • 15.050 osoba lakše povređenih u saobraćajnim nezgodama (smanjenje za 2 %)
  • 31.367 saobraćajnih nezgoda se dogodilo na putevima

 BONUS VIDEO:

Kurir televizija Tehnički izazovi u avio saobraćaju i značaj pravilne obuke: Perspektiva iskusnog pilota o aktuelnim temama

(Informer/Mondo)