Od 1. oktobra planirana je zabrana slobodne cirkulacije dizel automobila sa Euro 5 motorom u četiri italijanske regije, s ciljem smanjenja zagađenja vazduha u području Padske nizije i najprometnijim gradskim sredinama. Od pomenutog datuma, Euro 5 dizelaši više neće moći slobodno da se kreću u Lombardiji, Pijemontu, Venetu i Emiliji-Romanji, u opštinama sa više od 30.000 stanovnika – barem radnim danima, u periodu od 8.30 do 18.30 časova, i to do aprila 2026. godine.
Mera predviđa da regije koje se nalaze u basenu Padske nizije usvoje stroge mere za borbu protiv zagađenja vazduha, kao odgovor i na postupke za povredu prava koje je pokrenula Evropska unija protiv Italije. U međuvremenu, regije pokušavaju da pronađu načine da omoguće kretanje vozilima sa Euro 5 motorima, kompenzujući to merama koje bi se odnosile na emisije iz industrije, poljoprivrede i javnog prevoza.
Previše starih automobila u saobraćaju
Prema najnovijim podacima ACI-ja, koje je analizirao istraživački centar AutoScout24 o voznom parku u Italiji, na putevima cirkuliše 1,25 miliona vozila sa emisijom Euro 4 ili nižom, što čini 37,9% ukupnog broja. Od toga, više od 223.000 vozila su Euro 0 i Euro 1 kategorije – one sa najvećim emisijama. Takođe, 35,9% automobila starije je od 15 godina.
Trenutno u Pijemontu cirkuliše 236.000 vozila sa Euro 5 motorom (što je 8% regionalnog voznog parka), a mere će najviše pogoditi gradove kao što su Torino, Alesandrija, Novara, Asti, Kuneo i Bjela. U Venetu ih ima više od 340.000, u Lombardiji – gde će biti pogođeni gradovi poput Milana, Bergama, Breše, Koma, Kremone i Monce – oko 484.000, dok ih je u Emiliji-Romanji oko 270.000.
Predlog za zaustavljanje zabrane
Ova zabrana bi mogla biti obustavljena na parlamentarnom nivou, jer Predstavnički dom ima mogućnost da unese izmene u Dekret o infrastrukturi koji je trenutno u raspravi, uključujući i amandman tokom procesa njegovog pretvaranja u zakon.
"Radimo na tome da ukinemo zabranu za automobile sa Euro 5 dizel motorima. To je jedna od ludosti Komisije fon der Lajen, koja je odobrila tu ekonomsku-industrijsku besmislicu zvanu Zeleni dogovor.Građani sledeće godine više neće moći da koriste milione vozila – to su pravi problemi. Potrošači trenutno ne žele električne automobile, tržište mora da odlučuje", izjavio je ministar infrastrukture i saobraćaja Mateo Salvini.
Odluka koju je vlada usvojila 19. maja 2025. mora da prođe kroz proceduru konverzije u roku od 60 dana, tako da će vlasnici Euro 5 dizelaša svoju sudbinu znati najkasnije do 19. jula.
BONUS VIDEO: