Slušaj vest

Kao i svaki tehnološki sistem, i automobili na gas nisu bez svojih nedostataka. Jedan od glavnih rizika koji se često ističe je potencijalna opasnost od gasnih rezervoara u slučaju saobraćajne nesreće. Ako nije pravilno ojačan i zaštićen, rezervoar može predstavljati rizik.

Održavanje je još jedan ključni aspekt. Iako motori na gas zahtevaju manje održavanja, sam sistem goriva mora biti redovno proveravan. Curenje gasa ne samo da je opasno zbog mogućnosti zapaljenja, već i predstavlja ekonomski gubitak za vlasnika vozila. Kada je napolju visoka temperatura, u rezervoar staje manje metana. Potražnja za ugradnjom metana u vozila kod fizičkih lica je poprilično opala, ali i dalje je aktuelan kod firmi i preduzeća gde vozila prelaze veliku kilometražu i u javnom prevozu.

Vozači izveštavaju o nešto sporijem ubrzanju, posebno kada je rezervoar skoro prazan. Maksimalna brzina često ostaje slična, ali vožnja na gas može delovati drugačije zbog razlika u sagorevanju goriva.

Gorivo-23.jpg
Foto: MONDO/Uroš Arsić

Smanjeni kapacitet prtljažnika

Zbog potrebe za ugradnjom posebnih rezervoara za skladištenje gasa, mnogi automobili na gas imaju smanjen prostor u prtljažniku. Ovo može predstavljati problem, naročito za porodice ili one koji često putuju i trebaju dodatni prostor za prtljag.

Poteškoće pri punjenju

Iako se broj punionica za gas širom sveta povećava, one su još uvek ređe od standardnih benzinskih pumpi. Ovo može predstavljati izazov prilikom planiranja dužih putovanja. Vozači moraju unapred planirati svoju rutu kako bi osigurali da imaju dovoljno goriva za celokupno putovanje.

Gorivo-13.jpg
Foto: MONDO/Uroš Arsić

Dodatni troškovi po ugradnji

Sa aktuelnim cenama plina, benzina i dizela, metan postaje sve zanimljiviji. Situacija naravno nije bajkovita, pošto je poskupeo i metan, a poskupela je i ugradnja. Po ugradnji vas čekaju sledeći troškovi: Atest uređaja na metan u AMSS košta 10.000 dinara (za TNG je 6.000), a potrebno je uplatiti još 3.000 dinara Agenciji za bezbendost saobraćaja.

Treba obaviti i tehnički pregled koji iznosi do 1.500 dinara. Reatest se radi nakon četiri godine što se ponovo plaća 10.000 dinara, dok je reatest za TNG potreban posle pet godina, po ceni od 6.000 dinara. CNG je u prednsti u odnosu na TNG kada je u pitanju trajanje rezervoara. Rezervoari za TNG moraju da se menjaju posle 10 godina, dok oni masivniji za CNG imaju po zakonu dvostruko duži vek.

Ako su vam sve dosadašnje činjenice govorile u prilog ugradnje CNG uređaja i ukoliko imate računicu, neophodno je samo još da se informišete o tome gde ćete sipati metan. Pumpa ne mora da bude blizu vaše kuće, ali mora da bude na nekoj vašoj redovnoj trasi kretanja. Pored cene ugradnje to je najveći nedostatak ovog goriva, jer broj pumpi u Srbiji koje toče CNG je veoma ograničen.

novac, pare, dinari, dinar
Foto: MONDO/Uroš Arsić

Zapaljen auto na metan

Požar je danas zahvatio automehaničarsku radionicu na Zrenjaninskom putu u Borči, kada je, prema rečima vlasnika, mušterija, kojoj je dim izlazio iz automobila, prisilila vozilo unutra umesto da ga ostavi ispred. Požar je iznenada izbio, zahvativši automobil ispred, a zatim i samu radionicu. 

"Umesto da automobil ostavi ovde ispred mene, odvezao ga je u garažu i sve je izgorelo, ostao sam bez ičega. On vozi automobil koji radi na metan koji je procurio pre nego što je ušao u radionicu. Trag curenja može se videti i ispred radionice na betonu i vodi do njegovog ulaza. Do trenutka kada sam stigao, sve je već bilo u plamenu. Nisam mogao da dođem do menjača, bilo je prekasno", rekao je vlasnik.

BONUS VIDEO:

00:21
Gorivo poskupelo za 7 dinara po litru Izvor: Kurir televizija

(b92/Autoportal/Telegraf/MONDO)