Sve je počelo kada se javio penzioner iz Vršca, Dragan Kukić, kome je banka u ovom gradu 28. novembra 2025. godine usmeno ukinula pravo da podiže gotovinu na blagajni, uz obrazloženje da ubuduće novac može podizati isključivo na bankomatu.
- Pri tom nisam dobio nikakvo pismeno obaveštenje, niti je promena istaknuta na vidnom mestu u poslovnici - kaže Kukić.
Posebno zabrinjava činjenica da je reč o klijentu starom 72 godine, lošijeg zdravlja i slabovidom, koji je zaposlenima jasno rekao da nije u mogućnosti da koristi bankomat, ali njegovi argumenti, kako kaže, nisu uvaženi.
Međutim, ovo nije jedini slučaj u kom se banke sve više okreću ka zatvaranju šaltera, pa se tako širom Srbije građani susreću sve manje sa zaposlenima banke, a sve više sa bankomatima i aplikacijama.
Postavlja se ključno pitanje - Da li banka ima pravo na ovakav potez i šta klijent može da uradi i da li banka ima zakonsko pravo da ukine isplatu na šalteru?
Prema važećim propisima u Srbiji, banke imaju pravo da organizuju svoje poslovanje u skladu sa poslovnom politikom, uključujući i način isplate gotovine. Međutim, to pravo nije neograničeno. Ključne obaveze banaka su, između ostalog, da blagovremeno i jasno obaveste klijente o promenama uslova poslovanja, da posebno vode računa o osetljivim kategorijama klijenata - starijima, osobama sa invaliditetom i zdravstvenim smetnjama, da obezbede razuman i dostupan način korišćenja osnovnih bankarskih usluga.
Usmeno obaveštenje, bez pisanog traga i bez alternativnog rešenja za starije i slabovide klijente, može biti sporno sa stanovišta zaštite potrošača finansijskih usluga.
(MONDO/Kamatica)

