U odgovoru na najčešaća pitanja i dileme građana iz preduzeća BusPlus podseća se da cene prevoza određuje gradska uprava tarifnom politikom, ali i da se očekuju značajnije uštede uvođenjem novog sistema koje bi mogle omogućiti "u dogledno vreme" i manje cene gradskog prevoza od sadašnjih.

U opširnom obaveštenju je navedeno da građani koji još nisu izvadili BusPlus kartice mogu da to učine na jednom od 60 šaltera koji postoje na 16 lokacija u Beogradu, a najveći broj šaltera otvoren je u "Palati Beograd" (Beograđanka), saopšteno je danas iz preduzeća BusPlus.

Putnicima je i dalje na usluzi više šaltera u poslovnici Gradskog saobraćajnog preduzeća u Skender Begovoj ulici broj 47, gde su dosad izdavane pretplatne legitimacije i povlastice za gradski prevoz.

Šalteri za izdavanje personalizovanih Bus Plus kartica nalaze se i u drugim delovima grada, u poslovnicama GSP, Laste, MTS, kao i u prodajnim objektima trgovinskog centra "Tempo".

Građani mogu da kupe sve vrste nepersonalizovanih kartica i izvrše dopunu svih kartica na 800 prodajnih mesta (kioska) u gradu, koja su vidno obeležena nalepnicom na kojoj piše "BusPlus" - prodaja karata.

Pre ulaska u vozilo građani treba da pripreme svoju BusPlus karticu, kako se ne bi stvarale gužve, a overavaju je prislanjanjem na validator, odnosno primicanjem kartice na udaljenost od jedan do dva centimetra od samog automata, u zoni antene koja je vidno označena na ekranu.

Ukoliko je karta ispravna i na njoj postoji potrebna količina novca, validator zvučnim signalom i odgovarajućom porukom na ekranu obaveštava putnika o uspešnoj overi, i količini preostalog "kredita" na kartici.

Ukoliko karta nije važeća ili je vreme između prethodne overe manje od minimalno predviđenog, validator se oglasava zvučnim signalom i na ekranu ispisuje odgovarajuću poruku.

Postupak overavanja nepersonalizovanih kartica je gotovo identičan kao kod personalizovanih kartica. Bitna je razlika postoji samo za one putnike koji koriste obe zone ( ITS1 i ITS 2 zonu) ili jednom karticom žele da plate vožnju za više putnika.

Validator će sa kartice skinuti iznos cene za jednu vožnju u Zoni 1 za jednog putnika. Ukoliko putnik želi da obavi vožnju koja obuhvata Zonu 2, onda pre overe na ekranu validatora, treba najpre da izabere opciju zone koju želi, pa tek onda overava kartu.

Ukoliko putnik svojom nepersonalizovanom Bus Plus karticom želi da plati vožnju za još neku osobu, onda pre overe treba da odabere opciju koja pokazuje za koliko osoba plaća vožnju, pa tek onda da overi karticu.

Ukoliko je validator registrovao da je kartica ispravna i da na njoj ima dovoljno novca, sa kartice skida potreban iznos i pokazuje koliko je novca skinuto, dok signalom i odgovarajućom porukom na ekranu obaveštava putnika da li je overa uspešna ili neuspešna.

Personalizovana kartica za nezaposlene važi tri godine, ali njen vlasnik na svakih šest meseci mora da priloži potvrdu o svom statusu. To će uraditi tako što će za šest meseci otići na mesto na kome se izdaju personalizovane kartice i pokazati potvrdu koju dobija iz Nacionalne službe za zapošljavanje, a koja nije starija od mesec dana.

Personalizovanom karticom, putnik može da se vozi u gradskoj zoni ITS1 i ITS2, pri čemu BusPlus sistem pruža mnogo više mogućnosti od prethodnog i olakšava korišćenje javnog prevoza, pošto se ista kartica koristi za sve vrste prevoza (BG voz, tramvaji, trolejbusi i autobusi).

Pored toga, korisnici personalizovanih kartica koji putuju iz Lazarevca, Obrenovca ili Mladenovca imaju veći izbor kombinacija plaćanja mesečnih dopuna, u skladu s potrebama, dok putnik s nepersonalizovanom karticom može da plati vožnju u vozilima "Laste" i vozilima "GSP"-a.

Papirna nepersonalizovana karta važi tri meseca i može da se dopunjava manjim iznosima do maksimalno 600 dinara. Tim iznosom putnik može da plati deset vožnji u prvoj zoni u roku od tri meseca, ali ukoliko putnik ceo iznos potroši za mesec dana, mora da kupi novu karticu, jer ovu vrstu kartice ne može više da dopunjava.

Overa kartica je obavezan za sve putnike, ali je odlučeno da u fazi uhodavanja, kontrolori najpre pomažu građanima da se priviknu na novi sistem. U sledećoj fazi, kako je navedeno, vlasnicima personalizovanih kartica koji plaćaju mesečnu dopunu, kontrolori će najpre izricati jednu opomenu.

I kada plati mesečnu dopunu, putnik mora da overava personalizovanu i nepersonalizovanu karticu jer se na taj način utvrđuje opterećenost pojedinih linija, kao i koliko Beograđana koristi javni prevoz, kako radnim danom tako i vikendom i praznicima, što je neophodno da bi se znalo koje linije treba pojačati.

Zahvaljujući tome, tvrde u BusPlusu, građani će imati udobniji prevoz uz što kraće čekanje na stanicama, navedeno je u obaveštenju uz napomenu da do sada fizički nije bilo moguće prikupiti ovu vrstu podataka.

Overa personalizovane karticu s mesečnom pretplatom, kako je objašnjeno, obavezna je i zbog uvođenja reda u javni prevoz. Ovakav sistem primenjuje se u svim velikim gradovima u svetu, jer samo tako može da se zna na kojoj liniji i u kojim vremenskim intervalima je opterećenje najveće.

Na osnovu toga, Direkcija za javni prevoz može na najbolji način da upravlja saobraćajem, obezbeđuje dovoljnu količinu vozila na onim linijama na kojima su neophodna i podiže kvalitet javnog prevoza.

U obaveštenju je istaknuto da BusPLus garantuje tajnost podataka građanima i da validatori registruju samo ulazak, ali ne i izlazak putnika iz vozila, pa je praćenje i tehnički nemoguće.

Iz preduzeća BusPlus su takođe saopštili da lične podatke putnika ni u jednom trenutku nisu, niti će pustiti u obradu koja podrazumeva upoređivanje ličnih podataka sa podacima na kartici, odnosno s podacima o kretanju.

BusPlus je najsavremeniji sistem koji će putnicima doneti mnogo koristi, uključujući i obaveštavanje o vremenu dolaska vozila na stanicu. Na deset najfrekventnijih mesta u gradu postojaće veliki displeji koji će pružati ove informacije, a svi putnici će moći da veoma brzo dobiju informacije o dolasku vozila na stajališta i posredstvom sms poruka.

Ukoliko putnik misli da nešto nije u redu d njegovom karticom treba da se jave servisu Bus Plus sistema na telefon 011/ 7 155 155 ili na šalter Korisničkog servisa u "Palati Beograd", ulica Masarikova 5.

Ukoliko putnik izgubi personalizovanu karticu ili ako mu je neko ukrade, treba takođe da se javi Korisničkom servisu, gde će ta kartica biti poništena i izdata nova.

Korisnici BusPlus kartice, koji se uključe u benefit program, mogu da ostvare popuste, posebne ponude i pogodnosti, a članice tog programa u ovom trenutku su Erste Banka, MTS i trgovinski lanac "Tempo". Registracija za benefit program obavlja se na svim mestima na kojima se izdaje personalizovana BusPlus kartica.

(Tanjug/MONDO)