• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Vlada najavila oštrije kazne za zagadjivače

Vlada Srbije uputila je u skupštinsku proceduru predlog zakona o zaštiti vazduha kojim se pooštravaju mere za smanjenje zagadjenja.

Vlada Srbije uputila je u skupštinsku proceduru predlog zakona o zaštiti vazduha kojim se pooštravaju mere za smanjenje zagadjenja.

Zakonom se na celovit način uredjuje kontrola i zaštita vazduha, sprečavanje štetnih posledica po zdravlje stanovništva i prirodnu okolinu uključujući i oštećenje ozonskog omotača i smanjenje uticaja na klimu, odnosno izazivanja efekta staklene bašte.

Zakon utvrđuje tri kategorije vazduha i prema tome prva je čist, druga kategorija umereno zagadjen, dok je treća prekomerno zagadjen, odnosno vazduh u kojem su prekoračene tolernate vrednosti za jednu ili više zagadjujućih materija.

U područjima druge i treće kategorije preduzimaće se kratkoročne ili dugoročne mere za suzbijanje zagadjenja. Zagadjivači će morati da preduzmu preventivne tehničke i tehnoloske mere uz stalno merenje ispuštanja štetnih materija.

U područjima veće zagadjenosti izgradnja novih stacionarnih izvora zagadjenja biće strogo kontrolisana.
Zakonom je predvidjena zabrana korišćenja pojedinih ulica za saobraćaj u odredjenom vremenskom periodu, jer je kod nas najveće zagadjenje često potiče od tečnih goriva, odnosno naftnih derivata koji sadrže velike količine sumpora, olova i drugih štetnih materija.

Vlada će propisati granične vrednosti imisije zagadjujućih materija u vazduh, kao i gornju i donju granicu ocenjivanja vazduha, privremene tolerantne vrednosti, upozorenja i kriterijume za uspostavljanje mernih mesta i načine merenja.

Merenje kvaliteta vazduha biće povereno republičkoj hidrometeorološkoj organizaciji, ali će time moći da se bave i druge ovlašćene institucije.

Vodjenje baze podataka o kvalitetu vazduha podrazumeva uspostavljanje i održavanje katastra zagadjivača i informacionog sistema o kvalitetu vazduha.

Pravna i fizička lica moraće da usklade poslovanje u roku od 24 meseca od dana stupanja zakona na snagu.

Kaznene odredbe predvidjaju stroge sankcije za privredne prestupe i preksršaje u novčanim iznosima do tri miliona dinara, ili zabranu obavljanja delatnosti čak do 10 godina.

Kazne će se primenjivati i za odgovrne u organima državne uprave.

Skupština uskoro o zakonu o upravljanju otpadom

Skupština Srbije trebalo bi uskoro da razmotri predlog zakona o upravljanju otpadom kojim se reguliše upravljanje opasnim otpadom, što je neophodno urediti radi usklađivanja propisa u toj oblasti sa zakonodavstom EU.

Aktom, koji predlaže Ministartsvo za nauku i životnu sredinu, upravljanje otpadom uredjuje se na jedinstven način, a do sada je bilo uređeno parcijalno i podeljeno na republičku, pokrajinske i lokalne nadležnosti.

U obrazloženju zakona ukazano je da neadekvatno postupanje sa otpadom predstavlja jedan od najvećih ekoloških problema u Srbiji, što je utvrdjeno na osnovu brojnih analaiza radjenih poslednjih godina.

Uslove za racionalno i održivo upravljanje otpadom na nivou Republike treba da obezbedi Nacionalna strategija, dok će za upravljanje opasnim otpadom biti donet poseban Akcioni plan.

Opasan otpad definiše se kao otpad koji po svom poreklu, sastavu ili koncentraciji opasnih materija može prouzrokovati opasnost po životnu sredinu ili zdravlje ljudi. Osim ovog, zakonom su definisani i kući otpad, komercijalni i industrijski.

Regionalni plan upravljanja otpadom mogu doneti dve ili više jedinica lokalne samouprave na čijim teritorijama ukupno živi najmanje 200 000 stanovnika, dok lokalna samouprava na svojoj teitoriji donosi lokalni plan u skladu sa Nacionalnom strategijom.

Svi ovi planovi sadrže podatke o očekivanoj vrsti, količini i poreklu otpada, koji će biti odložen ili iskorišćen na odredjenoj teritoriji, ili otpremljen u druge opštine.

Takodje, propisani su programi sakupljanja kućog i opasnog otpada, i predloženi načini za ponovnu upotrebu i reciklažu komunalnog otpada.

Zakon propisuje detaljnu dokumentaciju i dozvole za praćenje otpada a posebno onog opasnog prilikom njegovog transporta.

Biće propisane i lokacije za sakupljanje otpada, mere za sanaciju postojećih deponija, mere za sprečavanje prevoza otpada koji nastaje u vanrednim situacijama.

Zakonom se utvdfjuje odgovornost proizvodjača, vlasnika, prevoznika kao i operatera postrojenja za tretman otpada. Predvidjeno je da opasan otpad bude odlagan u posebne kontejnere koji se izradjuju i obeležavaju prema vrsti - zapaljiv, eksplozivni, infektivni…

On ne može da bude odložen bez prethodnog tretmana kojim se značajno smanjuje dejstvo njegovih opasnih komponenti.

Detaljno je uredjeno i upravljanje posebnim otpadnim stvaraima - istrošenim baterijama i akumulatorima, otpadnim uljima, gumama, otpadom od električnih proizvoda, fluorescentnim cevima
koje sadrže živu ili azbest, upravljanje otpadnim vozilima, otpadom iz zdravstevnih ustanova …

Uredjeno je prekogranično kretanje otpada tako da sve zemlje kroz koje se on kreće moraju biti obaveštene o tome i izdati dozvolu za transport.

Otpad koji se ne može tretirati ili odlagati na ekološki prihvatljiv način se izvozi, a može se uvoziti onaj otpad koji u našoj zemlji nedostaje kao sekundarna sirovina.

Strogo je zabranjen uvoz opasnog otpada.

Zakonom je predvidjeno da se izveštaj o upravljanju otpadom, kao sastavni deo izveštaja o stanju životne sredine, razmatra u Skupštini Srbije jednom godišnje, kao i da Ministarstvo za zaštitu životne sredine vodi registar o otpadu koji će dostavljati Agenciji za zaštitu životne sredine.

(Tanjug)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image