Cilj upustva je da objasne putnicima u vozilima javnog gradskog prevoza šta kontrolor i komunalna policija imaju, a šta nemaju pravo da urade ako putnika zateknu bez karte.

To uputstvo prenosi list "24 sata", a u njemu se navodi da kontrolor nema pravo da legitimiše putnike, jer to pravo prema zakonu ima isključivo policija i komunalna policija.

Kontrolor, kako se dodaje ne sme da bude grub ili bezobrazan, da pretresa putnika, da maloletnicima insistira da mu pokažu dokumenta, ali ni da prisili putnike da plate kaznu bilo kakvim verbalnim ili fizičkim napadom.

On ne sme da naredi vozaču da zatvori vrata da putnik ne bi mogao da izađe napolje niti da upotrebi bilo kakvu silu da bi sprečio putnika da napusti vozilo do dolaska komunalne policije.

Kontrolorima je zabranjeno da na bilo koji način dođu u fizički kontakt sa putnikom, a svaki takav čin se tretira kao pokušaj protivpravnog narušavanja slobode kretanja ljudi na javnom mestu.

Kontrolor sa druge strane, ima pravo da ponudi putniku koji je bez karte da plati kaznu, što putnik moze da odbije jer niko osim sudije za prekršaje nema zakonsko pravo da kažnjava građane za bilo kakve postupk. On takođe ima pravo da pozove komunalnu policiju.

Ukoliko ipak dođe do situacije da je komunalna policija u pratnji kontrolora, ili da putnik nije imao vremena da napusti vozilo pre nego što se komunalna policija pojavila komunalna policija nema pravo da podatke iz ličnih dokumenata putnika da na uvid kontroloru niti da privodi u stanicu bilo kojeg putnika kome je moguće ustanoviti identitet.

Komunalna policija ima pravo prema zakonu da izvrši proveru identiteta putnika na dva načina: uvidom u ličnu ispravu ili na osnovu izjave lica čiji se identitet proverava I da na osnovu podataka o identitetu putnika, koji je dobila od putnika, podnese prijavu sudiji za prekršaje

Ta policija sme da pretrese građanina ukoliko postoji “opravdan” povod, a pretres mora vršiti lice istog pola. "Komunalci" mogu da pozovu “pravu” policiju, da im pomogne ukoliko to nađu za shodno.

Zaključak Centra potrošača glasi das u kontrolori ovlašćena lica BusPlusa i nemaju pravo da legitimišu putnike.

"Ne dozvolite kontroloru da vam uzme dokumente jer za to nema prava. To je krivično delo za koje može biti tužen. Kontrolor vas ne sme zadržavati niti izbaciti iz vozila. Jedino što mogu je da pozovu komunalnu inspekciju, a njima ste obavezni da date identifikaciju. Komunalni inspektor ne sme podatke iz dokumenta da prenese kontroloru, može samo da napiše mandatnu kaznu", ističe se u zaključku tog centra.

Među najglasnijim kritičarima uvođenja BusPlus sistema su članovi udruženja građana "Narod protiv BusPlusa" koji danima održavaju proteste na Trgu Republike u Beogradu, ali ne mogu da se pohvale velikom brojnošću.

Njih pedesetak je i juče poručilo da više neće plaćati karte za gradski prevoz i pozvali građane da im se pridruže u kampanji "Bojkot Bus Plusa".

Iz gradske uprave su, kada su održani prvi protesti poručili da su karte za prevoz jeftine a da je BusPlus efikasan.

"Naglašavamo da cene prevoza nisu menjane dve godine i kada se saberu cene svih prodatih karata i podele sa brojem putnika koji se dnevno prevezu, bez obzira da li imaju kartu ili nemaju, dobijamo podatak da je cena prevoza po prevezenom putniku manja od 20 dinara", rekao je tada predstavnik gradske uprave Bojan Bovan.

Istim povodom oglasila se bila i Direkcija za javni prevoz. U saopštenju se kaže da je sedam dana od uvođenja novih mera kontrole broj očitavanja kartica povećan za 50 odsto, kao i porast dopuna nepersonalizovanih kartica.

Prodaja karata kod vozača, koja je najviše prisutna u prigradskim opštinama u okviru ITS2, uvećana je za više od 80 odsto.

Na stanicama na kojima se sprovodi vanredna kontrola u proseku 40 odsto putnika izađe iz vozila zato što nema važeću kartu, saopštila je Direkcije za javni prevoz.

(MONDO)