Komisija Direktorata civilnog vazduhoplovstva (DCV) Srbije utvrdila je da pilot koji je poginuo u padu aviona kod Obrenovca nije imao dozvolu za letenje i da avion nije bio registrovan, rečeno je danas agenciji Beta u Direktoratu.

U padu sportskog aviona sinoć kod Obrenovca su poginuli Miroslav Veselinović (60) iz sela Urovci i Đorđe Vujić (29) iz Surčina.

Kako su istakli u DCV, inspektori su utvrdili da je avion poleteo s privatnog terena koji nije imao dozvolu za poletanje i sletanje, odnosno da je poleteo s neregistrovanog letelišta.

Sumnja se da su uzroci nesreće nestručno upravljanje i neispravna letelica koju nisu održavali ovlašećni serviseri, navode u Direktoratu.

Sportski avion se u nedelju, 5. avgusta, oko 20.40 srušio u selu Ratari u opštini Obrenovac i zaustavio u krošnji na koju je pao, a u nesreći su poginule obe osobe koje su bile u letelici. Radi o ultralakom avionu italijanskog proizvođača Tukano.

Po statistici udesi aviona se dešavaju iz tri razloga: loše pilotiranje i nepoštovanje procedura, kvar aviona i loše vreme. S obzirom na to da vreme u nedelju nije bilo loše, isputuju se preostale dve mogućnosti, kazala je ona.

Andrić-Milosavljević je kazala da se proverava da li je pilot imao urednu dozvolu koju je sertifikovao Direktorat, da li je avion bio sposoban za let, da li je i na kojin način bio servisiran i da li je to činio servis koji ima ovlašćenje DCV.

Dežurni lekar Hitne službe Obrenovac Žarko Stanojević rekao je Tanjugu da je ekipa stigla na mesto rušenja sinoć posle 21 sat i samo mogla da konstatuje smrt muškarca starih oko 60 i oko 30 godina.

Načelnik Uprave vatrogasno-spasilačke jedinice u Sektoru za vanredne situacije MUP-a Srbije Goran Nikolić rekao je Tanjugu da je vatrogasno-spasilačka ekipa, koja je prva stigla na mesto pada aviona, pronašla tela dve osobe koje nisu imale puls.

Prema njegovim rečima, Upravu je o rušenju aviona obavestio jedan biciklista koji je slučajno prolazio pored mesta pada.

Sportski avion je pao u krošnje drveća kod sela Ratari kod Obrenovca juče u kasnim popodnevnim satima, rekao je Nikolić.

Nesreća kod Obrenovca najnovija je u nizu nesreća u civilnom vazduhoplovstvu Srbije od 2010. godine, za koji je ukupno evidentirano dvadesetak udesa.

Gotovo u svima je bilo poginulih i povređenih, uprkos kontrolama klubova i sportskih aerodroma od strane nadležnih i insistiranju na poštovanju bezbednosnih standarda.

Pre poseldnjeg pada, na aeromitingu koji je 28.jula održan u Jagodini, jedan padobranac je povređen zbog otkazivanja glavnog padobrana.

Na aerodromu Lisičji jarak kraj Beograda, 10. marta padobranac je poginuo prilikom trećeg skoka iz aviona dok je istog dana, u udesu sportskog aviona na letilištu Vojka kod Stare Pazove pilot teško povređen.

Ultralaki avion "slepchev storch ss4", kome je zbog jakog čeonog vetra i kiše nestalo gorivo prinudno je, 5. decembra 2011. sleteo u njivu kod mesta Ševarice u blizini Šapca, a pilot i putnik nisu bili povređeni.

Sportski avion "pajper" srušio se 9. novembra u selu Medveđa kod Trstenika, a jedna osoba je poginula dok je druga povređena.

U avgustu su se dogodila tri udesa, među kojima i nesreća u blizni zrenjaninskog aerodroma Ečka kada je pilot jedrilice "cirus" na takmičenju zakačio drugu letilicu.

Do udesa je došlo 8. avgusta, obe letilce su pretrpele manja oštećena, a nije bilo povređenih, za razliku od nesreće 19. avgusta kada je na Kopaoniku poginuo pilot paraglajdera.

Avion "dromader", koji je zaprašivao komarce prinudno je 19. avgusta sleteo na područje Novog Beograda a pilot je prošao bez ozleda dok je letilica uništena.

Avion "cesna 206", je 19. maja prinudno sleteo u blizini mesta Zlokus kod Požege a pilot i kopilot su bili lakše povređeni.

U selu Gornje Međumurje kod Niša, 23. aprila poginuo je pilot paraglajdera, a u padu privatnog aviona ''cesna 172'', 10. aprila kod Mrčajevaca poginule su tri osobe.

Prethodno je, 7. marta, na beogradskom aerodromu Nikola Tesla, letilica istog tipa, mađarske firme "cegcentrum", sletela bez izvučenog stajnog trapa, a dva člana posade prošla su bez povreda.

U 2010. godini u Srbiji je evidentirano osam udesa raznih letilica u kojima je takođe bilo poginulih, teže i lakše povređenih.

Početkom marta, pilot helikoptera firme Ciklonizacija iz Novog Sada teško je povređen kod zrenjaninskog aerodroma Ečka, pošto se za vreme trenažnog leta, na 100 do 200 metara od piste, srušio.

Na istom aerodromu, prilikom trenažnog leta, 27. marta, pilot helikoptera "hilar UN -12" zadobio je teže povrede kada se njegova letilica srušila sa visine od oko 40 metara.

Pilot helikoptera "gazela SA-341HA", 2. maja, posle poletanja iz sela Krnješevci kod Stare Pazove, stigao je na visinu od dva do tri metra iznad tla kada je došlo do povećanja sile na cikličnim komandama letilice.

Pokušaj pilota da "izravna" helikopter povlačenjem ciklične palice ka sebi nije uspeo, a prilikom udesa jedna osoba je povređena, dok je letilica znatno oštećena.

Zrenjaninski aerodrom bio je nesrećan i 6. juna za padobranca koji je prilikom skoka iz aviona "antonov an-2" teže povređen.

Pilot aviona "pl 12 t-300", 5. jula, nije uspeo da poleti sa letilišta "29. novembar" kod Kikinde, letilica je izletela sa staze, ali u udesu nije bilo povređenih, mada je naneta veća materijalna šteta.

Na aerodromu Lisičji jarak, 4. septembra srušio se sportski avion, tipa "zli cdl526", vlasništvo Aerokluba Falkons iz Zrenjanina, a u nesreći su poginuli pilot i njegova saputnica.

Pilot sportskog aviona, 13. novembra, izgubio je kontrolu nad letilicom i pošto je leteo na maloj visini udario je u automobil "golf" u pokretu na putu Šabac - Ruma.

Komisija resornog Direktorata za utvrđivanje uzroka udesa konstatovala je da letilica nije imala nikakve oznake, odnosno da nije bila registrovana, a pilot, koji nije imao letačku dozvolu, lakše je povređen, putnici u "golfu" su prošli bez ozleda.

Na aerodromu u Paraćinu 9. decembra prošle godine, oko 15 sati, zbog iznenadnog pogoršanja vremenskih prilika, srušio se avion "cesna 150", a u udesu je lakše povređen instruktor letenja, dok je učenik ostao nepovređen.

Analize pokazuju da je ljudski faktor najodgovorniji za udese u sportskom vazduhoplovstvu i da je razlog za to "nepoštovanje propisanih i jasnih procedura", saopštio je sredinom marta Direktorat civilnog vazduhoplovstva koji je pojačao kontrolu sportskih aerodroam i aero klubova.

Direktorat je u saopštenju pozvao sve učesnike u sportskom letenju da se strogo pridržavaju tih pravila i upozorio da će svi oni koji to ne čini biti najstrožije kažnjeni.

(Tanjug/MONDO, foto. Guliver/Getty Images)