Da bi neko postao dobar pilot, mora da ima izvanredno zdravlje, prođe ozbiljnu školu i obuku i stalno uči i usavršava se u pilotskim školama i trenažnim centrima. MONDO je posetio jednu takvu letačku školu i trenažni centar gde je u simulatoru za Boing 777 uz pomoć iskusnog pilota uspeo da sleti na pariški aerodrom Orli, i to samo s jednim motorom, jer nam se usput drugi "zapalio".

Turkish Airlines je najbolja evropska avio kompanija, a na globalnom nivou ima nejveći broj destinacija, pa nije ni čudo što ne štedi pare kada je u pitanju obuka pilota i drugog letačkog osoblja. U to se uverio i MONDO koji je posetio trenažni centar ove aviokompanije u Istanbulu i imao priliku da uđe u simulator letenja za Boing 777, gde nam je iskusni pilot i instruktor Mustafa Ersoj pokazao kroz koje sve "užase" prolaze piloti u simulatoru da bi bili spremni za eventualnosti koje bi mogle da im se dese kada sednu za komande pravog aviona.

Turkish Airlines u ovom trenažnom centru ima ukupno osam simulatora za razne tipove aviona (Airbas A 320, Airbas Boing 777, Boing 737, Airbas 330... ), a svaki košta između 15 i 20 miliona dolara.

Kada tu skupu napravu posmatrate spolja, izgleda kao da je iz nekog naučnofantastičnog filma. Osim blagog "njihanja" te naprave koja stoji na tri čudne nožice, nemate utisak da se nešto dramatično unutra događa, međutim, kada posle izrežiranog neprijatnog leta iz nje izlazite, noge vam klecaju kao da ste preživeli sletanje na reku Hadson.

Mi smo išli prečicom i preskočili mukotrpnu teoretsku i fizičku pripremu koju svaki budući pilot mora da prođe i odmah "uskočili" u simulator Boinga 777, da vidimo kako je to voziti avion.

Kada uđete u kapsulu za simulaciju, kao da se se teleportovali u pravi kokpit. Osim što su pred vama prave komande, grafika je do te mere realistična, a zvučni efekti tako verodostojni da proživljavate pravu dramu kad ljubazni domaćin, iskusni pilot Mustafa, udovolji vašim željama da vas "provuče" između planinskih venaca po vejavici, ili vam objasni šta vam je činiti kada se nađete u tako gustoj magli da se ne vidi prst pred okom. Priznajem, najdramatičnije je bilo kad nam se "zapalio motor", a valjalo je ugasiti vatru i dalje leteti samo s jednim motorom i prizemljiti avion na Orli u Parizu.

Ono što nam do kraja nije "ušlo u glavu" je kako se stvori osećaj da vam stomak ide "gore-dole" u turbulencijama, a naročito osećaj ubrzanja aviona. Da nam pokaže koliko je simulacija realistična, Mustafa je zarolao Boing nepostojećom pistom velikom brzinom, a onda je naglo zakočio, da smo se zakucali unazad na sedište.

Prema rečima ovog iskusnog vojnog pilota, koji osim što sada obučava mlađe kolege, i dalje leti za Turkish Airlanes, kroz ovaj trenažni centar, koji je najveći u regionu, godišnje prođe oko 3.000 pilota iz 165 aviokompanija iz celog sveta. Posle redovne obuke, piloti se ovde vraćaju svakih 18 meseci na nove simulacione letove.

Kaže da je obučavao i pilote iz Srbije koji danas lete za ovu tursku aviokompaniju, a sa posebnim ponosom ističe da Turkish Airlanes ima 40 žena pilota.

Veliki broj pilota koji su ovde obučeni ostaju u Turkish Airlansu i brinu da putnici stignu na više od 200 destinacija širom sveta, u SAD (Njujork, Vašingotn, Čikago, Hjuston i Los Anđeles), Kanadu (Toronto), Južnu Ameriku (Brazil i Argentina), Afriku, Bliski i Daleki Istok, Aziju, dok iz ostatka sveta u Istanbul dovoze milione putnika i odatle ih dalje prevoze u sve gradove Evrope, pa i Beograd.

Po broju prevezenih putnika ova aviokompanija je ove godine treća u Evropi i jedna od najboljih u svetu, a i već treću godinu zaredom nosi Skytrax titulu najbolje evropske aviokompanije po izboru putnika, zato nije ni čudo što imaju najbolji trenažni centar u regionu.