"Tražio sam da mi se stavi na uvid sve što je rađeno, razgovaraću sa direktorom i pripadnicima te službe koji će mi objasniti sve aktivnosti i nakon toga uslediće ocena da li je došlo do povrede ustavnog načela o nepovredivosti stana ili je u pitanju nešto drugo", rekao je Janković nedeljniku "Vreme".

Dodao je da je utvrđen datum kontrolne posete i da je, na osnovu dosadašnje saradnje, uveren da će BIA poštovati svoje ustavne i zakonske obaveze prema ombudsmanu kao kontrolnom organu.

Janković je naveo da niko ne može sprečiti tajne službe da podmeću stvari prilikom tajnog pretresa, a da je potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić posle hapšenja Darka Šarića rekao da je obavljeno 25 takvih pretresa na različitim lokacijama.

"To od mene, kao zaštitnika građana, zahteva da proverim da li zaista može da se desi da u bilo čiji stan, u bilo čiji prostor, bez odluke suda i bez ičijeg znanja (sem ako se o tome naknadno ne da saopštenje) ulaze pripadnici neke službe", rekao je Janković u intervjuu za nedeljnik "Vreme".

Ukoliko je tako, Ustav Srbije se krši, integritet dokaza prikupljenih na taj način je sporan, a ljudska prava su ugrožena, naveo je Janković.

"A ako nije tako, došlo je do ozbiljnog nesporazuma prilikom obraćanja javnosti i on se mora objasniti", naveo je ombudsman.

Janković je istakao da Ustav ne dozvoljava tajni pretres ni nevinom, ni krivom, ni optuženom ni osuđenom, a da se može se ući u nečiji stan, ali pod određenim uslovima, propisanim Ustavom.

"To je principijelno pitanje koje se tiče svih nas. Ako smo spremni da zaboravimo na ljudska prava u slučaju Darka Šarića, budimo spremni da sutra svi zaborave bilo koje ljudsko pravo u našem slučaju", rekao je ombudsman.

Janković je objasnio da je tajni pretres mera koju je nekada, na osnovu podzakonskih akata i pravilnika, primenjivao Resor državne bezbednosti, a potom i Bezbednosno-informativna agencija (BIA).

"Pripadnici službe tajno, kada niko nije kod kuće, ulaze u stan, primenjujući posebne veštine i pomagala koja ne ostavljaju trag. Nemaju za to nalog suda, već samo naredbu svog direktora. Pretresaju stan pažljivo, pokušavajući da nađu ono što ih zanima, ali vraćaju sve na svoje mesto tako da niko ne primeti da je pretres vršen", naveo je Janković.

Dodao je da ako nađu to što traže, tek onda oni ili policija, odnosno tužilac, idu pred sudiju, traže nalog za pretres, sa dva svedoka ili u prisustvu vlasnika ulazi se u stan i "traži" ono što je u prethodnom tajnom pretresu već pronađeno, ili, kako je istakao, podmetnuto.

Janković je rekao da je o toj tajnoj meri 2007. godine razgovarao sa tadašnjim direktorom BIA-e Radetom Bulatovićem, koga je podsetio da Ustav iz 2006. godine sadrži član o nepovredivosti stana, prema kome se u stan bez dozvole vlasnika može ući samo uz nalog suda i u prisustvu vlasnika ili dva svedoka.

"Konstatovali smo tada, direktor BIA i ja zajedno, da Ustav Srbije, verovatno zbog ogromne opasnosti od zloupotreba, ne dopušta nikakvu mogućnost za tajni pretres i direktor mi je rekao da ga BIA od tog momenta briše iz svog arsenala tajnih mera", rekao je Janković.

Janković je kao problematično ocenio objavljivanje informacija o preduzetim merama.

"Ovih dana osvanula su pitanja i odgovori sa poligrafskog testiranja zamenika direktora BIA (Dragana Markovića). I niko te informacije ne demantuje niti, ako su tačne, sprovodi istragu o tome ko je odao poverljive podatke o postupcima u toku", istakao je Janković.

Ombudsman je naveo da curenje informacija nije eksces, nego pravilo, koje je zapravo nov metod kojim se postižu prikriveni ciljevi, što za posledicu ima neobjektivno, nepotpuno i neistinito informisanje građana.