Iako diskriminatorski sadržaji u udžbenicima nisu novina, veliki problem je što takva situacija još nije promenjena uprkos preporuci poverenika za zaštitu ravnopravnosti.

U beogradskom Medija centru danas je predstavljeno istraživanje "Istopolna orijentacija u srednjoškolskim udžbenicima" koje sprovedeno na 26 udžbenika iz oblasti psihologije, medicine i biologije koji su u upotrebi u školskoj 2013/2014. godini.

Diskriminacija je zabeležena u čak devet udžbenika, a evo i primera:

"Poremećen odnos androgena i estrogena, koji je karakterističan za pripadnike određenog pola, stvara predispozicije za odstupanje od seksualnog ponašanja koje je normalno za pripadnike jednog, odnosno drugog pola (homoseksualno umesto heteroseksualnog)"

(Psihologija za drugi razred gimnazija)

"… bolest se uglavnom javlja kod grupa sa rizičnim ponašanjem, kao što su intravenski narkomani, homo- i biseksualci, prostituke, mada u izvesnim uslovima i akcidentnim slučajevima mogu oboleti i druga lica, tj. heteroseksualne osobe"

(Zdravstvena nega III, za treći razred medicinske škole)

"…epidemiologija Hepatitis B je najrasprostranjenija infekcija u svetu. Postoje grupe sa visokom učestalošću HBV infekcije: bračni partneri inficiranih osoba, seksualno promiskutietne osobe (naročito homeseksualci), zdravstveni radnici izloženi krvi bolesnika, bolesnici koji zahtevaju povoljne transfuzije…)"

(Interne bolesti sa negom 2, za četvrti razred medicinske škole)

"Opisuju se posebni oblici seksualnog ponašanja: silovanjem zlostavljanje žena, kao i već opisani incest i homoseksualnost"

(Neruopsihijatrija, za treći razred medicinske škole)

"pedofilija (paidos-dete, phili - prijatnost, ljubav) je seksualna naklonost prema dečacima (homoseksualna pedofilija) ili prema devojčicama"

(Dečija neuropsihijatrija, za četvrti razred medicinske škole)

Učesnice konferencije ocenile su da diskriminacijom u udžbenicima ne samo da se krše zakoni, već i Ustav Srbije. Pre svega zato što obrazovanje ne sme da se propagira i prenosi nenaučne i isključive sadržaje vezane za stereotipe, kao što je slučaj sa gore navedenim primerima.

Dokle god se istopolna orijentacija predstavlja kao socijalna devijacija, prostitucija, maloletnička trudnoća, dotle imamo problem i sa totalno nenaučnim, pogrešnim i nekorektnim predstavama koje "edukuju" nove generacije u homofobičnom maniru, rekla je pravna ekspertkinja dr Zorica Mršević.

Ona je istakla da Srbija ima "prljavo" obrazovanje, a da mladi pokazuju ogromnu socijalnu distancu prema drugima.

Mršević je navela da analizirani udžbenici u sebi sadrže govore mržnje, a kao veliki problem je istakla to što je istopolna orijentacija ponekad totalno nevidljiva u udžbenicima, što takođe nije dobro.

Nevidljive su u udžbenicima i osobe sa invaliditetom, jer kada ste videli fotografiju nekog deteta u invalidskim kolicima u udžbeniku?

Da li ste nekada videli devojčicu kratko ošišane kose, ili malog dečaka iz neke afričke zemlje? Možda i jeste, ali ti slučajevi su zaista prava retkost.

Predstavnica Poverenika za zaštitu ravnopravnosti Emila Spasojević istakla je da je neophodno da nastavni materijali, kao i sami nastavnici neguju svest o različitostima, bez diskriminacije, ali sa mnogo tolerancije.

Policija, prosvetni radnici, đaci, novinari… svi treba da uče o toleranciji kako bi jednog dana postali bolje društvo u kome nema diskriminacije, barem ne u ovolikoj meri.

(L.S)