U Bazelu će biti očitani svi tehnički parametri leta, izjavio je direktor Direktorata za bezbednost u DCV Aleksandar Bodić.

On je istakao da, prema prvim informacijama koje su dobijene, avion nije propadao tokom incidenta, kada je kopilot greškom uključio zakrilca, ali da će se sve znati kad se na servisu u Bazelu očitaju podaci iz crne kutije.

Preliminarni izveštaj Direktorata pokazao je
je da se avion vratio u Beograd nakon što je neko od članova posade slučajno uključio prekidač za slučaj nužde što je uzrokovalo gašenjejednog motora.

Istragom je utvrđeno da je avion počeo da ponire jer je kopilot prosuo kafu na instrument tablu i brišući tečnost pritisnuo dugme što je izazvalo poniranje aviona.

Upitan da li je greška posade mogla da uzrokuje pad aviona, Godić je rekao da je posada, prema dosadašnjim informacijima, postupila kako treba i nije mogla da izazove pad aviona.

Na pitanje da li je tačno da je avion u toku incidenta propadao dva kilometra na nos, Godić je rekao da se prema prvim informacijima to nije dogodilo, ali da će činjenice o tome biti poznate po završetku konačnog izveštaja.

Direktorka Direktorata za civilno vazduhoplovstvo Mirjana Čizmarov negirala je da se u sastavljanje izveštaja umešala politika, jer, kako je rekla, Direktorat je nezavisno regulatorno telo koje se isključivo bavi bezbednošću vazduhoplovstva u Srbiji.

Ona je, detaljno objašnjavajući navode iz preliminarnog izveštaja o vanrednom događaju na letu Avioslužbe vlade na avionu "falkon 50" registarskih oznaka YU-BNA, navela da je tokom leta usled greške posade došlo do nenamernog izvlačenja slotova za slučaj nužde.

To je, dodala je, dovelo do neuobičajenog ponašanja aviona i neželjenog gubitka visine, a potom i do prestanka rada motora broj 3 na avionu.

"Posada je uočila grešku i ispravno reagovala, izvršeno je uvlačenje slotova za slučaj nužde i stabilizovan je let aviona", rekla je Čizmarov citirajući izveštaj.

Prema njenim rečima u povratku ka aerodromu u Beogradu, posada je izvršila propisanu proceduru za pokretanje trećeg motora u vazduhu i motor je pokrenut.

Cižmarov je navela da je razgovor sa posadom aviona objavljen 20. aprila, kojima je odmah po prijemu informacija o događaju izrečena mera zabrane letenja do davanja izjave vazduhoplovnim inspektorima.

Pilot i kopilot su, kako je navela, detaljno opisali čitav tok leta i pored ostalog rekli da se "tokom faze krstarenja prolio manji deo kafe po pijedestalu usled potresa koji je izazvala turbulencija".

Vazduhoplovni inspektori su potom odlučili da privremeno zabrane rad članovima letačke posade i istog dana su im izdata rešenja, navodi se u izveštaju.

Čizmarov je rekla da će joj vazduhoplovni inspektori nakon sagledavanja kompletne dokumentacije u roku od 72 sata od uručivanja rešenja o privremenoj zabrani rada dostaviti pisani predlog da se članovima posade potpuno ili delimično suspenduje korišćenje dozvole.

Navela je da u roku od pet dana od prijema predloga treba da o njemu odluči, a u suptronom će se smatrati da je zabrana rada prestala.

Čizmarov je navela da je odmah po povratku aviona u Beogradu obavljen inspekcijski nadzor i da je utvrđeno da je pilot u rubrici primedbe upisao da je došlo do slučajnog aktiviranja "emergency slot extension" prekidača kada se pri poniranju ugasio motor broj 3 koji je ponovo startovan posle nekoliko minuta, kao i da je sletanje izvršeno normalno.

Dana 18. aprila bio je planiran probni let aviona po preporuci Direktorata i u dogovoru sa avio-službom vlade, ali nije obavljen zbog nemogućnosti startovanja motora broj 3, kada je i konstatovan problem u gorivnom sistemu motora.

U izveštaju se navodi da je odlučeno da avion sa dva motora preleti u bazni servis u Bazelu kako bi motor bio naknadno proveren i zamenjene komponente gorivnog sistema.