Izvori većine uočenih nepravilnosti su manje-više isti kao i generalno, kao i kod drugih subjekata, nedorečenost i nekonzistentnost relevatnih zakona i propisa, nedovoljna obučenost ljudi koji se bave obradom ličnih podataka građana i nepostojanje sistema koji omogućavaju konkretnu identifikaciju službenih lica koji pristupaju službenim bazama ličnih podataka građana, saopštio je poverenik za informacije od javnog značajai zaštitu podataka o ličnosti.

"I što je najvažnije nasleđeni mentalitet koji podrazumeva da prodori u privatnost nisu 'ništa strašno' usled čega po pravilu izostaje bilo kakva odgovornost za to", navedeno je u saopštenju.

Poverenik ocenjuje da je dobro što je MUP pokazao punu kooperativnost u toku postupaka nadzora te stavio na raspolaganje povereniku tj. njegovim ovlašćenim licima sve relevantne podatke, a nakon Upozorenja ispoljio punu spremnost da po njima postupi, te da ojača procese edukacije službenih lica i izgradi odnosno unapredi kvalitetnije sisteme za pristup programskim sistemima u okviru Jedinstvenog informacionog sistema MUP-a.

"Iako u većini slučajeva iza neopravdanih, dakle samim tim i neovlašćenih pristupa službenih lica bazama ličnih podataka građana nije bila zla namera, već samo zadovoljavanje radoznalosti, to se svakako ne može i ne sme tolerisati. Neophodno je obezbediti odgovornost i primenu zakonom utvrđenih sankcija za sve nezakonite obrade podataka o ličnosti", navodi se u saopštenju poverenika.

U tom kontekstu poverenik ocenjuje kao vrlo korisno i dobro to što je ministar unutrašnjih poslova uputio depešu svim organizacionim jedinicama u sedištu MUP-a i svim područnim policijskim upravama u kojoj je, povodom više postupaka koje je poverenik pokrenuo, naložio načelnicima organizacionih jedinica da svim zaposlenima ukažu na to da obrada ličnih podataka sadržanih u bazama sistema MUP-a, ako nije konkretna službena radnja, podrazumeva i odgovornost za krivično delo iz člana 146 st.3 Krivičnog zakonika.