Praznično šopingovanje je već počelo, a trgovci su uhvatili zalet i bacili mamce sa "super cenama", "ekstra popustima" i sličnim akcijama… Međutim, mi vam savetujemo oprez jer se uglavnom iza takvih ponuda kriju prevare, pa tako širom otvorite oči, pogotovo ako ste planirali da se pripremite za predstojeće praznike.
Iz dana u dan stižu nam razne fotografije čitalaca na kojima se vidi baš to – prevara. I to ona sitna, prikrivena.
Ono što je zabrinjavajuće je što takvih akcija ima u skoro svakom većem trgovinskom lancu u Srbiji, da ih ne nabrajamo. O ovom problemu smo pisali već više puta, ali očigledno se niko njime nije dovoljno pozabavio što nam pokazuju novi primeri koji idu na štetu potrošača.
Jedan od naših čitalaca Dejan Godjevac kupio je "glejd" osveživač vazduha koji je u jednom većem marketu bio na sniženju 50 odsto. Međutim, kada je na kraju dobio račun koji je pregledao tek kada je došao kući, shvatio je da je prevaren. Proizvod je koštao 619 dinara, ali uz 50 odsto popusta, što mu dođe pola cene – oko 309 dinara. Međutim na kasi je naplaćeno 464,69 dinara.
Da li je i ovo još jedna "slučajna greška", kako se uglavnom pravdaju trgovci, ili namerna prevara, zaključite sami...
O problemu prevarantskih akcija razgovarali smo sa predsednikom Centra za zaštitu potrašača – "FORUM" iz Niša Jovanom Jovanovićem koji kaže da takve akcije uglavnom služe kao mamci i pozvao sve one koji uvide slične nepravilnosti da ih prijave trgovcima, šefovima radnja, ili udruženjima za zaštitu potrašača.
Jovanović je rekao za MONDO da je veliki problem u tome što se prodavci služe i "prevarantskim oglašavanjima" kako bi u svoje radnje dovukli što više kupaca koji će pazariti i ono što im ne treba.
"Veliki problem je u tome što nas svi oni privlače akcijama na reklamama i raznim plakatima, a kada uđete u radnju tog proizvoda nema. To znači da su vas samo navukli da dođete i vi ćete tamo sigurno nešto kupiti, jer ste možda prevalili i više kilometara da stignete do tog mesta, a i izdvojili vreme", kazao je predsednik FORUM-a.
Jovanović navodi da su najviše "nepostejećih akcija" u Nišu zabeležili u jednom poznatom trgovinskom lancu u Srbiji.
"Desilo se da je jedan proizvod na akciji bio samo u tim radnjama u Beogradu, a reklama se emitovala širom Srbije. I tako su ljudi iz Niša i drugih gradova odlazili u njihove prodavnice, na kojima su čak bili i istaknuti plakati s tim proizvodom na akciji, međutim, nisu uspeli da pronađu proizvod na sniženju zato što je to važilo samo za beogradsko tržište”, rekao je on.
I tako je uz pomoć "lažnog oglašavanja" proizvoda na akciji ovaj trgovinski lanac zaradio širom Srbije.
“Navukli su ljude da dođu u radnju i većina njih je kupila nešto sto uopšte nije ni imala u planu da kupi, jer već su izdvojili vreme da dođu. To je takozvano namamljivanje potrošača”, kazao je Jovanović.
Kada kupite neki proizvod na akciji, a vidite da ste prevareni tek sutradan ili kad dođete kući, što je najčešći primer, imate pravo da se žalite i da tražite da vam vrate novac nazad.
"Prvo se žalite prodavcima gde ste proizvod kupili, ako to ne prođe, tražite šefa radnje. Ukoliko odbiju da vam vrate novac ili ne žele da vam zamene proizvod obratite se nekom od udruženja za zaštitu potrošača", savetuje Jovanović.
Pogledajte još jedan primer prodaje kisele vode sa gratis mililitrima. Iako na ambalaži piše da je reč o promotivnom pakovanju, trgovac "knjaz" od 1,75l prodaje po ceni od 100 dinara, dok je za regularno pakovanje od litar i po, bez akcije, potrebno 80 dinara. Cena vode je nešto viša nego inače zbog toga što je, kako nam je rekao čitalac, prodavnica gde je zabeležio fotografiju u blizini Vojno-medicinske akademije (VMA).
DINAR PO DINAR...
Evo još jedne zanimljive akcije.
Reč je o jogurtu “moja kravica” koji je sa 45,42 dinara, snižen na “neverovatnih” 45,19.Zaista "izuzetno" sniženje, a pre svega zato što su pare odavno izašle iz opticaja… Očigledno je da se još uvek koriste, ali samo za “superiorne akcije” i “punjenje” trgovačkih kasa.
Uz ovakve cifre pokreće se i pitanje kusura na štetu potrošača. Reč je o nelegalnoj dobiti na legalan način. Tako na primer imate proizvod koji košta 100,50 dinara, a kada dođete na kasu biće vam naplaćeno 101 dinar.
Srbija ima oko pet miliona potrošača, što znači da ako svako od njih danas ostavi 50 para na kasi pri kupovini tog proizvoda trgovačka dobit biće dva miliona i 500.000 dinara. A kada bi ovaj obračun napravili na godišnjem nivou, reč je o mnogo većoj cifri...
Predsednik FORUM-a ističe da na kupovini nekoliko artikala potrošač neće izgubiti mnogo, ali će trgovci na godišnjem nivou tim sistemom zaraditi dosta novca.
Procenjuje se da svake godine trgovci u Srbiji zbog apoena manjih od dinar zgrnu minimum 100 miliona dinara, a svaki potrašač pri kupovini u marketu izgubi u proseku oko pet para.
Para po para, i za godinu dana eto je višemilionska cifra..
A, KAKO VAM SE OVO SVIĐA?
Nedavno je jedan trgovinski lanac u Srbiji u svojim radnjama uveo "olakšavajući" način kupovine delikatesnih proizvoda. Cene koje su nekad bile istaknute po kilogramu sada su po gramima.
"Na oko" mnogo primamljivije potrošaču, lakše za računicu, ali … još da su slova samo malo veća.
O ovom novitetu razgovarali smo sa Jovanom Jovanovićem iz FORUM-a koji kaže da je do ove promene došlo najverovatnije zbog toga što je praksa pokazala da Srbi kupuju od 100 do 200 grama nekog suhomesnatog proizvoda, a skoro nikad u kilogramima.
"To jeste u neku ruku olakšica potrošačima, jer su iskustva pokazala da ljudi u Srbiji uglavnom od delikatesnih suhomesnatih proizvoda, pa i raznih sireva i kačkavalja, uzimaju na 100 -200 grama, retko kada uzmu kilogram neke kobasice, salame, sira…", kazao je Jovanović.
On je istakao da je to olakšica samo u slučaju ako je na ceni krupnim slovima istaknuta da je to cena po gramima.
"Ako je cena istaknuta istim slovima, kao i kada je bila cena po kilogramu, onda tu nailazimo na problem, jer su potrošači već bili naviknuti", kazao je Jovanović i dodao da se njemu lično ta ideja sviđa jer može da olakša računicu potrošačima.
POGLEDAJTE FOTOGRAFIJE:
UVALJUJU NAM LOŠU ROBU
Iako iz dana u dan različita udruženja potrošača upozoravaju na loš kvalitet proizvoda koji dolaze u Srbiju, kao da ih niko ne čuje...
Sve češće postajemo svedoci lošeg kvaliteta obuće koja se prodaje u radnjama po “prosečnim” cenama. Čizmice, patike, cipele u kategoriji od 2.500 do 7.000 dinara lako možete nositi samo mesec dana, jer duže neće izdržati, a kako stoje stvari, teško ćete ih i zameniti za nove, ili dobiti povraćaj novca... iako je to vaše "zagarantovano" pravo.
Potrošači u Nišu imaju najviše problema sa cipelama i patikama, kaže Jovanović.
"U mnogo slučajeva pokazalo se da su ti problem nerešivi i da je nemoguće zameniti neispravnu robu. Takođe, dosta pritužbi dobijamo i na tehničku robu zbog velikog broja nekvalitetnih proizvoda i problema sa serviserima koje često kažu da se kvar ne može otkloniti, ili da je reč o fizičkom oštećenju", rekao je Jovanović.
On savetuje potrošače koje imaju slične probleme s nekvalitetnom obućom koju ne mogu da zamene da se obrate udruženjima za zaštitu potrošača, ali ne garantuje da će problem biti rešen, zato što mu, prema dosadašnjoj praksi, sve to izgleda kao "nameštaljka".
Problem s nekvalitetnom obućom se provlači već godinama, a kako kaže naš sagovornik, caka je što trgovci uvoze lošu robu koja prolazi kontrolu u Jugoinspektu i drugim kontrolnim organizacijama kojima se kasnije ista ta roba šalje na reklamaciju, i uglavnom bude odbijena.
"Ponekad se stekne utisak da oni te proizode uopšte ne šalju na kontrolu već samo pokažu papir da je roba dobra i tako potrošac ne može robu da zameni", kazao je Jovanović i dodao da je onda potrebno pokrenuti sudski postupak, međutim, problem je što potrošač sam snosi troškove.
Mi vam savetujemo da pri kupovini budete obvazrivi, jer u suprotnom možete ostati i bez robe, ali i bez novca
ŠIROM OTVORITE OČI
Većina potrošača u Srbiji ne zna koja su njihova prava i zato postaju lake žrtve loše trgovačke prakse i čestih obmana.
"Varki" ima na sve strane, pa pre nego što se zaletite na proizvod na akciji - širom otvorite oči.
Posebno budite obazrivi pred novogodišnje i božićne praznike.
Dobro gledajte šta piše na deklaracijama i koji je rok trajanja proizvoda koji kupujete.
Uvek možete da se žalite i da reklamirate robu, jer TO JE VAŠE PRAVO!
Ali, obavezno sačuvajte račun ili neki drugi dokaz o kupovini, da bi imali sve "crno na belo".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ako ste i vi svedoci sličnih obmana, javite nam. Možete nam slati i fotografije, video ili audio zapise putem WhatsAppa ili Vibera, na broj +381649570754.
Osim na ovaj način, vesti, fotografije ili video klipove možete da nam šaljete i na mejlredakcija2@wm.rsili na Facebook stranicu MONDO.
Partizan razbio Zvezdu i odigrao najbolji meč sezone! Obradovićev tim dominirao, Grobari slavili pred Delijama
Srbija pregazila Dansku i ide na Eurobasket: Blistali Aleksa i Balša, a moglo je i ubedljivije!
Uhapšeno 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici: Preti im do 12 godina zatvora
Partizan za 55 dana mora da sakupi milione evra: Rasim Ljajić otkrio koliko crno-beli duguju!
Mondo ukrštenica za 21. novembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!