• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Vlada stopirala početak izgradnje autoputa

Vlada Srbije nije prihvatila predlog Ministarstva infrastrukture da se koncesionaru za izgradnju autoputa Horgoš-Požega odobri započinjanje radova. Tadić: Ne može bez garancija. Koštunica: DS vrši destrukciju ekonomskog razvoja zemlje.

Vlada Srbije nije prihvatila predlog Ministarstva infrastrukture da se koncesionaru za izgradnju autoputa Horgoš-Požega odobri započinjanje radova, prenele su agencije.

Konzorcijum "Apina-Por", sa kojim je sklopljen koncesioni ugovor, imao je rok do 31. marta da dostavi potrebne garancije da će obezbediti sredstva za ukupnu investiciju. Koncesionar je ponudio garancije samo za prvu godinu radova, koji bi trebalo da počnu 1. aprila, što za većinu članova Vlade nije dovoljno za dobijanje saglasnosti da počnu radovi.

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić izjavio je na konferenciji za novinare, posle sednice Vlade - koju je obeležila ministarska svađa - da zbog toga radovi na tom autoputu neće početi 1. aprila: "Najveći projekat u istoriji Srbije je stopiran zbog preglasavanja iz političkih razloga, samim tim neće doći do realizacije projekta."

Ministar zadužen za Nacionalni investicioni plan (NIP) Dragan Đilas rekao je da je većinski deo Vlade bio za predlog da se primena koncesionog ugovora odloži za 90 dana, dok koncesionar ne pruži dokaz da je obezbedio finansijsku konstrukciju projekta.

Taj predlog Ministarstva finansija, kako je dodao, predsednik Vlade nije želeo da stavi na dnevni red, zbog čega je deo vlade koji je bio za odlaganje ugovora, glasao protiv prihvatanja novih uslova koncesionara.

Đilas je rekao da očekuje da će narednih dana, na sastanku sa predsednikom Srbije Borisom Tadićem, svi koji su uključeni u primenu koncesionog ugovora, pokušati da nađu najbolje rešenje, kako koncesija ne bi bila zaustavljena: "U slučaju da se ne postigne dogovor i poništi koncesioni ugovor, autoput će se graditi i finansirati iz nekih drugih izvora", naglasio je Đilas.

Ministar trgovine i usluga Predrag Bubalo je ocenio da su članovi Vlade koji nisu glasali da se sačini aneks koncesionog ugovora i koncesionar uvede u posao, "sebe već proglasili pobednicima parlamentranih izbora, i žele da radovi na autoputu počnu za vreme mandata nove vlade".

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić je naglasio da su ekonomsko-finansijska pitanja jedini razlog zbog kojeg je traženo odlaganje početka radova na autoputu. "Ne želimo da preuzmemo rizik da na građane Srbije prevalimo teret duga investicije od 1,5 milijardi evra, u slučaju da koncesionar odustane od posla", objasnio je Dinkić. On je naveo da koncesionar još nije obezbedio ni tehničku dokumentaciju za započinjanje radova, kao i da bi novcem od putarine finansirao gradnju autoputa, i dodao je da će autoput biti izgrađen, pronalaženjem drugih izvora finansiranja.

Državni sekretar u Ministarstvu infrastrukture Mihajlo Marković, koji je zastupnik Vlade u koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, je potvrdio da koncesionar nije ni konsulatovan da li pristaje na produženje roka za početak radova, dok ne obezbedi potrebne garancije.

Ilić je naveo da su potpredsednik Vlade Božidar Đelić i ministar finansija Mirko Cvetković pre nekoliko dana bili saglasni da počnu radovi na autoputu, ali su danas glasali protiv takvog predloga. Te Ilićeve tvrdnje Đilas je negirao.

Dinkić je rekao da će, ako koncesioni ugovor ne počne da se primenjuje, koncesionaru biti naplaćena garancija od 10 miliona evra, a Ilić je dodao da u slučaju raskida ugovora očekuje tužbu koncesionara.

Predsednik Srbije Boris Tadić
istakao je ranije da autoput ne bi trebalo da se gradi bez čvrstih bankarskih garancija: "Ne može autoput da se gradi bez garancije, jer onda autoputa najverovatnije biti neće."

Prema njegovim rečima, nije cilj da se započne gradnja autoputa, već da autoput bude završen, a početi gradnju autoputa bez garancija bilo bi u suprotnosti sa elementarnom logikom.

Predsednik Vlade Srbije Vojislav Koštunica je u uoči sednice optužio ministre iz Demokratske stranke da zaustavljanjem početka radova vrše "pravu destrukciju ekonomskog razvoja zemlje".

Koštunica je u izjavi medijima naveo da je "pre samo nekoliko dana potpredsednik Vlade izjavio da ukoliko koncesionari hoće da sami finansiraju radove u ovoj godini, da onda radovi mogu odmah započeti". "Sada vidimo da je stigao nečiji nalog da se ruši izgradnja autoputa, i takva odluka ministara DS predstavlja direktno i bezobzirno nanošenje neizmerne štete Srbiji i njenim građanima", naveo je premijer.

Šta je bilo dogovoreno

Predstavnici vlade i konzorcijuma "FCC-Alpine Majreder" potpisali su 30. marta prošle godine ugovor o davanju koncesije za izgradnju, korišćenje i održavanje autoputa od Horgoša do Požege. Špansko-austrijski konzorcijum dobio je koncesiju na 25 godina, a rok za izgradnju autoputa od Horgoša do Požege je pet godina.

Aneksima ugovora precizirano je da je 31. mart krajnji rok da koncesionar zatvori finansijsku konstrukciju i započne izgradnju autoputa, ali i počne da naplaćuje putarinu na postojećim deonicama.

Ukoliko se to do tada ne desi država zadržava deset miliona evra i raspisuje se novi tender.

Autoput, prema ugovoru, mora biti završen do 31. decembra 2012. ali i taj rok može biti produžen uz dogovor obe strane.

Autoput Horgoš-Požega trebalo bi da bude deo izgradnje nove saobraćajnice Beograd-Južni Jadran do crnogorskog primorja.

Koncesijom je predviđena izgradnja leve trake autoputa od Horgoša do Novog Sada duge 106 kilometara, održavanje 68 kilometara autoputa od Novog Sada do Beograda, i projektovanje i izgradnja autoputa Beograd-Požega, dužine 148 kilometara.

Vlada je taj konzorcijum proglasila za prvoplasiranog ponuđača na tenderu za dodelu koncesije za izgradnju autoputa Horgoš-Požega u novembru 2006. godine, jer je za taj posao ponudio 800 miliona evra.

Za drugoplasiranog ponuđača proglašen je građevinski koncern "Por", koji je nastupio pod imenom Srpski konzorcijum sa svojim kooperantima, dok je trećeplasirani na tom tenderu bio konzorcijum nemačke firme "Štrbag" i francuskog "Buiga", a na četvrtom mestu su francuski "Vinči" i GNP.

Pet meseci posle potpisivanja ugovora, a na insistiranje predsednika Skupštine Vojvodine Bojana Kostreša, pojedinih medija, kao i zahteva poverenika za informacije od javnog značaja Rodoljuba Šabića, osnovni tekst ugovora i većina od 19 pratećih aneksa konačno su objavljeni na sajtu Vlade Srbije krajem avgusta prošle godine.

Vlada je u oktobru prošle godine odobrila da u posao izgradnje autoputa Horgoš-Požega bude uključena i austrijska kompanija "Por", kojoj je španska kompanija F C C prenela 50 odsto svog udela u koncesionom preduzeću.

Većinski vlasnik kompanije "Por" je država Austrija.

Sredinom septembra 2007. godine, FCC je zatražila odobrenje od Vlade Srbije da ustupi polovinu koncesionih prava "Poru" iz Austrije, čime bi FCC samo tehnički izašao iz konzorcijuma, jer u preduzeću ostaje "Alpina", čiji je vlasnik u međuvremenu postao FCC.

(agencije/MONDO)

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

special image